דראגי טלטל את השווקים וניסה לייצר העדפה לכלכלה האירופית. טראמפ מיהר להגיב

מתנת הפרידה של דראגי מהווה עדות נוספת כי יבשת אירופה צועדת לקראת מיתון • היתרון התחרותי שהוא מקנה לאירופה העיר את טראמפ, שמיהר לצייץ בתגובה • האם התועלת השולית מפעולות כמו אלה שהשיק היום, שווה את הנזק שייגרם מחר למערכת הבנקאית יחד עם מערכת הפנסיה?

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שנה אחרי סיום תוכנית רכישות מאסיבית של יותר מ-4 טריליון אירו, הבנק המרכזי באירופה הודיע היום על חזרתה של תוכנית הרכישות לקדמת הבמה, אם כי בהיקף נמוך מכפי שציפו חלק מהכלכלנים בשוק. בנוסף, הוריד הבנק המרכזי את הריבית על הפיקדונות עמוק לטריטוריה השלילית.

הפחתת הריבית על הפיקדונות אמורה לעודד את הציבור לחסוך פחות ולהוציא יותר על צריכה והשקעות, ובכך להמריץ את הפעילות הכלכלית המדשדשת בגוש האירו. באשר לרכישת הנכסים, אלו מבטיחות עלות מימון נמוכה לממשלות, ובכך את העצמת המדיניות הפיסקלית.

למרות עליית המדדים קרוב לרמת שיא כל הזמנים קשה לומר כי מדובר במומנטום חיובי שנובע מהסיבות הנכונות. כיוון הריבית של הבנקים המרכזיים בעולם כולו מראה כי אלו הפנימו את ההאטה בפעילות הכלכלית העולמית, אותה ניסו להמריץ בעשור האחרון לאחר משבר הסאבפריים באופן מלאכותי על ידי ריביות נמוכות ורכישות מאסיבית של אגרות חוב ממשלתיות.

מלבד חוסר הוודאות לגבי ההשלכות של הריביות האפסיות בעתיד, מתנת הפרידה של דראגי, בדמות חזרתה של תוכנית הרכישות לאחר הניסיון לחסלה, הינה תגובה חלקית למדי לבעיות העמוקות של אירופה. כמו כן, עצם העובדה כי אין דד-ליין לתוכנית זו שדראגי מתניע מחדש רגע לפני פרישה, רק מגבירה את אי הוודאות, כאשר הבנק האירופי חוזר למחסנים בניסיון להמציא נשק חדש-ישן נוכח הכישלון לייצר צמיחה נאותה ואינפלציה. עם זאת, לפי הציפייה המגולמת בשוקי הכסף לעליית הריבית הבאה, פירוש הדבר כי תוקפה של ההרחבה יגיע עד לשנת 2026, ומדובר בתקופה נדיבה הרבה יותר ממה שהשווקים ציפו. 

דראגי התלונן, ובצדק, כי ההתרופפות הפיסקלית מצד הממשלות החמירה את המצב. אך יש לשאול האם התועלת השולית שהושגה מהפעולות כמו אלו שהשיק היום שווה את הנזק שייגרם למערכת הבנקאית יחד עם מערכת הפנסיה בעתיד.

מעבר לכך, השינוי בהנחיות קדימה של ה-ECB כיום הוא ללא ספק משמעותי. שיעורי הריבית יישארו ברמה הנוכחית או יהיו נמוכים עוד יותר עד שהאינפלציה תחזור להתקרב אל מתחת ליעד של 2% של הבנק.

הריביות השליליות צריכות להדאיג את הבנקים שצפויים ליהנות פחות מהורדת הריבית על הפיקדונות, אבל דראגי לא נשמע מוטרד. בין אם תהיה זו הבעיה של מחליפתו בתפקיד, יו"ר קרן המטבע לשעבר כריסטין לגארד, או שמא הוא השתמש בכדור האחרון במחסנית רגע לפני הפרישה, במסיבת העיתונאים שלאחר הריבית אמר דראגי כי הוא לא מודאג שהריביות השליליות "יעוררו את קריסת המערכת הפיננסית".

בעוד המטבע האירופי רשם היום מיד לאחר ההודעה שפל של שנתיים מול הדולר, המהלך מצית מחדש את המתח מול הנשיא טראמפ שטוען כי אירופה נהנית מיתרון תחרותי נוכח פיחות המטבע. והתגובה של טראמפ לא איחרה להגיע, עם דרישה, הפעם רק מרומזת, מהבנק המרכזי האמריקאי להפחית ריבית, כולל ביקורת שנשמעה גם בהודעה הקודמת של הבנק האירופי, כאשר טראמפ האשימו במניפולציות על המטבע.

"הבנק המרכזי של אירופה פועל במהירות", צייץ טראמפ והאיר את הפד באור שלילי. "הם מנסים ומצליחים", בפיחות האירו מול הדולר באופן מאד אגרסיבי, מה שפוגע בייצוא האמריקאי והפד שוקד על השמרים, "יושב, ויושב", צייץ טראמפ.

רק אתמול קרא טראמפ לפד להשית ריבית שלילית ואף הוסיף כי מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי שלו "מטומטמים". רק נזכיר כי בפעם האחרונה שהפד העלה ריבית, בכירים בפד אמרו בשלב מאוחר יותר כי לולא ההטפות של טראמפ, ייתכן והפד היה נמנע מהניסיון 'לנרמל' את הריבית. כך, למשל,אמר סגן הפד לשעבר סטנלי פישר בוועידת הנגידים של "גלובס", בתחילת החודש הנוכחי. "זה לא שיש לנו בעיה עם הפד, אני כמעט בטוח שלו טראמפ לא היה מתערב, הפד לא היה מעלה את הריבית", אמר פישר. "טראמפ גרם להם להגיד 'איך אנחנו יכולים להוכיח שאנו לא מקבלים את ההוראות שלו'". 

איך ההודעה של דראגי צפויה להשפיע על השוק המקומי?

"צריך להפנים - הריבית השלילית באירופה תעמיק, הריבית בארה"ב תרד בחדות ולכן הריבית חייבת לרדת בישראל - בקרוב מאוד אנחנו נצפה בריבית שלילית במק"מ והשוק המקומי יתמחר ריבית שלילית בישראל", אמר בתגובה יניב חברון, הכלכלן הראשי של אלומות. "השקל ימשיך להתחזק לנוכח צמצום פער הריביות. יש סיכוי טוב שגם בנק ישראל יתחיל לקנות אג"ח ממשלתי כחלק מהרחבה מוניטרית. ניסו את זה בעבר, ינסו את זה שוב. בועת האג"ח לפחות בינתיים תמשיך להתנפח - ככה זה! ריביות שליליות שהולכות ומעמיקות, הדפסות כסף, קניית אג"ח והכל כחלק ממגמה גלובלית - המשקיעים ירוצו לאג"ח שקליות, לשוק המניות ולזהב כי עדיף מטיל זהב על פיקדון בריבית שלילית", אמר חברון.

לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי-טפחות, הצעדים עליהם הכריז היום ה-ECB, היו דרך יפה לנגיד דרגי לסיים את כהונתו. "כל המרכיבים לתבשיל שחיכו לו בשווקים נמצאים שם, אלא שהתבשיל מעיד גם על המחלוקות שהיו בתוך הבנק המרכזי לגבי עצם הצורך בהם ועוצמתם. מבחן התוצאה יכריע - האם הנסיגה החזקה של הפעילות הריאלית ביבשת אירופה תיבלם בזכות הצעדים, או שאולי, בדומה לארה"ב, השווקים יבקשו הקלות נוספות. בשלב זה, כלל לא ניתן לומר שדי בצעדים הללו. יותר מזה, אם לא יתלוו להם צעדים נחושים בצד הפיסקאלי - הם ודאי לא יספיקו. ממשלות גוש האירו יצטרכו לתת את חלקן".