ליברה של פייסבוק דוחה את הטענות שהיא מאיימת על יציבות הכלכלה בעולם

בראיון בצרפת בסוף השבוע התייחס המנהל המוביל את עמותת המטבע הדיגיטלי של פייסבוק להתנגדות העצומה שמעורר הפרויקט בקרב רגולטורים בעולם • "אנחנו נחושים לעמוד בלוח הזמנים להשקת ליברה, בין סוף המחצית הראשונה של 2020 לבין סוף השנה הבאה"

ליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock
ליברה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock

ברנרד פרז, ראש עמותת המטבע הדיגיטלי ליברה, שאותה מובילה ענקית המדיה החברתית פייסבוק, השיב בסוף השבוע לטענות שלפיהן פרויקט ליברה מאיים על יציבותן הכלכלית של מדינות העולם.

בראיון לעיתון הצרפתי Les Echos ביום חמישי, ניסה פרז, המנהל הראשי של עמותת ליברה, להרגיע את החששות כי ליברה עלולה לשבש את המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים בעולם, שהמטבעות שלהם ייכללו בסל המטבעות שאליו יוצמד המטבע הדיגיטלי. טענות כאלה נגד ליברה, לדבריו, אינן מוצדקות. "תהיה זאת המדיניות המוניטרית של מדינות אלה שתשפיע על ליברה דרך סך המטבעות, ולא להפך", אמר.

לחיזוק דבריו הציג פרז פרטים אודות סל המטבעות הריבוניים (מטבעות FIAT) שישמש גיבוי למטבע הליברה - סל שלדבריו, יכלול את דולר ארה"ב, האירו, הין היפני, הליש"ט הבריטי והדולר הסינגפורי, אבל לא יכלול את היואן הסיני. עתודות המטבע של ליברה, לדבריו, יושקעו תחילה בסל המטבעות, ובתוך "פרק זמן קצר מאוד" גם בחוב ממשלתי של המדינות שמטבעותיהן ייכללו בסל. עתודות אלה יסתכמו בלא יותר מ-200 מיליארד דולר, אמר פרז, אף שציין טווח תחתון של "כמה עשרות מיליארדי דולרים".

לטענת מנהל עמותת ליברה, היקף העתודות המתוכנן למטבע הדיגיטלי של פייסבוק קטן יחסית מבחינת שוקי ההון העולמיים. "לא נהפוך ל-BlackRock חדשה", הוסיף פרז, כשבכך ערך השוואה לענקית ההשקעות האמריקאית בלאקרוק, שמנהלת נכסים פיננסיים בהיקף של 6.8 טריליון דולר.

"הדולר יהיה כמחצית מסל המטבעות"

עוד התייחס פרז בראיון למה שעשוי לקרות אם יקרוס אחד המטבעות הריבוניים שייכללו בסל המטבעות של ליברה. "אם תקרה קטסטרופה כזאת בתקופה שלפני השקת ליברה, נוכל להסיר את המטבע מהסל, אבל החלטה כזאת תהיה נתונה להצבעה, שבה יידרש רוב של שני שלישים לפחות מחברי העמותה", אמר. לדבריו, עמותת ליברה עדיין לא החליטה מה יהיה הרכבו של סל המטבעות, אבל הדולר האמריקאי "יהיה משמעותי מאוד, כמחצית מהסל".

עמותת ליברה היא קונסורציום המורכב כיום מ-28 שותפים כולל פייסבוק, ובהם חברות כמו ענקיות כרטיסי האשראי ויזה ומאסטרקארד, ענקית התשלומים פייפאל וחברת שיתוף הנסיעות אובר. פייסבוק מקווה כי בתוך שנה יכלול הקונסורציום של ליברה 100 ארגונים וחברות. לדברי פרז, ליברה קיבלה כבר יותר מ-100 בקשות הצטרפות לעמותה, מחברות שנדרשות לתרום "לפחות 10 מיליון דולר" כדי להצטרף אליה.

מאז הכרזתה הרשמית של פייסבוק על פרויקט ליברה ביוני, הפרויקט זכה להתנגדות עצומה מצד רגולטורים בעולם. באופן בולט למדי, שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מייר, אמר ביום חמישי האחרון כי בגלל האיום על הריבונות המוניטרית, "לא נוכל לאשר את המשך הפיתוח של ליברה בתחומי אירופה".

פרז התייחס לכך בראיון עמו, ואמר כי ליברה תכננה מראש להשיק את השירות הראשוני שלה רק שנה לאחר פרסום "המסמך הלבן" (white paper), שפורסם ביוני האחרון, וזאת "כדי לפתור את כל הבעיות האלה". הוא ציין כי ליברה עומדת לקבל אישור לפעול כמערכת תשלומים בשווייץ, אם כי עוד נותרה הרבה עבודה על כך מצד הרגולציה.

למרות זאת, אמר ראש עמותת ליברה, "אנחנו נחושים לעמוד בלוח הזמנים להשקת ליברה, בין סוף המחצית הראשונה של 2020 לבין סוף השנה הבאה".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.