חברות מובילות בענף הקנאביס הישראלי מתחרות על רכישתה של תיקון עולם

בין המתחרות על הפעילות: החברות קנביט, קנדוק (אינטרקיור), יוניבו ובזלת • בעלי תיקון עולם, צחי כהן, דורש 100 מיליון דולר ותמלוגים עבור פעילות תיקון עולם בישראל • כהן נאלץ למכור את החברה בעקבות טענות המשטרה כי אינו כשיר משפטית להחזיק ביותר מ-5% מחברת קנאביס

חברות הקנאביס הישראליות המובילות, בין היתר קנביט, קנדוק (בבעלות אינטרקיור), יוניבו ובזלת, נמצאות במו"מ לרכישת פעילות חברת גידול ועיבוד הקנאביס "תיקון עולם" בישראל. צחי כהן (בעלי תיקון עולם), מבקש בתחילת המו"מ מאה מיליון דולר ואחוזים מהכנסות הפעילות. המו"מ מתנהל מול עורכי הדין של החברה.

כהן נאלץ למכור את החברה בעקבות טענות המשטרה כי אינו כשיר משפטית להחזיק ביותר מ-5% מחברת קנאביס בגלל קשרים שניהל לכאורה עם ארגוני פשע. המשטרה לא הוכיחה את טענותיה עדיין, אולם בעקבות המידע המודיעיני שהגיע מהמשטרה, צמצם משרד הבריאות משמעותית את פעילותה של תיקון עולם בישראל, והיא איבדה את מעמדה כמובילת השוק. בין הצדדים (תיקון עולם ומשרד הבריאות) מתקיים משפט שבמסגרתו ניתן לכהן אולטימטום לפיו עליו למכור את רוב החזקתו בחברה. בית המשפט המחוזי לא הכריע בדבר נכונות הטענות, אולם אשרר כי למשטרה ולמשרד הבריאות ישנה הזכות לשלול את רישיון גידול הקנאביס הרפואי של כהן, אם הם התרשמו כי המידע מוביל לכך.

גורמים מקורבים לענף העריכו תחילה כי כהן ימכור את האחזקה לגורם ביניים, שיאפשר לו להמשיך להיות מעורב בה או לקנות אותה בחזרה ביום מן הימים. אולם, אם אמנם תימכר תיקון עולם לחברה אחרת פעילה בשוק, כנראה תוטמע בתוכה והשפעתו של כהן תהיה מינימלית. גורם בשוק אמר היום: "נראה כי צחי הבין כי עד שלא ישכנע את יובל לנדשפט (ראש יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות) כי אכן אין לו עוד קשר לפעילות תיקון עולם בישראל, יובל ימשיך לרדוף את החברה ויעשה הרבה בלאגן וכאב ראש גם לצחי וגם למטופלים. אז בשביל מה הוא צריך את זה?". עם זאת התרחיש לפיו תימכר בסוף החברה לאיש שלומו של כהן, עדיין נחשב בעיני השוק לאפשרי.

אם אמנם תימכר תיקון עולם בכ-100 מיליון דולר או אפילו מחצית מכך, נשאלת השאלה מהיכן יביאו החברות הרוכשות סכום כזה. לאף אחת מהן אין היום את המזומן הדרוש בקופה, והעסקה, אם אכן תצא לפועל, תצטרך להיות ממונפת או בשותפות בין כמה גורמים, או שתדרוש גיוס הון מיוחד מן הציבור. כזכור, כיום המוסדיים הישראלים מהססים עדיין לממן עסקאות בתחום הקנאביס.

מספר המטופלים קטן ב-75% ביחס לשיא

מה כוללת פעילות תיקון עולם בישראל? היום משוקת החברה קנאביס רפואי לכ-2,000-3,000 מטופלים בחודש (לעומת כ-10,000 ומעלה בימי השיא). מבחינת נכסים פיזיים, לחברה מתקן גידול קטן בבית יהושע (תואם את תקנות משרד הבריאות החדשות - GAP) ומפעל עיבוד קנאביס בציפורית הנמצא בתהליכי בנייה, ונחשב לגדול מסוגו בארץ. כמו כן יש לחברה שתי נקודות מכירה פעילות, בתל אביב ובצפת; בית מרקחת בתל אביב, שכבר רכשה אך טרם השמישה למכירת קנאביס; ומרפאה בתל אביב, בה מועסקות אחיות שהוכשרו להדרכת מטופלים.

נכסיה הלא מוחשיים הם מותג חזק - הן המותג "תיקון עולם" והן מותגי הזנים הספציפיים, ומאגר מידע גדול שכולל מידע מעשרות אלפי מפגשים עם מטופלים ומידע מניסויים קליניים שנערכו במוצריה.

גורם בשוק מעריך כי הנכס המשמעותי ביותר של החברה הוא המפעל, שיוכל להביא תוצרת לשוק תוך כחצי שנה, אך להערכתו דורש השקעה של 15 מיליון שקל נוספים. להערכת אותו גורם, מי שירכוש את תיקון עולם יצטרך להשקיע סכום כולל של 30-40 מיליון שקל מעבר לסכום הרכישה עצמו, כדי להחזיק את החברה לפעילות משמעותית בשוק. 

הפעילות של תיקון עולם בחו"ל כוללת פעילות גידול ועיבוד קנאביס בארה"ב, פעילות באוסטרליה שהופכת למסחרית בימים אלה וכן פעילות בהקמה ביוון, ממנה מתכננת החברה ליצא לכל אירופה. לחברה פעילות הפצה במספר מדינות באירופה הממתינה להיתרי הייבוא מיוון, וכן יש לכהן סביב 200 מיליון דולר, שקיבל ממכירת מניותיו בחברת אורורה, אליה מוזגה החברה הקנדית מדרליף שהוקמה בשותפות עם תיקון עולם. 

***חזקת החפות: צחי כהן הוא בגדר חשוד בלבד במעשים האמורים. כהן לא הורשע בביצוע עבירה ועומדת לו חזקת החפות