עסקת ביטוח ענקית נוספת למנורה מבטחים: תספק ביטוח סיעודי לחברי קופ"ח מאוחדת

החברה תבטח את חברי הקופה השלישית בגודלה בישראל החל בינואר הקרוב, וצפויה ליהנות מפרמיות שנתיות של 260 מיליון שקל למשך 5 עד 8 שנים • הפרמיות של מנורה מחברי קופות החולים מאוחדת ולאומית יגדילו את הכנסותיה מפרמיות ב-5%

יהודה בן אסאייג / צילום: אלה פאוסט
יהודה בן אסאייג / צילום: אלה פאוסט

הושלמה מפת הביטוח הסיעודי לחברי קופות החולים לשנים הקרובות כאשר קבוצת הביטוח מנורה מבטחים  מעמיקה את אחיזתה בתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד. חברת הביטוח שבניהול יהודה בן אסאייג זכתה במכרז לביטוח סיעודי של קופת חולים מאוחדת והיא תחליף את הפניקס, שמבטחת כיום את חברי קופת החולים השלישית בגודלה בישראל.

הושלמה מפת הביטוח הסיעודי לחברי קופות החולים לשנים הקרובות, כאשר קבוצת הביטוח מנורה מבטחים מעמיקה את אחיזתה בתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד. חברת הביטוח, שאותה מוביל המנכ"ל יהודה בן אסאייג, זכתה במכרז לביטוח סיעודי של קופת חולים מאוחדת והיא תחליף את הפניקס, שמבטחת כיום את חברי קופת החולים השלישית בגודלה בישראל.

הזכייה בביטוח הסיעודי הקולקטיבי של מאוחדת מתווספת לזכייה אשתקד של מנורה מבטחים במכרז לביטוח הסיעודי לחברי קופת חולים לאומית, ופעילויות נוספות שהקבוצה עושה כדי להפוך לשחקן משמעותי בתחום הבריאות והסיעוד. על רקע הזכייה במכרז של מאוחדת, טיפסה מניית מנורה מבטחים היום אחר הצהריים ביותר מ-2.4%, בעוד שאר מניות חברות הביטוח הגדולות נסחרו בירידות שערים.

תקופת ההתקשרות בין מנורה מבטחים לבין קופת החולים מאוחדת, שמנוהלת על ידי סיגל רגב רוזנברג, היא לחמש שנים מתחילת 2020 ועד סוף 2024, כאשר למאוחדת יש אופציה - "בהסכמת הצדדים", כדברי מנורה מבטחים - להאריך את תקופת ההתקשרות הראשונה בתקופות נוספות של עד 3 שנים בסך הכל. במאוחדת מציינים כי הצעת מנורה מבטחים נבחרה אל מול הצעות מתחרות של הפניקס ושל כלל ביטוח.

ביטוח סיעודי לעוד חצי מיליון איש

מבחינת מנורה מדובר בעסקה שתניב הכנסות ניכרות, גם אם הרווחיות של ההסכם תיבחן לאורך השנים. במנורה מעריכים כי היקף פרמיות הביטוח שיגיעו לחברה בעקבות הזכייה במכרז של מאוחדת יהיה 260 מיליון שקל בשנה, ובמאוחדת מעריכים כי היקף הפרמיות בחמש השנים הראשונות של ההסכם יהיה 1.3 מיליארד שקל. במנורה אף מציינים כי היקף הפרמיות האמור "צפוי לגדול במהלך תקופת ההתקשרות, ובפרט בשל צירוף מבוטחים חדשים".

כ-500 אלף איש מבוטחים בביטוח הסיעודי של קופת החולים של מאוחדת, מתוך כ-1.25 מיליון חברי הקופה. הביטוח של חברי מאוחדת מצטרף לביטוח של חברי לאומית שמנורה מבטחים התחילה לספקו מוקדם יותר השנה, במקום כלל ביטוח שהייתה המבטחת הקודמת של לאומית.

שני הביטוחים הם לתקופת מינימום של 5 שנים ומקסימום של 8 שנים, ומנורה מקבלת מחברי לאומית פרמיות שמוערכות ב-140 מיליון שקל בשנה. עם הזכייה במכרז של לאומית, מסרה מנורה מבטחים כי בקופת החולים הרביעית בגודלה בישראל יש יותר מ-200 אלף מבוטחים בסיעוד, מתוך כ-730 אלף חברי הקופה.

מי שאחראית על פעילות הביטוח, בריאות וסיעוד במנורה מבטחים היא אורית קרמר, משנה למנכ"ל החברה, בעוד שאת הליך המכרז מטעם מאוחדת הוביל אגף תקציבים, ביטוחים ומידע בקופת החולים, שאותו מובילה נגה פל.

הפרמיות שמנורה מבטחים תרשום בעקבות הביטוחים הסיעודיים לחברי מאוחדת, שיחד עם הביטוח הסיעודי לחברי לאומית יסתכם בלפחות 400 מיליון שקל בשנה בסך הכל (החל בשנה הבאה), באים על רקע פרמיות ברוטו של כ-880 מיליון שקל שרשמה החברה בתחום ביטוחי הבריאות ב-2018, וסך של כ-705 מיליון שקל שנרשמו ב-2017. כלומר, מדובר בגידול של עשרות אחוזים בהכנסות בתחום זה.

פרמיות של 7.6 מיליארד שקל בשנה

בשנת 2018 רשמה מנורה מבטחים פרמיות בהיקף כולל של 7.6 מיליארד שקל, כך שההסכמים עם שתי הקופות יגדילו את פעילותה בלפחות 5% בחישוב שנתי. עם זאת, הרווחיות בביטוחים הקבוצתיים של חברי הקופות אינה ברורה מאליה, ולמעשה, אין קונצנזוס בענף אם בכלל יש רווחיות בביטוחים אלה.

בדומה לשאר הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים לחברי קופות החולים, ובהתאם להוראות רשות שוק ההון, מנורה מבטחים תישא ב-20% מהסיכון הביטוחי, ואילו קרן המבוטחים (קרן הדדית, שאליה מופרשות חלק מהפרמיות) תישא ב-80% מהסיכון. כלומר, את עיקר הסיכון בביטוחים האלה נושאים חברי הקופות בעצמם, דרך קרן המבוטחים הייעודית (ההדדית), שתנוהל על ידי חברת הביטוח לטובת המבוטחים ותשלומי התביעות העתידיים. מנורה מבטחים זכאית לפרמיית הסיכון שנקבעה במכרז, "בתוספת דמי ניהול עבור תפעול פוליסת הביטוח".

פרט למנורה שתבטח בביטוחי סיעוד את חברי שתי קופות החולים הקטנות בישראל, פעילות בתחום זה גם הפניקס, שמבטחת את חברי מכבי שירותי בריאות, לאחר שזכתה אשתקד במכרז שערכה הקופה ובעקבות כך החליפה את כלל ביטוח; וחברת הראל, שמבטחת כבר שנים רבות את חברי קופת החולים הגדולה בישראל - שירותי בריאות כללית.