חברת הביטוח ליברה יוצאת נגד פייסבוק והמטבע הדיגיטלי שלה

חברת הביטוח הדיגיטלית הישראלית "ליברה" הגישה תביעה בסך 5 מיליון שקל נגד פייסבוק, שהודיעה לאחרונה על השקת מטבע דיגיטלי באותו שם • לטענת חברת הביטוח, היא הבעלים של כל הזכויות בסימן "ליברה" בישראל

אתי אלישקוב, מנכ"לית חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה / צילום: אבי מועלם
אתי אלישקוב, מנכ"לית חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה / צילום: אבי מועלם

"אם פייסבוק תפעל תחת הסימן 'ליברה' בתחום השירותים הפיננסיים בישראל, הנזק שייגרם לחברת ליברה יהיה קטסטרופלי" - כך טוענת חברת הביטוח הדיגיטלית הישראלית "ליברה", שהגישה הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה על סך 5 מיליון שקל נגד חברת פייסבוק. בנוסף לתביעתה הכספית של ליברה, היא מבקשת מבית המשפט שיוציא צו מניעה קבוע נגד פייסבוק שיאסור עליה להשתמש בשם "ליברה".

תביעתה של חברת הביטוח ליברה מגיעה לאור הודעתה של פייסבוק, לפיה במהלך שנת 2020 היא מתעתדת להיכנס גם לשוק השירותים הפיננסיים ולהשיק מטבע דיגיטלי הנושא גם הוא את השם "ליברה".

אלא שלטענת חברת הביטוח ליברה, היא הבעלים של כל הזכויות בסימן "ליברה" בישראל. "חברת ליברה היא הבעלים של סימני מסחר רשומים המעניקים לה זכות בלעדית בסימן 'ליברה'", טוענת החברה. "אם פייסבוק תשתמש בסימן 'ליברה' בישראל, היא תפר את סימני המסחר הרשומים של חברת ליברה. ההפרה ברורה וחד-משמעית".

חברת ליברה מדגישה בתביעתה, שהוגשה באמצעות עו"ד ליעד וטשטיין, כי גם היא פועלת באותו תחום בו מבקשת פייסבוק לפעול תחת המותג "ליברה". לטענת ליברה, היא זו שהביאה לעולם הביטוח את השימוש בטכנולוגיית הארנק הדיגיטלי. "הארנק הדיגיטלי נוצר בחשבונו של כל מבוטח עם רכישת פוליסה, ויש בו מטבעות דיגיטליים וירטואליים הנושאים את השם 'ליברה'", מסבירה החברה בתביעתה, שמציירת את קווי הדמיון בין המטבע הווירטואלי שלה לבין המטבע הווירטואלי שהשיקה פייסבוק לאחרונה תחת אותו שם.

לטענת ליברה, ניתן להשתמש במטבע שלה "כהמרה לכסף מזומן, לחידוש הפוליסה וכאמצעי תשלום לרכישת מוצרים נוספים." עוד טוענת ליברה כי היא מתכננת שבעתיד ישמש המטבע שנמצע בארנק הדיגיטלי של מבוטחיה "לרכישת שירותים נוספים משותפים עסקיים של חברת ליברה".

לטענת חברת הביטוח ליברה, "השקת שירותי הביטוח של 'ליברה' לוותה בבליץ תקשורתי, שכלל קמפיין פרסום וקידום מכירות נרחב מאוד בכל ערוצי הפרסום וכן במדיה החברתית". שווי עלות ההשקעה בפרסום המותג בשנה הראשונה לפעילות החברה, טוענת ליברה, הסתכם בכ-20 מיליון שקל.

עוד טוענת חברת הביטוח הדיגיטלית הישראלית כי עד כה למעלה מ-2.6 מיליון לקוחות פוטנציאליים נחשפו למותג "ליברה" ולשירותי החברה. כתוצאה מכך ביקרו באתר החברה למעלה ממיליון לקוחות.

מכאן, טוענת חברת ליברה, "אם תפעל פייסבוק תחת הסימן 'ליברה' בתחום השירותים הפיננסיים בישראל, הנזק שייגרם לחברת ליברה יהיה קטסטרופלי, בלתי הפיך, ויוריד לטמיון את ההשקעות העצומות בשווי עשרות מיליוני שקלים בבניית המוניטין לחברת 'ליברה', שירותי הביטוח של 'ליברה' ומטבע 'ליברה' של החברה". 

לטענת חברת הביטוח, השקת המטבע של פייסבוק בישראל עשויה לגרום לכך שהצרכנים יתבלבלו בין שירותי מטבע "ליברה" של שני הצדדים, "ואין ספק כי תיגרם אנדרלמוסיה שיווקית מוחלטת שתקשה מאוד, ואולי תמנע כליל, מחברת ליברה לפעול תחת המותג שבנתה בהשקעה גדולה כל-כך".

טעם נוסף שמביאה חברת ליברה בתביעתה נוגע להיותה חברת ביטוח דיגיטלית, אליה מגיעים לקוחות בעיקר באמצעות חיפוש המילה "ליברה" בגוגל. "בשל כוחה השיווקי העצום של פייסבוק ושליטתה באינטרנט, עם השקת המטבע 'ליברה' של פייסבוק, אלגוריתם החיפוש יתחיל להפנות את המחפשים 'ליברה' באינטרנט רק לשירותי 'ליברה' של פייסבוק", מסבירה החברה בתביעתה, ומדגישה כי מדובר במצב מסוכן מאוד לשירותיה.

"ללא נוכחות במנועי החיפוש באינטרנט, לחברת ביטוח דיגיטלית אין זכות קיום. ניתן להמחיש זאת לבית עסק המועבר בעל-כורחו מרחוב סואן והומה אדם למרתף חשוף באזור שומם שבו לא עוברים לקוחות", טוענת החברה.