אי.בי.אי: גם לאחר עלייה של מאות אחוזים נותר אפסייד במניות אנלייט ואנרג'יקס

בבית ההשקעות ממליצים על מניות האנרגיה המתחדשת בהמלצת "תשואת יתר" ונקבו במחיר יעד של 4 שקלים לאנלייט ו-9.2 שקלים לאנרג'יקס, גבוה ב-13% ו-24% ממחיריהן בבורסה, בהתאמה • המגמות המרכזיות שלהערכתם ימשיכו לתמוך בענף הן סביבת הריביות הנמוכה, רגולציה תומכת, ירידה בעלות הציוד והתקדמות משמעותית באגירת האנרגיה

בבית ההשקעות אי.בי.אי החלו לסקר את מניות האנרגיה המתחדשת אנלייט  ואנרג'יקס  בהמלצת "תשואת יתר" עם מחירי יעד של 4 שקלים ו-9.2 שקלים, בהתאמה (גבוה ב-13% ו-24% ממחיריהן בבורסה). זאת, לאחר שאנלייט זינקה ביותר מ-300% ואנרג'יקס עלתה ב-200% בשלוש השנים האחרונות.

האנליסטית לנה וייסביין כתבה כי "בשנים האחרונות רשמו שתי המניות עליות של מאות אחוזים ובנקודה זו הנטייה היא להסתכל לאחור ולתהות האם נותר מקום לעליות נוספות. לראייתנו, הדבר הנכון לעשות, הוא להסתכל קדימה ובהסתכלות קדימה אנו סבורים שהתשובה היא: בהחלט כן. אנלייט ואנרג'יקס הן חברות צמיחה שלצד יכולות הייזום המוכחות, הביצועים הטובים שהציגו נתמכו וימשיכו להיתמך על ידי מספר מגמות שאפיינו את ענף האנרגיה המתחדשת בתקופה האחרונה ולהערכתנו ימשיכו לאפיינו גם בתקופה הקרובה".

המגמות המרכזיות שהיא מזהה, ושימשיכו לתמוך בענף האנרגיות המתחדשות (בעיקר אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח) בשנים הקרובות הן: סביבת הריביות הנמוכה, המאפשרת גיוס של כסף זול לצורך ייזום והקמת פרויקטים בארץ ובעולם; רגולציה תומכת באנרגיות מתחדשות; ירידה בעלות הציוד; והתקדמות משמעותית בתחום של אגירת אנרגיה.

להערכתה, "הוזלה משמעותית בעלות הסוללות בעשור האחרון והמשך מגמת הירידה מאפשרים שימוש ביישומים שונים, החל מאיזון של היצע וביקוש לחשמל בשעות השיא ועד לשימוש ברכבים החשמליים שיהיו כלי תחבורה עיקרי בעתיד הלא כל כך רחוק. שימוש בסוללות בפרויקטים של אנרגיה המתחדשת צובר תאוצה בתקופה האחרונה, בעיקר בפרויקטים סולאריים".

עוד ציינה כי בתחום האנרגיה הסולארית, משנת 2010 עלויות הציוד ירדו בכ-85% וירידה נוספת של למעלה מ- 30% צפויה עד שנת 2030 במקביל להמשך השיפור הטכנולוגי. במקביל, מחירי הסוללות ירדו מאז שנת 2010 בכ-85% וצפויה להם ירידה נוספת של מעל 60% עד שנת 2030. בתחום אנרגיית הרוח ירדו עלויות הטורבינה בכ-49% מאז 2010, בעוד שהיעילות גדלה והשימוש בחיישנים ובנתונים חכמים מסייעים לביצוע אופטימיזציה של המערכת ולצמצום עלויות. דגמי טורבינות חדשים נכנסים לשוק ופותחים את הגישה לאתרים אשר נחשבו בעבר כלא כלכליים. גם באנרגיית הרוח צפויה ירידה נוספת של 36% עד 2030, ושל-48% עד 2050.

שתי המניות עלו ביותר מ-80% בשנה האחרונה

אנלייט עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה והפעלה של מיזמים לייצור חשמל נקי ממקורות אנרגיה מתחדשת. החברה פועלת בתחומי אנרגיית הרוח והאנרגיה הסולארית בישראל ובשוק הבינלאומי ומנוהלת על ידי גלעד יעבץ. החברה צמחה בשנים אחרונות בקצב מהיר וכיום נסחרת לפי שווי של כ-2.3 מיליארד שקל לאחר שמניית החברה התקדמה ב-83% בשנה האחרונה.

החל מחודש מאי 2018 החברה מתנהלת ללא בעל שליטה לאחר שיורוקום תקשורת (בעלת השליטה דאז) יחד עם שותפות גבעון מכרו את החזקותיהן בהליך מכירה לגופים מוסדיים בשוק ההון. לחברה פרויקטים מניבים בהיקף של 364 מגוואט, פרויקטים בהקמה בהיקף של 115 מגוואט ופרויקטים לקראת הקמה בהיקף של 758 מגוואט. בנוסף, לחברה צבר פרויקטים בשווי מוערך של 745 מיליון שקל. בהתאם וייסביין מעריכה את שווי החברה בכ-2.7 מיליארד שקל.

גם אנרג'יקס, הנמצאת בשליטת אלוני חץ, עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה והפעלה של מתקנים לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת ומכירת חשמל המיוצר במתקנים אלה. האסטרטגיה של החברה היא שמירה על הפורטפוליו הקיים לטווח ארוך וזאת במקביל לייזום פרויקטים חדשים. החברה פועלת בתחומי אנרגיית הרוח והאנרגיה הסולארית בישראל, בפולין ולאחרונה החלה לפעול גם בארה"ב.

לאחר עלייה של 82% במניית החברה בשנה האחרונה שוויה של אנרג'יקס בבורסה הגיע לכ-3.1 מיליארד שקל. לחברה פרויקטים מניבים בהיקף של 258 מגוואט, פרויקטים בהקמה בהיקף של 147 מגוואט ופרויקטים לקראת הקמה בהיקף של 334 מגוואט. בנוסף, לחברה צבר פרויקטים בשווי מוערך של כ-1.1 מיליארד שקל. בהתאם וייסביין מעריכה את שווי החברה בכ-3.9 מיליארד שקל.

"בשונה מאנלייט שבשנים האחרונות הציגה התרחבות גיאוגרפית משמעותית, אנרג'יקס פועלת בזהירות רבה בבחירת המדינות בהן היא פועלת. נכון להיום, החברה פעילה בשלוש טריטוריות עיקריות, ישראל, פולין והחל מהשנה גם בארה"ב. הפרויקט הראשון של אנרג'יקס בארה"ב צפוי להניב הכנסות כבר בשנת 2020. החדירה לשוק האמריקאי היא משמעותית ביותר עבור החברה, שהרי מדובר בתהליך ארוך טווח שצפוי להבשיל לכדי פרויקט כבר בעוד שנה. הפרויקט הראשון בהספק של 82 מגוואט מצוי בשלב ההקמה, אבל מה שבאמת חשוב הוא שישנם כ-700 מגוואט נוספים הנמצאים בשלבי פיתוח שונים שההגעה שלהם לשוק תהיה מהירה יותר כי "שכר הלימוד" כבר שולם", כתבה וייסביין.