אג"ח הזבל משגרות איתותי אזהרה מוקדמים

כשהחששות עולים, המשקיעים מאבדים תיאבון לקחת סיכונים • מאט איגן, מנהל משותף בקרן האג"ח לומיס סיילס: "המצב הבסיסי נחלש גם אם ארה"ב תימנע ממיתון"

אג"ח BBB / צילום: shutterstock
אג"ח BBB / צילום: shutterstock

איתותי אזהרה מתחילים להבהב בשוק חוב (אג"ח) הזבל, וזו אינדיקציה לכך שהמשקיעים חוששים שחברות עם נטל חוב גבוה עלולות להיות בסכנה אפילו אם הכלכלה האמריקאית לא תגלוש למיתון.

השינוי הנוכחי בסנטימנט הוא צנוע בהשוואה לשיא תשואת אג"ח הזבל שנרשם בדצמבר שעבר, אבל הוא נמשך על רקע הגאות האחרונה בביקוש לאג"ח אוצר ואג"ח קונצרניות בדירוג השקעה. שתי המגמות הללו חושפות סדקים בגאות האחרונה שהעלתה את מדד מניות דאו ג'ונס ל-0.6% מתחת לשיא שלו מחודש יולי.

חיזוי חמקמק

חיזוי ירידות בשוק הקונצרני היה עניין חמקמק מאז המשבר הפיננסי. בנקאים מרכזיים חוששים להעלות ריביות מהפחד שהם יציתו בכך מיתון. התוצאה, עשור של כסף זול, אפשרה לחברות בסיכון גבוה יחסית ללוות יותר כדי להישאר עסקים חיים, ושיעורי חדלות הפירעון נשארו נמוכים לאורך רצף זמן בלתי רגיל.

זה עשוי להימשך כל עוד הפדרל ריזרב והבנק המרכזי האירופי ישמרו על הגישה הזהירה שלהם. היום הוא מועד החלטת הפד על שיעור הריבית.

אבל יותר מומחי אג"ח מפחיתים את החשיפה שלהם לחובות בתשואות גבוהות כדי להתגונן מפני הפסדים אם מחזור האשראי יתהפך שוב.

הנה כמה מהאיתותים לחשש הגובר מפני אג"ח הזבל עתירות התשואה והסיכון.

לפי מדידה חשוב אחת, הסיכון בשוק האג"ח עתירות התשואה הוא ברמתו הגבוהה ביותר מאז 2016, שנה שבה ירידה במחיר הנפט והגז הטבעי הציתה סדרת חדלויות פירעון במגזר האנרגיה. שיעור המצוקה של אג"ח הזבל, שהוא שיעור האג"ח שמניבות תשואה של מעל 10 נקודות אחוז מעל תשואת אג"ח האוצר המקבילות, עלה ל-9.4% מסך האג"ח הללו באוגוסט, בהשוואה לכ-6% ביולי, לפי נתוני S&P Global Ratings.

תשואות האג"ח עולות כאשר המשקיעים דורשים פיצוי גבוה יותר על הסיכון שהם לוקחים בהלוואת כספם. עלייה בשיעור המצוקה של האג"ח משקפת ירידה חדה בתיאבון לסיכון.

"אנחנו חושבים שהמצב הבסיסי נחלש גם אם ארה"ב תימנע ממיתון", אמר מאט איגן, מנהל משותף בקרן האג"ח לומיס סיילס בשווי 10.8 מיליארד דולר, שמשקיעה בתמהיל של אג"ח קונצרניות ומניות. הקרן הפחיתה את החשיפה שלה לאג"ח זבל ב-22% מכ-26% בתחילת השנה. היא העלתה במקצת את ההקצאה למזומנים ואג"ח אוצר ל-26%.

המימון החוזר התייקר

ירידה ברווחיות ועלייה בנטל החוב הן קריטיות למדידת איכות אשראי. עם זאת, גישה להון חדש חשובה באותה מידה לבריאות חברות בדירוג זבל - בדרך כלל אין להן את המזומנים לפירעון חובות בהגיעם לפדיון, והן תלויות במימון חוזר.

המימון הזה התייקר בשבועות האחרונים, כאשר המשקיעים התרחקו מחברות עם דירוג מתחת לדירוג השקעה, לטובת חברות יציבות יותר ומשלמות פחות תשואה. המשקיעים משכו כ-6 מיליארד דולר מקרנות נאמנות ותעודות סל שקונות אג"ח בתשואה גבוהה והלוואות ממונפות, והשקיעו כמעט 20 מיליארד דולר באג"ח של חברות בדירוג השקעה בששת השבועות שהסתיימו ב-11 בספטמבר, לפי נתוני Lipper.

מצוקת הנזילות אילצה חברות בדירוג זבל לשפר את תנאי ההנפקות החדשות שלהן כדי למשוך מספיק עניין. כרבע מהלווים בשוק ההלוואות הממונפות הורידו את התמחור בשיווק החוב שלהן באוגוסט, לעומת 20% שעשו זאת ביולי ו-17% ביוני, לפי S&P Global Market Intelligence.

שיעורי חדלות הפירעון עשויים להישאר נמוכים אם המדיניות המוניטרית לא תשתנה. אבל אג"ח זבל והלוואות מסוכנות גם מפני שהן יכולות לרדת לפתע בדירוג האשראי בגלל ירידה ברווחים, עלייה ברמת החוב או שניהם בו זמנית, אמר איגן.

"הרבה אנשים חושבים בעיקר על חדלות פירעון ואינם מביאים בחשבון את ההפסדים שבאים מהפחתת דירוג", הוא הסביר.