"דיגיטל קאש": הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב משיק ניסוי במטבע דיגיטלי

וולס פארגו הכריז על פיילוט בהשקת מערכת בלוקצ'יין חדשה, שתאפשר לו לחסוך בעלויות ובזמן בהעברות כספים בינלאומיות בין סניפיו • זהו הבנק הגדול השני בארה"ב שמשיק מטבע דיגיטלי, אחרי ג'יי.פי מורגן שעשה זאת בפברואר

סניף של וולס פארגו בניו יורק / צילום: רויטרס
סניף של וולס פארגו בניו יורק / צילום: רויטרס

וולס פארגו, הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב, הודיע אתמול כי הוא מתחיל בשלב ניסיוני (פיילוט) של השקת מטבע דיגיטלי מבוסס בלוקצ'יין, שנועד להעברות כספים בינלאומיות בין סניפיו בזמן אמת.

המטבע החדש, שנקרא Wells Fargo Digital Cash, יהיה מגובה בדולר ארה"ב ויועבר באמצעות מערכת בלוקצ'יין פרטית של הבנק לצורך מעקב אחרי תשלומים בתוך הרשת הפנימית של וול פארגו.

לדברי ליסה פרייז'ר, ראש חטיבת החדשנות של וולס פארגו, מערכת "דיגיטל קאש" תאפשר לבנק לעקוף צדדים שלישיים בתהליך העברת נכסים, תוך חיסכון בעלויות ובזמן. "אנחנו מסירים את המתווכים, שלעתים קרובות יכולים להאריך את ציר הזמן בהעברות כספים חוצות גבולות", אמרה.

לדברי הבנק, לקוחות וולס פארגו לא יידרשו לבצע שינויים כלשהם בפעילות הבנקאית שלהם, מכיוון שהלקוחות אינם צד במערכת "דיגיטל קאש". הפיילוט צפוי להתחיל בשנה הבאה, אבל הבנק כבר בחן את הטכנולוגיה בניסוי שבו הועברו כספים בין סניפיו בקנדה ובארה"ב.

אף שמנהלי וולס פארגו הפגינו עמדה "שורית" בנוגע לפוטנציאל של טכנולוגיית הבלוקצ'יין בתחום השירותים הפיננסיים, הבנק היה ספקני יותר לגבי מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין, שבזכותם זכתה הטכנולוגיה להכרה עולמית. בשנה שעברה הצטרף וולס פארגו לבנקים מתחרים בארה"ב, שאסרו על ביצוע רכישות ביטקוין באמצעות כרטיסי אשראי שהנפיקו ללקוחותיהם, ונימקו את החלטתם בתנודתיות של מחיר הביטקוין.

פיתוח בהרצליה לבלוקצ'יין של ג'יי.פי מורגן

טכנולוגיית הבלוקצ'יין משכה בשנים האחרונות השקעות של מיליארדי דולרים מבנקים וחברות אחרות במגזר הפיננסי, אבל חששות בנוגע ליישום הטכנולוגיה וליכולתה להתאים עצמה להיקפי פעילות גדולים יותר (סקיילביליות) עיכבה עד כה את התפתחותם של פרויקטי בלוקצ'יין רבים במגזר זה.

עם זאת, המכשולים באימוץ הטכנולוגיה לא מנעו מבנקים לערוך ניסויים רחבי היקף ביישומי בלוקצ'יין. בפברואר האחרון, כפי שדווח גם ב"גלובס", השיק ג'יי.פי מורגן, הבנק הגדול בארה"ב על פי שווי נכסיו, מטבע דיגיטלי משלו, JPM Coin, שגם הוא מגובה בדולר האמריקאי.

פרויקט JPM Coin, שעדיין נמצא בשלבי ניסוי, נועד לאפשר ללקוחות עסקיים של ג'יי.פי מורגן לבצע העברות כספים מיידיות באמצעות רשת הבלוקצ'יין הפנימית של הבנק. הפרויקט מבוסס על Quorum - גרסה פרטית של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. נוסף על המטבע הדיגיטלי, לג'יי.פי מורגן פרויקטי בלוקצ'יין נוספים, ובפיתוחם לוקח חלק, בין השאר, המרכז הטכנולוגי של הבנק בהרצליה, ובו צוות של מפתחים ומהנדסי תוכנה, בראשותו של ד"ר יואב אינטרטור, לשעבר מנהל טכנולוגיות ראשי של בנק הפועלים. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.