מריוס נכט ודיסקונט קפיטל הובילו השקעה בסטארט-אפ הקריפטו GK8

מערכת האבטחה לניהול נכסים דיגיטליים של צמד היזמים ליאור לאמש ושחר שמאי נחשפת לראשונה, לאחר שגייסה השקעה של 4 מיליון דולר מקבוצת משקיעים ישראלים, בהובלת אחד ממייסדי צ'ק פוינט וזרוע ההשקעות של בנק דיסקונט • עם לקוחות GK8 נמנית רשת ההשקעות eToro

ליאור לאמש (מימין) ושחר שמאי, מייסדי GK8  / צילום: אסנת קרסננסקי
ליאור לאמש (מימין) ושחר שמאי, מייסדי GK8 / צילום: אסנת קרסננסקי

צמיחתו של שוק המטבעות הדיגיטליים בשנים האחרונות מלווה בלא מעט איומי אבטחה, וכן בדרישה גוברת והולכת לפתרונות טכנולוגיים שייתנו מענה לאיומים אלה. היום נחשף לראשונה מיזם ישראלי שמציע פתרון מסוג זה, לאחר שהצליח לגייס השקעה ראשונית של 4 מיליון דולר מקבוצת משקיעים מקומית מוכרת.

חברת GK8, בהובלתם של צמד היזמים ליאור לאמש ושחר שמאי, הכריזה היום (ד') כי מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט, ודיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות של בנק דיסקונט, הובילו סבב השקעה ראשונית (seed) בסטארט-אפ שלהם, שפיתח טכנולוגיה לשליחה מאובטחת של העברות מטבע דיגיטלי (טרנזקציות) ללא צורך בחיבור לאינטרנט. עוד השתתפו בסבב הגיוס של GK8 קרן ההון סיכון EdenBlock, קרן iAngels, חברת IDEAL-HLS וחברת StratX וכן רשות החדשנות הישראלית.

רבים מהמשקיעים בעולם בביטקוין ובמטבעות קריפטוגרפיים משלבים בשמירת המטבעות שלהם בין שני סוגי ארנקים דיגיטליים: ארנקים חמים, המחוברים לאינטרנט; וארנקים קרים, שאינם מחוברים לרשת. GK8, לדבריה, פיתחה את "הארנק הקר המאובטח הראשון והיחיד בעולם, המצויד ביכולות של ארנק חם. כתוצאה מכך, העברות של נכסים דיגיטליים המאובטחות על ידי GK8 הופכות לבלתי נגישות לפורצים פליליים ולמתקפות סייבר מאורגנות. על בסיס יכולות אלה פיתחה החברה מערכת מוצפנת מקצה לקצה, לניהול ולאבטחה של נכסים דיגיטליים מעבר להישג ידם של האקרים".

לדברי החברה, "GK8, שפעלה עד עתה באופן חשאי, מייעדת את הפתרון שפיתחה לגופים שמחזיקים מטבעות קריפטו, ובהם מוסדות פיננסיים, גופים המספקים שירותי משמורת, בורסות וקרנות גידור".

"האקרים ישקיעו מיליונים כדי לגנוב מיליארדים"

על פי הודעת החברה, GK8 כבר מנהלת באופן מאובטח נכסים דיגיטליים עבור כמה לקוחות, ובהם רשת ההשקעות eToro, המנהלת גם בורסת קריפטו. לדברי לאמש, מייסד משותף ומנכ"ל GK8, "המוסדות הפיננסיים בעולם הפנימו את הפוטנציאל של מהפכת הבלוקצ'יין, אבל רבים מהם טועים כשהם חושבים שהנכסים הדיגיטליים שלהם מאובטחים, כי הבלוקצ'יין נחשב מאובטח מאוד. הבעיה האבטחתית נמצאת אצל משתמשי הקצה, שצריכים לתקשר עם הבלוקצ'יין כדי לאשר טרנזקציה. אנחנו ב-GK8 לא רק זיהינו ופתרנו בעיה אקוטית באבטחת טרנזקציות אלה, אלא מינפנו את יכולותינו ליצירת פתרון מקיף, שמנהל ומאבטח נכסים דיגיטליים עבור לקוחות גלובליים שמנהלים נכסים בשווי כמיליארד דולר".

GK8 נוסדה ביולי 2018 על ידי לאמש, מנכ"ל החברה, ושמאי, מנהל הטכנולוגיה הראשי שלה. השניים עבדו בעבר כמומחי אבטחת סייבר במשרד ראש הממשלה, שם עסקו, לדבריהם, "באבטחת הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל בפני מתקפות סייבר".

בחברה מספרים כי "בעבודתם איתרו לאמש ושמאי נקודות תורפה באבטחת אחד הארנקים הקרים המאובטחים בשוק הקריפטו. אחרי שראו עד כמה קלה היתה המשימה, הבינו כי האקרים ישקיעו מיליונים כדי לגנוב מיליארדים, והחליטו לפתח מערכת מוסדית מאובטחת מקצה לקצה לניהול נכסים דיגיטליים".

הוועדה המייעצת של GK8 כוללת את פרופ' ערן טרומר מבית הספר למדעי המחשב של אוניברסיטת תל אביב, שהיה מדען מייסד בחברת הקריפטו Zcash; ואת אילן לבנון, שניהל את תחום אבטחת הסייבר ביחידת מודיעין. החברה מעסיקה 10 עובדים ומגייסת עובדים נוספים.

ב-GK8 אומרים כי "פתרונות קיימים לשירותי משמורת של נכסים דיגיטליים, שבהם משתמשים מוסדות פיננסיים וגופי ממשל, אינם עומדים בתקנים של אבטחה ברמה מוסדית. נכסים דיגיטליים שמבוססים על טכנולוגיית בלוקצ'יין, צריכים לעמוד לא רק בפרוטוקולים קיימים של אבטחה, אלא גם בתקנים גבוהים יותר, שכן טרנזקציות שנחתמו הן בלתי הפיכות. פתרונות קיימים לארנקי בלוקצ'יין, הנחלקים ל'ארנקים קרים' ול'ארנקים חמים', חשופים לפריצות אבטחה משמעותיות. כראיה לכך, במחצית הראשונה של 2019 בלבד נגנבו בעולם מטבעות קריפטו בהיקף כספי של 4.2 מיליארד דולר כתוצאה מהונאות ומעשי מרמה.

"כדי להתמודד עם האתגר, פיתחו מומחי GK8 טכניקות קריפטוגרפיות קנייניות, שמאפשרות ביצוע טרנזקציות של נכסים דיגיטליים בבלוקצ'יין בזמן אמת, ללא כל צורך בחיבור לאינטרנט. טכניקות אלה מספקות סביבה מאובטחת לחתימה על טרנזקציות בלוקצ'יין ולביצוע התאמה באופן אוטומטי ומאובטח". החברה מציינת כי רשמה חמישה פטנטים על הטכניקות שפיתחה. 

חנוך פפושדו, סמנכ"ל ההשקעות בדיסקונט קפיטל, מסר ל"גלובס" כי "ההשקעה ב-GK8 הינה מהלך נוסף במימוש אסטרטגיית השקעות הפינטק של קבוצת דיסקונט, שמטרתה לחזק ולהעצים את היערכות דיסקונט לבנקאות העתיד. אנו מאמינים כי ניהול מאובטח של נכסים דיגיטליים הוא בעל ערך חשוב בליבת הפעילות העתידית של מוסדות פיננסיים". 

גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.