פודטק | בלעדי

הפודטק יחכה: תנובה ושותפותיה טרם מצאו מבנה להפעיל בו את החממה בצפון

השותפות שזכתה במכרז של רשות החדשנות לתמיכה בגובה 100 מיליון שקל להפעלת חממת פודטק, נאלצה להשיק אותה במתנ"ס של קריית שמונה, זאת לאחר שלא הגיעה להבנות עם בעלי הנכסים בצפון • החממה: "המבנה המקורי נבחן מחדש היות שלא עמד בקריטריונים של נגישות"

בניין בשדרות תל חי 98 קריית שמונה / צילום: אייל הצפון
בניין בשדרות תל חי 98 קריית שמונה / צילום: אייל הצפון

הפודטק בהולד: שלושה חודשים חלפו מאז זכתה, בקרב צמוד מול JVP, השותפות של תנובה, טמפו OurCrowd ו-Finistere ב-100 מיליון שקל במכרז של רשות החדשנות להקמת חממת פודטק בצפון הארץ - כעת מתברר כי היא נותרה ללא מבנה לפעול בו. ל"גלובס" נודע כי על הרקע זה נאלצה החממה לבצע את ההשקה שלה במיקום חיצוני שהקצתה עבורה עיריית קריית שמונה, ולא במבנה הייעודי עמו ניגשה למכרז.

Fresh Start - חממת הפודטק של שלוש השותפות - ניגשה למכרז של רשות החדשנות שהתקיים בחודש יוני עם נכס ייעודי לפעול בו, מבנה שהיה שייך עד לאחרונה לבנק הפועלים ונרכש על-ידי היזם ישראל לביא. אולם כשמועד ההשקה התקרב, בעלי החממה החליטו שהמבנה אינו מתאים לצרכים שלהם. 

בינתיים השותפות נותרה ללא מבנה רלוונטי. לפי רשות החדשנות, על-מנת להחליף נכס, החממה נדרשת להגיש בקשה לדיון בוועדה ולקבל את אישורה.

הנהלת החממה מסרה כי החליטה "לבחון מחדש את המבנה המקורי, היות שלא הצליח לעמוד בקריטריונים של נגישות לבעלי מוגבלויות אותן דרשה". לא ברור מדוע הבחינה הזו לא נעשתה לפני הבחירה במבנה וההחלטה לגשת איתו למכרז של רשות החדשנות.

לביא טען היום (ד') כי אין קשר לסוגיית הנגישות במבנה, וכי מדובר בתירוץ לוויתור על הנכס. "הודענו לשותפות בחממה שאנחנו מוכנים להקים מעלית על חשבוננו כדי להנגיש את המקום לפי התקנים המחמירים ביותר, על אף שהסעיף הזה לא הופיע בהסכם, כך שהנימוק הזה הוא תירוץ לאי-עמידה בהסכם מולנו", אמר.

כשמועד השקת החממה בפתח, השותפות החלו בחיפוש אחר נכנס חלופי, וזאת בכפוף לאישור שנדרש מצד רשות החדשנות. לשם כך נוהלו מגעים עם בעלי נכס נוסף שעשוי להתאים לחממה - חברת התקשורת טופליין. אלא שהצדדים התקשו להגיע להסכמות, מועד ההשקה התקרב, ובנוסף ברשות לחדשנות טרם אישרו את המבנה החדש. כך נקלעו השותפות למצב שבו הן נותרו ללא מבנה לחממה עד לתאריך שנקבע לטקס גזירת הסרט - יום רביעי 11 בספטמבר.

מצב זה אילץ את השותפות לבצע את טקס גזירת הסרט מבלי שיש להן בניין לפעול בו, ועל כן עיריית קריית שמונה הקצתה מקום חלופי לאירוע שהתקיים במתנ"ס בית החאן בעיר. לאירוע הגיעו ראש העיר אביחי שטרן וראשי החברות השותפות, בהם יו"ר תנובה חיים גבריאלי; מנכ"ל ויו"ר טמפו ז'קי בר; אורי סובוביץ' מקרן ההשקעות OurCrowd; ומנהל קרן Finistere איל רוזנטל. 

לפי שעה לא ברור מתי יימצא נכס חדש, כמה זמן יידרש לו כדי לעבור את אישורי הוועדה של רשות החדשנות, והאם הוא עשוי לעכב את המשך התהליך.

השותפות זכו במימון ממשלתי להקמת מרכז שיקלוט ויקדם חברות הייטק בתחום טכנולוגיות מזון, שעוסקות בין היתר בייצור, בשמירה על טריות, בבטיחות מזון, בהתאמה לסוגי צרכנים שונים, ביעילות גידולים חקלאיים ובפלטפורמות אספקה לצרכנים. משמעות הזכייה היא מימון ממשלתי כולל של כ-100 מיליון שקל למשך שמונה שנות זיכיון ותמיכה בכ-40 סטארט-אפים. הזכייה התרחשה לאחר תחרות עזה מול קרן JVP של אראל מרגלית, שספגה מכה אדירה מההפסד.

גם ללא הסכמה על מבנה, בשבוע הבא תקיים החממה תחרות לסטארט-אפים שמעוניינים להשתלב בה. הזוכים ייהנו ממסלול מהיר לכניסה לחממה והשקעה של עד 3 מיליון שקל לצד ליווי וייעוץ. אגב, הפעם האירוע יתקיים במרכז פרס ביפו.

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל שנחשבת לחברת מזון ותיקה, ספגה בשנים האחרונות טלטלות שונות הן מבחינת חילופי הבעלות וההנהלה והן ברמת מאבקים שונים מול הרגולציה. במשך תקופה ארוכה פיתוח החדשנות בה הונח בצד, והוא נחשב לחוליה חלשה עבורה. כיום אחת המתחרות של תנובה, קבוצת שטראוס, שנחשבת לקבוצה שחדשנות מהווה חלק מיסודות התפיסה שלה, מפעילה גם היא חממת פודטק בשותפות עם הרשות לחדשנות תחת השם "הקיטשן".

מ-Fresh Start נמסר כי "הנהלת החממה החליטה לבחון מחדש את המבנה המקורי, היות שלא הצליח לעמוד בקריטריונים של נגישות לבעלי מוגבלויות אותן דרשה. החממה תקבל החלטה על הנכס הנבחר, בכפוף לאישור רשות החדשנות. בימים אלה אנו בוחנים חברות סטארט-אפ רבות, והראשונות שבהן יצטרפו אל החממה עם תחילת פעילותה באחד בינואר 2020".

מרשות החדשנות נמסר בתגובה כי "על-מנת לעבור אתר, הזכיין צריך להגיש בקשה מסודרת שתידון בוועדה. הקבוצה שזכתה בהליך התחרותי יכולה להפעיל נכס כל עוד הוא נמצא בנפת צפת וקיבל את אישור הוועדה".

מטעמו של ישראל לביא נמסר כי "השותפות בדקה היטב, לרבות באמצעות אנשים טכניים מטעמה, את הנכס, והתחייבה בהסכם, לאחר שקיבלה ייעוץ משפטי, כי הנכס מתאים לה ולמטרה לשמה שכרה אותו. נושא הנגישות הועלה על-ידה רק עתה לאחר שזכתה עם הנכס הזה בהליך התחרותי, כתירוץ לניסיונה להשתחרר מההסכם לו היא מחויבת. כידוע, לשותפות ניתן והיא רשאית לבצע כל התאמת הנגשה נדרשת, בין בעצמה ובין באמצעותנו, אך בכל מקרה היא מחויבת לשכירות הנכס".