משרד המשפטים משיק מערכת למניעת גניבת קרקעות

לפי הערכות, בכל שנה עולות טענות לגניבה באמצעות זיופי מסמכים של מאות קרקעות • את היוזמה מובילה הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין • עו"ד חגי אדורם: "זה כמו איתורן לדירות המגורים"

הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעיןטאבו), בראשות עו"ד שלמה הייזלר, משיקה בימים אלה מערכת שמבקשת למנוע מצבים של גניבה וזיוף במסמכי מקרקעין.

לפי הערכות, בכל שנה עולות טענות למקרים של מרמה בנוגע לבעלות על מקרקעין, לרבות ניסיונות לגזל קרקעות או דירות שלא כדין. פעמים רבות מדובר בנכסים של אנשים מבוגרים או של קרקעות ונכסים לא מאוכלסים זמן רב. הדרכים יצירתיות וכוללות זיופי מסמכים וניסיונות של מרמה שקשורים בצווי ירושה או של צווים של בתי משפט.

מעבר לפגיעה ברכוש של בעלי הנכס האמיתיים, לעתים מצבים כאלה יוצרים תסבוכות, היות שהקרקעות נמכרות לצדדים שלישיים שעלולים למצוא עצמם נגררים לתסבוכות משפטיות.

בשנה וחצי האחרונות פעלו במשרד המשפטים להקים מערכת שמבקשת למנוע מצבים כאלה, ובימים אלה היא יוצאת לדרך, תחילה כפיילוט שיארך כשלושה חודשים.

לדברי גורם עמו שוחח "גלובס", מעבר לפיתוח הטכנולוגי, המערכת מצריכה אישורים רגולטוריים רבים, היות שמדובר ברישום שכולל פרטים אישיים רבים, ועל כן הפיתוח ארך זמן רב.

המערכת בנויה על רישום עצמי, כלומר כל בעל נכס, או גורם שמייצג אותו, ירשום את הפרטים במערכת. מרגע זה ואילך כל שינוי ברישום של המקרקעין יישלח ישירות לבעל הנכס. נכון לתקופת הפיילוט הרישום יכלול את אזור תל-אביב בלבד (האזור כולל ערים קרובות ובהן בני-ברק, רמת גן, גבעתיים, קריית אונו ועוד).

אחד האתגרים שעומדים בפני מובילי התוכנית הוא רישומם של כל בעלי הנכסים. בניגוד לבעלי נכסים ישראלים, נכון לעכשיו ישנו קושי ביורוקרטי לבצע רישום לתושבי חוץ - אוכלוסייה מועדפת על-ידי זייפני מסמכים בתחום. מבדיקת "גלובס" עולה כי בעוד שבאתר האינטרנט תושבי חוץ לא יכולים להירשם למערכת החדשנית, פעולה זו תתאפשר מול משרדי הרשות עצמה.

אחד מהאנשים שליוו את הקמת המערכת, כמייצג של לשכת עורכי הדין, הוא עו"ד חגי אדורם המתמחה בנדל"ן. לדברי, מדובר "בשירות מבורך לכלל הציבור. כמו שיש איתורן לרכב - הושקה מערכת הגנה דיגיטלית למניעת הונאות ומרמה בדירות המגורים, שהן הנכס היקר ביותר של הציבור".