ליברמן ל"גלובס": "אמליץ על גנץ, אם יתחייב לממשלת אחדות חילונית ללא נספחים"

לליברמן לא נותרו הרבה אפשרויות, לאחר מסמך החישוק שהחתים נתניהו את מפלגות הימין והחרדים • החתימה הזו מערימה קושי רב על גנץ להקים ממשלה כלשהי • פרשנות

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום / צילום: דני זקן
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום / צילום: דני זקן

המהלך של בנימין נתניהו בקריאה לאחדות עם בני גנץ, מזכיר את התמונות מקמפ דיוויד בספטמבר 2000, כאשר אהוד ברק ויאסר ערפאת מנסים לדחוף האחד את השני להיכנס ראשון לבקתה לאחר הנשיא קלינטון. נתניהו דוחף את גנץ פנימה ראשון לקבל את זכות הראשונים להקמת ממשלה, אבל עם סיכויים קלושים להקמתה - החתימה של גוש הימין-חרדים הכולל 55 מנדטים על מסמך "רק נתניהו בראשות הממשלה", מסנדלת למעשה את גנץ.

מהם סיכויי גנץ בכל זאת לקבל מהנשיא את המנדט לנסות ולהקים ממשלה? אלו עוברים דרך איש אחד בלבד - אביגדור ליברמן. ליברמן מאשר כעת ל"גלובס" את מה שאמר במהלך קמפיין הבחירות: "המלצה לנשיא על גנץ, אם גנץ יתחייב פומבית למה שהוא התחייב בשלטי החוצות שלו - ממשלת אחדות חילונית עם ישראל ביתנו, הליכוד, כחול לבן, בלי הנספחים מכל צד". כלומר, המלצה תמורת התחייבות של גנץ לממשלת אחדות חילונית בלי השמאל.

גנץ ועימו ראשי כחול לבן האחרים חזרו על אותו משפט בדבריהם בישיבת הסיעה - הצורך בהקמת ממשלת אחדות "ליברלית". הביטוי הזה החליף את חילונית, אך לפיד הוסיף ממשלה שתתמוך בנישואין אזרחיים, ביטול חוק המרכולים, תחבורה בשבת. מענה ישיר לדרישות ליברמן, ששמו גם הוזכר כשותף לממשלה כזו.

לליברמן לא נותרו הרבה אפשרויות, לאחר מסמך החישוק שהחתים נתניהו את ראשי מפלגות הימין והחרדים. החתימה הזו מערימה קושי רב על גנץ להקים ממשלה כלשהי, אחדות או ממשלה צרה עם עריקים מהימין. ליברמן הוא לא אופציה לשותפות כזו, בשל הפסילה של יתר המפלגות משמאל.

כך שאם גנץ יקבל ראשון את המנדט להקמת ממשלה, זה עשוי לפעול לרעתו. לאחר כישלון של גנץ בסיבוב הראשון, הנשיא ייאלץ להטיל את הרכבת הממשלה שוב על נתניהו. אז ייתכן שגנץ המותש ייאלץ לקבל אחדות עם נתניהו.

בינתיים מנסה גנץ בכל הכיוונים. קודם לבחירות ולאחריהן הוא מנהל באמצעות נציגיו ובעצמו שיחות עם ראשי מפלגות הימין, בעיקר עם החרדים. אלה אמנם לא סוגרים את הדלת, אבל מנסים להשפיע על גנץ ואנשיו להסכים בתנאים מסוימים לקבל את נתניהו בכל זאת - ולו לפרק זמן חלקי, וכן להיפרד מלפיד.

לפי בכירים באחת מהמפלגות החרדיות, גנץ לא מוכן בשלב הזה לאף אחד מהתנאים, ובין השאר אמר לבני שיחו כי ללא לפיד הוא מאבד את יתרון הגודל במשא ומתן.

במקביל פועל גנץ גם מול הרשימה המשותפת שתמליץ עליו לנשיא. הגישה אמנם חיובית - רשימת הדרישות האזרחיות והכלכליות התקבלה בהבנה, אבל בעניינים הלאומיים הפערים גדולים. השיח בתוך הרשימה המשותפת מתמקד מול בל"ד שיסכימו, ולו לעצם ההמלצה בגנץ. ובניגוד למה שפורסם - בבל"ד ממש לא שוללים את האפשרות להמליץ על גנץ.