ארה"ב שולחת חיילים לסעודיה; באיראן מאיימים: ישראל בסכנה

טראמפ: "איפוק הוא ביטוי לעוצמה" • שר-ההגנה האמריקאי, מארק אספר: הכוחות הנוספים לצרכי הגנה על "תשתיות חיוניות", בעקבות בקשה של סעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות • יו"ר המטות המשולבים: מדובר בכמה מאות חיילים; ייתכנו כוחות נוספים ממדינות שארה"ב מבקשת מהן להצטרף למאמץ

הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע כי ארה"ב החליטה לשלוח כוחות צבא נוספים וסוללות הגנה אווירית לסעודיה, אך אותת שהוא אינו נוטה לתקוף את איראן, לפחות לא בשלב זה.

במקביל, שלחה אתמול טהראן מסר לארה"ב ולישראל, שלפיו תשמש ישראל מטרה לארגוני הטרור של איראן אם תחליט ארה"ב לתקוף אותה. טאסנים, סוכנות ידיעות איראנית רשמית למחצה, בחרה להפיץ דרשה של אימאם, אחמד אלאמולהודה, בעיר משהאד, בצפון איראן, שבה הוא מדגיש את האיום שנשקף לישראל ממה שהוא כינה "ציר ההתנגדות" של איראן.

הציר הזה מקיף קבוצות בעיראק, תימן, סוריה, השטחים הפלסטיניים ולבנון, אמר האימאם. "המשמעות היא, שאם תרצה לתקוף, ישראל תימחק מעל פני האדמה בתוך חצי יום". ככל הידוע, איראן לא איימה עד עתה במישרין על ישראל בהקשר לפעולת גמול אמריקאית אפשרית בעקבות ההפצצה על מתקני הנפט בסעודיה.

ויחיא ראחים סאפאווי, עוזר בכיר למנהיג העליון של איראן, עלי חאמייני, אמר אתמול: "אם האמריקאים חושבים על מזימה כלשהי, האומה האיראנית תגיב מהים התיכון עד היום האדום ועד האוקיינוס ההודי... את איראן אי אפשר להכניע".

שר-ההגנה האמריקאי, מארק אספר, אמר אתמול כי פריסת הכוחות הנוספים בסעודיה נושאת אופי הגנתי בלבד. לדבריו, ההחלטה התקבלה בעקבות בקשה של סעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות ומטרתה לסייע לסעודים להגן על "תשתיות חיוניות". יו"ר המטות המשולבים של הצבא האמריקאי, ג'וזף דאנפורד, אמר כי מדובר בכמה מאות חיילים וכי ייתכנו כוחות נוספים ממדינות אחרות שארה"ב ביקשה מהן להצטרף למאמץ.

הפנטגון הציג לטראמפ שורה של אופציות צבאיות, לרבות רשימה של מטרות אפשריות להפצצתה בתוך איראן, אך הנשיא העדיף להסתפק באופציה הכי פחות תוקפנית - משלוח חיילים. במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר טראמפ, כי הוא אינו נוטה להורות על התקפה צבאית מיידית על איראן. לדבריו, "איפוק מראה על עוצמה הרבה יותר גדולה".

"אני חושב שגישת האדם החזק, הדבר שמראה עוצמה, היא הפגנת איפוק", אמר טראמפ. "הרבה יותר קל לעשות ההיפך ולהורות לבחורים לצאת להתקפה; איראן יודעת שאם היא לא תנהג כהלכה היא תחיה על זמן שאול".

"אנשים חשבו שאני אתקוף את איראן בתך שתי שניות, אבל יש הרבה זמן", אמר טראמפ.