במודי'ס מתחילים לאבד סבלנות: האם הרומן של ישראל עם סוכנויות הדירוג עומד להסתיים?

עד כה גילו הסוכנויות סבלנות מרשימה לנוכח הכאוס הפוליטי והגירעון התופח, אך הודעתה של מודי'ס בעקבות תוצאות הבחירות מעלה חשש שהסנטימנט החיובי עומד להשתנות • הנימה הפסימית עולה כבר מהכותרת: "התוצאות הלא חד משמעיות של הבחירות בישראל מהוות סיכון להידוק התקציבי הנדרש"

מודי'ס / צילום: שאטרסטוק
מודי'ס / צילום: שאטרסטוק

האם הרומן בין ממשלת ישראל לסוכנויות דירוג האשראי עומד להיגמר? אחרי ש-S&P העלתה לפני שנה את דירוג האשראי של ישראל ל-AA מינוס ומודי'ס הודיעה על כוונתה ללכת בעקבותיה, נראה כי בסוכנויות הדירוג מתחילים לאבד סבלנות לנוכח התמשכות אי-הוודאות הפוליטית סביב הקמת ממשלה חדשה, והעובדה שתוצאות הבחירות החוזרות לא עשו סדר בכאוס הפוליטי.

עד כה גילו הסוכנויות סבלנות מרשימה לנוכח הכאוס הפוליטי, הגירעון התופח והסכנה להתלקחות אזורית, אך הודעתה של מודי'ס למשקיעים בעקבות תוצאות הבחירות מעלה חשש שהסנטימנט החיובי עומד להשתנות. במקרה כזה המכה עשויה להגיע כבר בעדכון הדירוג שמודי'ס אמורה לפרסם בעוד שבוע.

מודי'ס, המדרגת את החוב של ממשלת ישראל בדירוג A1, העלתה לפני שנה את תחזית הדירוג מ"נייטרלי" ל"חיובי" - מהלך שמשמעותו סיכוי גבוה להעלאת דירוג בתוך 18 החודשים הקרובים. מאז כאמור דבקה הסוכנות בתחזית האופטימית למרות רצף של חדשות רעות: התבדרות תקציבית, בחירות, בחירות חוזרות וסכנה לעימות צבאי אזורי.

הנימה הפסימית עולה כבר מהכותרת שבה הכתירה מודי'ס את הודעתה: "התוצאות הלא חד משמעיות של הבחירות בישראל מהוות סיכון להידוק התקציבי הנדרש". השינוי (הקל בינתיים) בא לידי ביטוי במקומות נוספים בלשון המאוד זהירה שבה משתמשת סוכנות הדירוג הבינלאומית: אם בהודעות קודמות נהגו בסוכנות לתת את הדגש לצמיחה האיתנה של המשק וליכולתה של ישראל להתמודד עם בעיית הגירעון - הפעם הצמיחה כמעט ואינה מוזכרת ובאשר להתמודדות עם הגירעון, שולטת דווקא נימה של ספקנות.

לאחר שהם מתייחסים לרקורד החיובי של ממשלות ישראל עד היום בצמצום החוב והגרעונות השוטפים, ולאחר שהם מוסיפים כי עד לאישור תקציב 2020 (ככל הנראה במרץ), הממשלה תפעל על-פי תקציב המשכי (כלומר צמצום בהוצאות) מוסיפים האנליסטים של מודי'ס את האזהרה הבאה: "ואולם, כישלון בהרכבת הממשלה או הרכבת ממשלה שלא יהיה לה רוב מוצק כדי לבצע את מהלכי הצמצום התקציבי הנדרשים - יסכנו את פרופיל האשראי של ישראל. לפיכך, רצונה ויכולתה של הממשלה הבאה להתמודד עם המגמות התקציביות המאתגרות בזמן תוך שימור המדיניות של צמצום החוב - יהיו הגורם המוביל בהערכת דירוג האשראי (של ממשלת ישראל)".

ההודעה נפתחת בתיאור תוצאות הבחירות ובהסברים לגבי הצעדים הבאים בדרך להרכבת ממשלה, שעשויה להערכת מודי'ס, להיות ממשלת אחדות. "מבחינת דירוג האשראי ההשלכות של הבחירות יבואו לידי ביטוי במדיניות של הממשלה החדשה, שאמורה לקום לקראת סוף השנה. למרות שאין זה סביר לצפות לתפנית דרמטית - לאור ההסכמה הרחבה בין מפלגות הזרם המרכזי לגבי הצורך במדיניות תקציבית אחראית - התמשכות תקופת הבחירות האריכה את אי הודאות הפוליטית ועיכבה יישום צעדי מדיניות לצמצום הגירעון".

האנליסטים מוספים כי "אי-הודאות המתמשכת באה על-רקע מציאות תקציבית מאתגרת, תוצאה של זינוק בהוצאות הממשלה וקיפאון בהכנסות...אנו מצפים שמאמצי הקונסולידיציה התקציבית יחודשו על-ידי הממשלה הבאה ובמסגרת תקציב 2020".