בנק ישראל: אין צמצום בפער בין ישובים יהודים וערביים גדולים ברמת התחבורה הציבורית

רמת שירות האוטובוסים ביישובים הערביים עדיין נמוכה יותר מאשר ביהודים, כך עולה מדוח של חטיבת המחקר של בנק ישראל שיתפרסם בקרוב

תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר

הפער באיכות שירותי האוטובוס בין היישובים הערביים ליהודיים הצטמצם, אבל רמת השירות ביישובים הערביים עדיין נמוכה יותר, כך עולה מדוח של חטיבת המחקר של בנק ישראל שיתפרסם בקרוב. הדוח, שנכתב על ידי גל עמדי מחטיבת המחקר בחן את רמת השירות של התחבורה הציבורית ביישובים יהודיים וערביים בשנים 2019-2010 תוך אבחנה בין יישובים קטנים וגדולים. במסגרת הדוח נעשה לראשונה שימוש בנתוני תחבורה מנהליים על שירותי האוטובוסים המסופקים לכלל היישובים בארץ.

מספר נסיעות האוטובוסים לאלף איש ביישובים ערביים נמוך משמעותית מאשר ביישובים יהודיים אך ההשוואה ביניהם אינה מתחשבת במאפיינים השונים, כמו העובדה שיישובים ערביים הם בממוצע קטנים, פריפריאליים ועניים יותר מיישובים יהודיים.

בחינת הפער ברמת השירות המתחשבת בהבדלים במאפייני היישובים מגלה כי במהלך העשור האחרון נסגרו פערים ברמת השירות בקבוצת היישובים הקטנים (מתחת לעשרים אלף תושבים, לא כולל יישובים בדואיים לא מוכרים), שבהם מתגוררת כמחצית מאוכלוסיית היישובים הערביים. לעומת זאת, פערי השירות ביישובים ערביים גדולים לא הצטמצמו, ובחלק מהמדדים אף התרחבו במהלך התקופה.

לדעת עמדי הסבר אפשרי לקושי לספק שירותי אוטובוס נאותים ליישובים אלה הוא רמת התשתיות הירודה בהם. שירותי אוטובוס סדירים ביישובים גדולים דורשים תשתית כבישים סבירה, חניוני אוטובוסים בקרבת היישוב ושטח המיועד לתחנות עצירה, וקיימים קשיים ייחודיים בפיתוח תשתיות אלה ביישובים ערביים. משום כך, כותב עמדי, חשוב להמשיך ליישם את החלטה 922 של הממשלה שהקצתה משאבים רבים לפיתוח תשתיות תחבורה לאוכלוסייה הערבית והתבטאה בכך שכ-37% מסך הכבישים החדשים שפותחו בשנתיים שלאחר ההחלטה, מיועדים בעיקר לשירות האוכלוסייה הערבית.