חיים סבן מרים ידיים: מוותר על השליטה בפרטנר ועל חצי מיליארד שקל

לסבן חוב של 300 מיליון דולר לחברת האצ'יסון מהונג קונג, ובחודשים האחרונים הוא ניהל מולה מגעים על מיחזור ההלוואה • לפי דיווח מהיום, המגעים הסתיימו ללא תוצאות - מה שפותח להאצ'יסון פתח לשוב ולהשתלט על פרטנר

חיים סבן / צילומים: רויטרס
חיים סבן / צילומים: רויטרס

דרמה בשוק התקשורת: איש העסקים המיליארדר הישראלי-אמריקאי חיים סבן מוותר על מניות השליטה בפרטנר   - ומציע לחברת האצ'יסון מהונג קונג, שבעבר שלטה בחברת הסלולר הישראלית, לחזור ולקחת לידיה את השליטה בחברה.

בכך מקבע סבן הפסד של כחצי מיליארד שקל על השקעתו בפרטנר. לסבן יש חוב של 300 מיליון דולר (1.1 מיליארד שקל) להאצ'יסון, בעוד שווי השוק של מניות פרטנר שבידיו (המשועבדות להבטחת תשלום החוב) עומד על כ-730 מיליון שקל בלבד.

החוב של סבן אמור להיפרע בינואר 2020, ובחודשים האחרונים הוא ניהל מגעים עם האצ'יסון על מיחזור ההלוואה. ואולם, על פי דיווח מהיום, מגעים אלה הסתיימו ללא תוצאות - מה שפותח להאצ'יסון פתח לשוב ולהשתלט על פרטנר. עם זאת, ספק אם החברה אכן תרצה בכך, וספק אם היא גם תקבל היתר שליטה ממשרד התקשורת. הדיווח של קבוצת סבן לבורסה מהיום מעדכן כי המגעים עם המלווה (האצ'יסון) הסתיימו, ובשלב זה לא סביר שהצדדים יגיעו להסכם, "והמלווים יכולים לממש את הזכויות שלהם" - כלומר, לקבל בחזרה את מניות פרטנר שמשמשות בטוחה להלוואה.

לסבן אין הצדקה כלכלית בתשלום החוב (שאותו "ירש" במסגרת רכישת השליטה בפרטנר ב-2013), והוא מעדיף להחזיר את המניות המשועבדות כנגד ההלוואה. סבן היה בעבר חלק מגרעין השליטה בחברת התקשורת בזק, ורשם רווח מכובד כשמכר את השקעתו בה. על רקע זה, הוא חזר להשקיע בשוק התקשורת הישראלי, כשרכש את השליטה בפרטנר (העסקה הושלמה בתחילת 2013) מידי איש העסקים אילן בן-דב, שהחברות בשליטתו נקלעו באותה תקופה לקשיים פיננסיים ובהמשך קרסו.

במסגרת העסקה רכש סבן 30.7% ממניות פרטנר שהיו בידי סקיילקס של בן-דב, בתמורה ל-250 מיליון שקל (לפי מחיר של כ-32 שקל למניית פרטנר), ועוד כ-2% מהמניות שהיו בידי בנק לאומי, תמורת 83 מיליון שקל נוספים (לפי מחיר של 26 שקל למניה). בהמשך השקיע סבן סכומים נוספים, ובסך הכל הוא מופסד כחצי מיליארד שקל על ההשקעה בפרטנר. 

מניית פרטנר  נסחרה היום בעלייה קלה, על רקע ההערכות בדבר מיזוגים אפשריים בשוק התקשורת. שווי השוק של פרטנר הוא 2.4 מיליארד שקל, וחלקו של סבן בחברה הוא בשווי 733 מיליון שקל.