חברות מזון | בלעדי

נפטרת מהחמוצים: אסם מוכרת את מפעל בית השיטה תמורת כ-55 מיליון שקל

חברת דין שיווק וקלייה נמצאת בשלבים אחרונים לחתימת הסכם לרכישת מפעל החמוצים בית השיטה של אסם • מבחינת אסם מדובר במכירה שלישית בתוך כשנה של פעילות שאינה חלק מעסקי הליבה שלה • השלמת העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים

מפעל בית השיטה. האם המוצרים יימכרו בדוכני שקדיה? / צילום: פאול אורלייב
מפעל בית השיטה. האם המוצרים יימכרו בדוכני שקדיה? / צילום: פאול אורלייב

אחרי שנתיים של חיפוש רוכש: חברת אסם שבבעלות ענקית המזון השוויצרית נסטלה תמכור את מפעל החמוצים של בית השיטה לחברת דין שיווק וקלייה, בעלת המותג שקדיה - כך נודע ל"גלובס".

דין שיווק וקלייה בהובלת יגאל אלל נמצאת בשלבים אחרונים של חתימת הסכם לרכישת המפעל. לפי ההערכות, היקף העסקה יעמוד על כ-55 מיליון שקל, כמחצית מהסכום שדווח בתחילת המגעים למכירה.

בית השיטה היא מובילת שוק החמוצים ואוחזת בכ-35% מהמכירות הכספיות בקטגוריה שהיקפה הסתכם במכירות כספיות של 378 מיליון שקל ב-2018, לפי נתוני סטורנקסט. השלמת העסקה כפופה לאישורים שונים, בין היתר מצד רשות התחרות.

המהלך מתרחש כשנתיים לאחר שאסם, בניהולו של אבי בן אסייג, החלה בחיפוש אחר רוכש פוטנציאלי לפעילות החמוצים שלה שמונה כ-60 עובדים. במהלך השנתיים האחרונות ניהלה אסם מגעים למכירה עם מספר גופים שונים, ביניהם חברת זנלכל הציבורית.

כבר תקופה שאסם מעוניינת לצאת מתחום החמוצים שאינו בליבת עסקיה, כשמדובר במכירת מוצר בסיסי עם ערך מוסף מותגי נמוך באופן יחסי, אשר תלוי בגידולים חקלאיים ובתנודות מחיר שמושפעות מההיצע.

בית השיטה מובילה את שוק החמוצים
 בית השיטה מובילה את שוק החמוצים

חיזוק של פעילות הדוכנים ברשתות השיווק

הרוכשת, חברת דין שיווק וקלייה, היא חברה דומיננטית בשוק המקומי, שמכירותיה מהוות כ-0.6% ממכירות מוצרי המזון והמשקאות בישראל, לפי נתוני סטורנקסט. מכירותיה לשוק הקמעונאי לבדו נאמדות בכ-225 מיליון בשנה. החברה מתמחה יבוא ושיווק של פיצוחים, פירות יבשים ותבלינים, ופעילותה כוללת כ-50 דוכנים וחנויות בקונספט של "חנות בתוך חנות" בתוך סניפי רשתות שיווק. בנוסף, לחברה יש מערך העוסק במכירת חבילות ומארזי שי לוועדי עובדים ולשוק הפרטי.

בבעלות החברה מספר מותגים בולטים דוגמת שקדיה, ששון הקולה, הקולה מבגדד ונופת דגן; והיא מעסיקה כ-200 עובדים. המרכז הלוגיסטי שלה נמצא במודיעין. רכישה של פעילות החמוצים עשויה להתאים לפורטפוליו של הדוכנים שהיא מפעילה ברשתות השיווק. 

לאחרונה נחשפה ב"גלובס" עסקה נוספת בשוק החמוצים, במסגרתה מבקשת יצרנית שימורי החמוצים קבוצת יבנה לרכוש את החברה המתחרה בני דרום. לפני כחודש הוגשה העסקה לאישור רשות התחרות.

שינוי אסטרטגי בפורטפוליו העסקים של החברה

העסקה הנוכחית של אסם מצטרפת לשתי עסקאות נוספות שביצעה בשנה האחרונה החברה למכירה של עסקים, אותם הגדירה ככאלה שאינם בליבת עסקיה. לפני כחודשיים וחצי חתמה אסם על עסקה למכירת פעילות הגלידות שלה לענקית הגלידות פרונרי בתמורה לסכום שהוערך בעשרות מיליוני אירו.

במסגרת העסקה אסם תמכור את החזקותיה בחברה-הבת שעוסקת בתחום הגלידות, אף שהחברה-האם נסטלה תיוותר בעלת מניות בעסק זה בשיעור של 50%. העסקה טרם הושלמה וממתינה לאישור הרשות לתחרות. הרכישה מתבצעת במסגרת מהלך עולמי של נסטלה לאחד את חברות הגלידה שפועלות תחתיה ברחבי העולם, לצד רכישות של חברות נוספות בתחום הגלידות.

עסקה מכירה נוספת שביצעה אסם היא של פעילות הרטבים ההפסדית שלה בארה"ב: בסוף 2018 נחשף ב"גלובס" כי אסם-נסטלה מכרה את טרייב, חברת הסלטים המצוננים שלה בארה"ב, לחברת לייק-וויו פארמס.

בימים אלה נמצאת אסם בתהליך של העתקת מפעל טבעול מקיבוץ לוחמי הגטאות לקרייה התעשייתית של החברה בקריית גת, מהלך שיסתיים בעוד כשנתיים. בשנה החולפת חנכה אסם בקריית גת מפעל במבה חדש בהשקעה של כ-200 מיליון שקל.

מטעמה של אסם ומטעמם של דין שיווק וקלייה לא נמסרה תגובה לדברים.