בנק ישראל אישר בנק חדש: הבנק הדיגיטלי של מריוס נכט ואמנון שעשוע; יחל לפעול ב-2021

החשכ"ל לשעבר שוקי אורן צפוי להתמנות ליו"ר הבנק, ומנכ"ל הבנק המיועד הוא גל בר-דעה • האישור יאפשר לבנק לקדם את הכנתו להגעה לשוק ולצרכני הקצה • הבנק האחרון שקיבל אישור מבנק ישראל היה בנק פאג"י, וזה קרה בשנת 1978

לאחר שנים רבות הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, שבראשות המפקחת ד"ר חדוה בר, ובנק ישראל בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, הודיעו הבוקר (ג') כי נתנו אישור לבנק חדש בישראל. הבנק המרכזי והפיקוח על הבנקים הכריע בעד מתן רישיון בנק לבנק הדיגיטלי של מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט, שאליו חבר כבעל מניות מיעוט אמנון שעשוע, ממייסדי ומנהלי מובילאיי ואורקם.

לצדם צפוי להתמנות ליו"ר הבנק החשכ"ל לשעבר שוקי אורן, כשהמנכ"ל המיועד הוא גל בר-דעה, שהיה בעבר בכיר בבנק הדיגיטלי פפר של לאומי, כאשר לנכט ולשעשוע ניתן אישור שליטה בבנק, כשההודעה על האישור ניתנה לפני מספר ימים. הבנק האחרון שקיבל אישור מבנק ישראל היה בנק פאג"י, וזה קרה בשנת 1978.

מבנק ישראל נמסר היום כי "נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והמפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הודיעו ליזמים מריוס נכט ופרופ' אמנון שעשוע, כי הפיקוח על הבנקים סיים את תהליך הבדיקה והנגיד ערוך לתת רישיון לבנק והיתר לשליטה בו". על פי התכנית העסקית שאותה הציגו היזמים לפיקוח על הבנקים, בכוונתם להקים בנק דיגיטלי, ללא סניפים, ולהתמקד במתן שירותי בנקאות למשקי בית, ובכלל זה העמדת אשראי, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עו"ש, ומתן שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך.

"אני מאוד מתרגשת. זה יום חשוב. אחרי הרבה מאוד שנים סיימנו תהליך ונתנו אישור להקמה של בנק חדש. זה בנק שיהיה בבעלות היזמים מריוס נכט ופרופ' אמנון שעשוע - שני אנשים מאוד רציניים, שבדקנו אותם ואת התוכנית העסקית שלהם בשנה האחרונה", אמרה היום המפקחת בר שהוסיפה כי "בפיקוח על הבנקים ובבנק ישראל אנו מאמינים שהם יכולים לעשות את פריצת הדרך בבנקאות עם הידע והניסיון שהוכיחו בתעשיות אחרות, והם נרתמו למשימה, במטרה להוביל שינוי שוק". עוד אמרה בר כי היא מקווה שנכט ושעשוע "יביאו שינוי בזכות הטכנולוגיה שמאפשרת את הדברים האלה".

מתן האישור לא אומר שהבנק החדש יחל לפעול כבר עתה. למעשה מדובר על צעד הכרחי שמאפשר לנכט ולשעשוע להמשיך ולקדם את היערכותם, כולל גיוס אנשים והקמת מערכת ממוחשבת. "היזמים וצוות ההקמה נמצאים עמנו בקשר כבר יותר משנה", אמרה היום בר והוסיפה בבנק החדש מעריכים כי יחלו לפעול מול הציבור הרחב רק בעוד שנה וחצי - כלומר במהלך 2021. עם זאת, בבנק המרכזי מעריכים ש"כבר עכשיו הבנקים הקיימים שרואים את המהלך הזה יבינו שהחומות הגנו על הבנקאות הקודמת ירדו ויש פה שחקן חדש, ויווצר לחץ תחרותי שהציבור יחל להרגיש אותו בעמלות, ביחס אישי ועוד". עם זאת, בר לא התייחסה להערכות שלה אם כניסת הבנק החדש תתבטא בהורדת מחירים, ואמרה כי "יש היבטים נוספים לתחרות".

כך, האישור לבנק הדיגיטלי יאפשר לו לקדם את הכנתו להגעה לשוק ולצרכני הקצה, וזאת בין היתר הודות לשיתוף פעולה עם לשכת שירותי מחשוב בנקאיים שזכתה במכרז שערכה המדינה, בהובלת TCSמקבוצת TATA ושתספק מערכת מחשוב לפעילויות בנקאיות שתוצע לשלל בנקים קטנים, חדשים ולאגודות אשראי ופיקדון. במסגרת המכרז הזוכה תקבל מהמדינה מענק - אך זאת רק לאחר שתיקשר עם בנק אחד לפחות, במקרה זה הבנק שמוביל נכט.

עוד אמרה המפקחת כי יש עוד קבוצות של יזמים שנמצאים בקשר עם הפיקוח על הבנקים, במטרה להקים בנק, כולל בנק הדואר, ו"יש תהליך". עוד אמרה כי "שינינו את ההליך למתן רישיון ואני מזמינה להגיע אלינו כל יזם שרוצה להקים בנק".

מקבוצת נכט שעשוע נמסר כי "אנו גאים להיות הקבוצה הראשונה מזה כ-40 שנה שמקבלת מהמדינה רישיון להקמת בנק חדש בישראל- וכמובן מברכים את בנק ישראל ומשרד האוצר על החזון והאומץ להוביל מהלך לעידוד החדשנות והתחרות בתחום הבנקאות. ראוי לציין שאנו נמצאים בשלבי הקמה ראשונים ולפנינו עוד דרך ארוכה".​

האישור של הבנק מהווה צעד משמעותי בקידום מימוש יעד שהפיקוח על הבנקים הגדיר לעצמו לפני מספר שנים: להגביר באופן פרואקטיבי את התחרות במערכת הבנקאית בדרכים שונות וביניהן על ידי מתן רישיון לבנק או בנקים חדשים שיקומו. כדי להגיע לנקודה של מתן רישיון בנק ישראל שינה את הכללים והקל והסיר חסמים העומדים בפני הקמת בנק חדש. בין היתר מדובר על הפחתה של הדרישה להון ראשוני בהקמת בנק, מ-400 מיליון שקל לדרישה נוכחית של 50 מיליון שקל.

כפי שאמרה היום המפקחת בר, בבנק ישראל מקווים כי עצם מתן רישיון לבנק החדש ייצר לחץ תחרותי בכל המערכת הבנקאית, דבר שיביא את הבנקים האחרים - המבוססים הרבה יותר - להציע ללקוחות הצעות תחרותיות ואקטיביות. למעשה הפיקוח על הבנקים הולך הפעם במתווה שסימן הפיקוח על הביטוח ברשות שוק ההון, כשאישר אשתקד לשתי חברות ביטוח דיגיטליות להתחיל לפעול: ליברה של אתי אלישקוב שכבר מוכרת ביטוחי פרט ולדברי גורמים בשוק הביטוח השפיעה על השוק יותר מכפי מכירותיה בפועל, וחברת ווישור של אמיל וינשל וניצן מצעיר הרים, שבינתיים פועלת בעיקר בביטוחי קולקטיב ועשויה להרחיב את פעילותה בקרוב.

מבחינת בר מדובר על תקופה עמוסה במיוחד בכל הקשור לאישורים, וזאת מאחר ובנוסף לבנק החדש שאישרה היא נדרשה לאחרונה לבחון, ולאשר, את מינויים של שני מנכ"לים חדשים בבנקאות - אורי לוין בדיסקונט ודב קוטלר בפועלים, כשבימים אלה היא מקדמת גם את הליך אישורו של חנן פרידמן למנכ"ל לאומי.

*** גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס".