קריסת ענקית התיירות הבריטית תומאס קוק: אלה השאלות הפתוחות

מה גרם לחברה ששינתה את פני התיירות בעולם, להיכנע ולקרוס? התקשורת הבריטית מפנה גם האשמות לברקזיט ולשער הנשחק של הליש"ט • בתוך כך, ממשלת בריטניה יצאה במבצע להשבת כ-150 אלף נוסעים מ-55 נמלי תעופה ב-18 מדינות

מטוס של תומאס קוק / צילום: איל יצהר
מטוס של תומאס קוק / צילום: איל יצהר

יממה אחרי קריסת ענקית התיירות הבריטית תומאס קוק, מגיע שלב השאלות - מה גרם לחברת התיירות ששינתה את פני התיירות בעולם, כשהייתה הראשונה להציע חבילות נופש (דילים), להיכנע ולקרוס? בין ההשערות שהובילו לחוב של יותר מ-1.1 מיליארד ליש"ט, התקשורת הבריטית מפנה גם האשמות לשער הנשחק של המטבע הבריטי מול המטבעות הזרים שמתחזקים על גבו, ולברקזיט.

שר הבריאות של בריטניה, מאט הנקוק, אף התייחס היום (ג') לנושא בשיחה עם ה-"Mirror" ואמר שהוא לא סבור כי הברקזיט הוא שהוביל לקריסת החברה, שנבעה מסיבות עמוקות יותר, שבראשן הוא תולה את המעבר של הצרכנים בכל הענפים לקניות באונליין - זה מבחינתו גורם שמשפיע על חברות יותר מאשר הברקזיט.

הקריסה של תומאס קוק משפיע על מאות אלפי אנשים - בתוכם 22 אלף עובדי החברה (9,000 מתוכם בבריטניה) ועוד מאות אלפי נוסעים. כבר אתמול (ב') יצאה ממשלת בריטניה במבצע להשבת כ-150 אלף נוסעים מ-55 נמלי תעופה ב-18 מדינות, מתוך כ-600 אלף הנוסעים הבריטים שנתקעו במדינות שונות ללא יכולת לטוס בחזרה לבריטניה. המבצע הזה יימשך כשבועיים.

לפי הרשויות הבריטיות, הממשלה תדאג להחזיר את כל הנוסעים הללו - כשלנוסעים קוראים להישאר במדינות עד למועד החזרה המיועד לפי התוכנית המקורית שלהם. תיירים אלה נמצאים במדינות שונות, בהן יוון, ספרד וקפריסין; וגם במקומות רחוקים יותר, בהם ארה"ב, מקסיקו וקובה.

תיירים שהזמינו מתומאס קוק חופשה עתידית, ייאלצו כנראה לספוג את ההפסד הכספי על עסקאות שלא יוכלו לבטל. במסגרת תוכנית הביטוח שמופעלת כעת עם קריסת החברה, ממשלת בריטניה גם תכסה עלויות לינה של תיירים ששוהים בבתי מלון של תומאס קוק.

בתוך כך נשמעים היום קולות של תיירים זועמים בבריטניה שנפגעו מקריסת החברה, לאור טענותיהם כי חברות תעופה מתחרות שמציעות להם להזמין טיסות חלופיות, דורשות מחיר כפול ומכופל כשהן מנצלות את מצוקת הנוסעים. כך, נוסעת שביקשה לרכוש כרטיס טיסה מגלזגו לרודוס סיפרה ל-BBC כי במקום מחיר של 280 ליש"ט שהיה תקף ביום ראשון, המחיר זינק ל-1,000 ליש"ט. "אנחנו בהלם", אמרה.

לא רק נוסעים - ההערכות הן כי עשרות אלפי סוכנויות נסיעות במדינות השונות שבהן פעלה תומאס קוק נפגעו מהקריסה - 50 אלף מתוכן ביוון בלבד. מוקדים שבהם תומאס קוק היוותה חלק מהותי בתיירות, כוללים גם את ספרד, קפריסין והאיים הקנאריים.

תומאס קוק, מחברות התיירות הוותיקות בעולם, הוקמה לפני כ-180 שנה. החברה חולשת על בתי מלון וכפרי נופש ברחבי העולם ומחזיקה גם בצי של כ-40 מטוסים. לפי דיווחיה, היא משרתת כ-19 מיליון נוסעים בשנה.

רשויות התעופה בגרמניה דיווחו כי 240 אלף נוסעים גרמניים נמצאים במדינות שונות וממתינים לשוב הביתה בטיסות שרכשו דרך חברת התעופה הגרמנית Condor שפועלת תחת קבוצת תומאס קוק. קונדור מפעילה בינתיים את טיסותיה, והחשש הוא שהיא תקרוס בעקבות תומאס קוק. החברה ביקשה הלוואת גישור מממשלת גרמניה.

עוד לפני קריסת תומאס קוק שמהווה רעידת אדמה בענף התיירות באירופה, שתי חברות לואו קוסט צרפתיות לא עמדו בתחרות, ובלחץ הכלכלי והן הפסיקו את פעילותן: XL Airways ו-Aigle Azur, בדומה לחברת התעופה הגרמנית גרמניה איירליינס וחברת הלואו הקוסט הבריטית מונארך שקרסה באוקטובר 2017.

האם נאמרה המילה האחרונה ברשימת חברות התעופה הקורסות? יש להניח שלא. השחיקה במחירים והצורך בהתייעלות שהיא מחויבת המציאות, יעמידו למבחן את היכולת של חברות תעופה לעמוד במבחן ההישרדות, מבחן שבמידה רבה תלוי גם בגורמים שלא תלויים בחברות התעופה, בהם מחירי הדלק ויחסים גיאו-פוליטיים.