וינסנט צ'ינגוויז וטרנדליינס מקימים קרן השקעות אגריטק של יותר מ-40 מיליון דולר

הקרן תוקם בשיתוף עם החברה הסינגפורית Temasek • היום הוכרזה סגירה ראשונה של השקעות בסך 22 מיליון דולר • הקרן תמקד את השקעותיה בסינגפור בתחומים של חקלאות עירונית בקומות, חלבונים מהצומח וחקלאות מים

וינסנט צ'נגוויז/ צילום: Christopher Ratcliffe
וינסנט צ'נגוויז/ צילום: Christopher Ratcliffe

חברת טרנדליינס (Trendlines) הישראלית, הנסחרת בבורסת סינגפור, הודיעה על הקמת קרן להשקעה בתחומי הטכנולוגיה החקלאית (אגריטק). הקרן תוקם בסינגפור בתמיכת הממשלה המקומית, על ידי טרנדליינס יחד עם קרן ההשקעות CBG של המיליארדר הבריטי וינסנט צ'ינגוויז, ובשותפות עם קרן ההשקעות הסינגפורית הענקית Temasek.

היום הודיעה החברה על סגירה ראשונה של השקעה בקרן, בסכום של 22 מיליון דולר, שבהמשך צפוי לצמוח ל-40-60 מיליון דולר. הבוקר, לפני הדיווח, נסחרה טרנדליינס בבורסת סינגפור לפי שווי של כ-40 מיליון דולר ארה"ב (כ-55 מיליון דולר סינגפורי). 

כשליש מהסכום שיגויס יופנה להשקעה בחברות צעירות, בעיקר בסינגפור, וכשני שלישים יופנו להשקעה בחברות בוגרות יותר - בין השאר, בישראל. 

טרנדליינס היא חברה שהוקמה בישראל על ידי טוד דולינג'ר וסטיב רודס, עולים מארה"ב, תחילה כחברת ייעוץ לסטארט-אפים ואחר כך כזכיינית של שתי חממות טכנולוגיות - חממת משגב וחממת קרית ארבע - שנקראות כיום "טרנדליינס מד-טק" ו"טרנדליינס אג-טק".

החברה רשמה כמה אקזיטים בהיקפים של מיליוני או עשרות מיליוני דולרים, ובהם ET View ופלואוסנס, שנסחרו תחילה בבורסת תל אביב, וכן החברות מיטרסיסט, סטימטיקס, אינספירו ופוליטאץ' מתחום המכשור הרפואי. כל החברות האלה נמכרו בסכומים נמוכים יחסית, אבל גם ההשקעה שבוצעה בהן הייתה קטנה, כך שההחזר היה משמעותי.

המניה ירדה 75% מאז ההנפקה

ב-2015 החליטה טרנדליינס לצאת להנפקה וניסתה תחילה להנפיק בקנדה, אבל לאחר שנראה היה כי לא תצליח בכך, מיהרה לבטל את המהלך הקנדי ובתוך חודשים ספורים כבר הנפיקה בסינגפור. בתחילת הדרך לא היה קשר בין החברה עצמה לבין השוק בסינגפור, אבל כשנה לאחר ההנפקה הוקמה גם חממת מכשור רפואי בסינגפור, וכעת מוקמת גם פעילות אגטק מקומית. 

מצב המניה של החברה בבורסת סינגפור לא מזהיר מאז ההנפקה. המניה צללה זמן קצר לאחר ההנפקה, ומאז נסחרת במגמת ירידה מתונה. היום מחירה נמוך בכ-75% ממחיר ההנפקה. נראה כי קצב וגודל האקזיטים עדיין לא משביע את רצון המשקיעים בסינגפור, כמו גם העובדה שהחברה פועלת בישראל יותר מאשר בסינגפור.

קרן CBG של צ'ינגוויז השקיעה בכמה חברות בישראל, המשמשות חממה או צבר של חברות בתחום המכשור הרפואי, האגטק והקלינטק, ובהן הדסית ביו אחזקות וקפיטל נייצ'ר. CBG משקיעה גם בטרנדליינס ישירות.

ד"ר ניצה קרדיש, VP בקבוצת טרנדליינס ומנכ"לית קרן האגטק החדשה, מסרה: "אנו שמחים על החיבור עם שני משקיעי העוגן לקרן. אין ספק כי אנו חולקים את אותה תפיסת עולם וערכים לגבי המצב האקולוגי בעולם, ומאמינים שכיזמים פרטיים עלינו לפעול". לדבריה, הקרן תמקד את השקעות הסיד שלה בסינגפור בעיקר בתחומים של חקלאות עירונית בקומות, חלבונים מהצומח וחקלאות מים לגידול דגים ופירות ים.

צ'ינגוויז אמר היום: "השקעה בקרן אגריפוד מתאימה למודל העסקי והפיננסי המתפתח שלנו, בהשקעות עבור מערכת אקולוגית של כדור הארץ. רבות מהטכנולוגיות האלה מפחיתות בו-זמנית את פליטת ה-CO2, ובהן אנו מתמקדים כעת".