ניר שטרן: "לא בונה על התערבות פוליטיקאים; נעביר את סלקום לרווחיות"

בהמשך להודעה על הליכי התייעלות דרמטיים, מנכ"ל סלקום סימן בכנס אנליסטים שנערך בבורסה בת"א יעד ברור לחברה • "אני נחוש להעביר את סלקום לרווחיות ב-2020; אנחנו צריכים לבנות חברה חדשה"

מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: יוסי צבקר
מנכ"ל סלקום ניר שטרן / צילום: יוסי צבקר

בהמשך להליך ההתייעלות עליו הודיעה סלקום, שצפוי לכלול פיטורים של מאות עובדים וגיוס של 400 מיליון שקל, מנכ"ל החברה ניר שטרן שידר היום (ג') מסר ברור לאנליסטים בשוק ההון כשאמר כי הוא נחוש להעביר את סלקום לרווחיות ב-2020.

שטרן ערך כנס אנליסטים בבורסה לניירות ערך בתל-אביב בעקבות מצב החברה ותוכנית ההבראה שפורסמה וכוללת פיטורי מאות עובדים. "אני נחוש לבצע את תוכנית ההבראה במלואה", אמר שטרן. "אנחנו רוצים חברה יעילה ואיכותית. יש לי דד-ליין מאוד ברור: להעביר את סלקום לרווחיות עד סוף 2020 לכל המאוחר. אנחנו צריכים לבנות חברה חדשה. אני לא בונה על התערבות של פוליטיקאים לתיקון המצב בשוק הסלולר".

לאחר שפורסמו הדיווחים על כוונת שטרן לפטר 700-800 מעובדי החברה, ובהמשך להודעת ההסתדרות על ההיערכות למאבק נגד הפיטורים בחברות התקשורת, עצרו עובדי סלקום את העבודות, ובשעה זו שירותי החברה מושבתים. בתוך כך, בהנחיית יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ההסתדרות הכריזה לפני זמן קצר על סכסוך עבודה בסלקום.

בשעה זו מניית סלקום  מזנקת בבורסה בתל-אביב ביותר מ-12%, מה שמסמן ששוק ההון אוהב את המהלך.

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון, אמר: "לאחר מספר חודשים שהתקשורת דנה בנושא האיתנות הפיננסית של סלקום, מה שבא לידי ביטוי בעלייה חדה בתשואת האג"ח של החברה, לצד המשך שחיקה של המניה - היום החברה הודיעה על תוכנית ההבראה שאמורה לייצב את הספינה לשנים הקרובות. התוכנית כוללת התייעלות עמוקה בכוח-האדם שתחסוך כ-150 מיליון שקל בשנה (עלות התוכנית עדיין לא ידועה), גיוס הון של כ-400 מיליון שקל, פקטורינג של התזרים ממכירות ציוד (בסדר גודל של 100-150 מיליון שקל) והפחתת רמת החוב.

"בדרך-כלל, כאשר חברה מגייסת הון, המניה מגיבה באופן שלילי. כאשר הגיוס מתבצע במחירי שפל, התגובה חריפה אף יותר. במקרה הזה התגובה דווקא חיובית, מאחר שמדובר בתוכנית שמקטינה את הסיכון להסדר חוב בעתיד הנראה לעין - דבר שמקל על בעלי המניות, שבמקרה של הסדר חוב נפגעים הכי הרבה".

לדברי דטנר, "המהלך של סלקום נכון ונחוץ, אך השאלה היא מה תהיה ההשפעה על שוק הסלולר. שוק הסלולר זקוק לקונסולידציה משמעותית על-מנת להבריא. ההסתברות הכי גבוהה שרשות התחרות תאשר מיזוג בין שתי חברות גדולות, היא בתרחיש בו שחקן גדול ייקלע לקשיים פיננסיים. חיזוק המאזן של סלקום מרחיק אותנו מתרחיש כזה.

"עם זאת, נראה לנו כי תוכנית ההבראה של סלקום כן תוביל לשיפור בסנטימנט. אנו נראה פחות ידיעות על חשש מקריסה של חברת סלולר. שנית, גדל הסיכוי כי סלקום תוכל לרכוש שחקן קטן או בינוני, מה שיוביל לציפיות לשיפור בשוק. נראה כי מניית סלקום צפויה להמשיך וליהנות הכי הרבה מהשיפור בסנטימנט", אמר דטנר. 

בכנס השתתף, לצד שטרן, סמנכ"ל הכספים שלומי פריילינג. שטרן דיבר על כך שההתייעלות בחברה צפויה להגיע מכמה וכמה כיוונים. הוא ציין למשל את הפעילות המסיבית שנעשית להעברת לקוחות שוק סיטונאי מבזק לסיבים האופטיים של IBC, מה שמאפשר לחברה לחסוך בהוצאות ותשלומים לבזק. סלקום, כזכור, רכשה את השליטה ב-IBC, כך שכל לקוח שהיא מעבירה מתשתיות בזק ל-IBC הוא נטו חיסכון. 

שטרן אמר עוד לאנליסטים כי הוא הגיע למסקנה שיש צורך בניהול שונה של החברה, ושאי-אפשר להמשיך ולפטר עובדים בצורה רוחבית, אלא חייבים לשנות את הגישה ולעבור לתפיסת ניהול של חברה רזה. הוא חזר ואמר שהוא לא תולה שום תקווה במה שהרגולטור יעשה, ולא בונה על התערבות של המשרד בשוק. "זו הסיבה שאני צריך לקחת בחשבון שהתחרות תימשך, וההכנסות יירדו, ולנהל את החברה תחת הנחות אלה", אמר.

הוא הדגיש כי ההתייעלות מקרב העובדים תגיע משרשרת הניהול ובעיקר בעובדי מטה, ולא בעובדי השירות בדרך של איחוד פונקציות ותפקידים. 

שטרן הזכיר את ההנפקה הצפויה בהיקף של 400 מיליון שקל (בדרך של הנפקת מניות) ואת החיסכון בהשקעות בהיקף של 150 מיליון שקל, בין היתר על-ידי צמצום ההשקעות בממירים.

בהתייחסותו לסוגיית הדור החמישי בסלולר אמר שטרן כי סלקום בוחנת את המכרז, ורמז כי אין חשש שהחברה לא תתמודד. הוא ציין כי הוא מתכוון להמיר השקעות שתוכננו לדור הרביעי לטובת הדור החמישי.