המכה שספג חיים סבן בפרטנר כואבת, אבל לא אנושה מבחינתו

בדיעבד ניתן לומר כי סבן נכנס להשקעה בפרטנר בתקופה לא מוצלחת למשקיעים בשוק התקשורת הישראלי, ובמיוחד בסלולר • אבל הפסד של חצי מיליארד שקל לא ימוטט את המיליארדר, שהונו מוערך ב-2.9 מיליארד דולר

בעוד חודש ימלאו 10 שנים לאקזיט המוצלח שעשה איש העסקים חיים סבן בחברת התקשורת בזק. בעסקה, שנחתמה באוקטובר 2009 (והושלמה ב-2010), מכרה קבוצת אייפקס-סבן-ארקין את מניות גרעין השליטה בבזק לידי שאול אלוביץ' בתמורה ל-6.5 מיליארד שקל, ארבע שנים לאחר שרכשה אותן ב-4.2 מיליארד שקל. כשלוקחים בחשבון את עליית המניה בתקופה שחלפה, את הדיבידנדים שחולקו ואת עלויות המימון, הקבוצה רשמה תשואה של כ-300% על השקעתה בבזק, כשלפי הדיווחים מאותה תקופה חלקו של סבן היה רווח של 2.2 מיליארד שקל.

אפשר להניח כי הרווח המכובד והמהיר למדי שרשם בבזק הוא זה שעורר את התיאבון של סבן לחזור לסיבוב נוסף בשוק התקשורת הישראלי ולרכוש את השליטה בחברת פרטנר מידי חברת ההחזקות הקורסת סקיילקס של אילן בן-דב בשנת 2012 (עסקה שהושלמה ב-2013). אלא שתוצאות הסיבוב השני של סבן בשוק המקומי שונות באופן מהותי.

בדיעבד, ניתן לומר כי סבן נכנס להשקעה בפרטנר בתקופה לא מוצלחת למשקיעים בשוק התקשורת הישראלי, בפרט בשוק הסלולר שחווה כבר מספר שנים תחרות בעוצמה חזקה מאוד ושחיקת מחירים, שבאה לידי ביטוי בתוצאות חלשות של החברות וקריסת מניותיהן. כחלק מהחולשה, פרטנר לא חילקה דיבידנדים לאורך התקופה בה שולט בה סבן, שהיו עשויים להקטין חלק מההפסד שלו עליה.

השבוע הודיע סבן רשמית כי הוא מוותר על השקעתו בפרטנר, ולמעשה הוא מקבע הפסד של כחצי מיליארד שקל על הכסף שהשקיע ברכישת מניות השליטה בחברה. הסיבה לוויתור על המניות היא הלוואת מוכר שסבן "ירש" כשרכש את פרטנר מבן-דב. מדובר בהלוואה שהעמידה לבן-דב קרן ההשקעות האצ'יסון מהונג קונג, בסכום של  300 מיליון דולר, אשר נושאת ריבית שנתית של 2% ונועדה לפירעון ב-2014. כשסבן רכש את מניות השליטה בפרטנר, הוא קיבל על עצמו גם את ההלוואה של האצ'יסון, שמועד הפירעון שלה הוארך.

להבטחת תשלום החוב שועבדו מניות פרטנר שרכש סבן, אך לאור העובדה ששווי השוק הנוכחי של המניות נמוך כיום בכ-25% מהיקף ההלוואה, שאמורה להיפרע בינואר 2020, נוהלו בחודשים האחרונים מגעים בין סבן להאצ'יסון על מיחזור ההלוואה. שלשום דיווחה קבוצת סבן כי המגעים הסתיימו וכי לא סביר שהצדדים יגיעו להסכם, "והמלווים יכולים לממש את הזכויות שלהם" - במילים אחרות, האצ'יסון יכולה לקבל לידיה בחזרה את מניות פרטנר שמשמשות כבטוחה להלוואה (הגם שספק אם היא מעוניינת בהן).

יחד עם זאת, ההפסד בפרטנר - כאמור כחצי מיליארד שקל - איננו מהווה מכה עסקית אנושה לסבן, מיליארדר ישראלי-אמריקאי שהרוויח את רוב הונו בעולם הפקות הטלוויזיה בארה"ב. לפי מגזין פורבס, מוערך הונו הנוכחי ב-2.9 מיליארד דולר (לעומת 3.5 מיליארד דולר ב-2016) והוא נמצא במקום ה-804 בקרב המיליארדרים בעולם.