המאבק מול הנהלת הבורסה מגיע לכיסי העובדים: דמי הוועד יועלו מ-75 ל-200 שקל בחודש

לדברי ועד עובדי הבורסה, "המטרה הסופית של המנכ"ל בן זאב היא חיסול ההסכם הקיבוצי והעבודה המאורגנת בבורסה" • בסביבת הוועד מסבירים את הצורך בהעלאת דמי הוועד בגלל הוצאות משפטיות - למשל בגין הבוררות ביחס לכוונת ההנהלה לפטר אחד מחברי הוועד

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

מעמיק הסכסוך בין הנהלת הבורסה לניירות ערך בתל אביב, שבראשות המנכ"ל איתי בן זאב, לבין ועד עובדי הבורסה. כעת מתברר כי למאבק שמוביל הוועד מול ההנהלה יש תג מחיר, שאותו ישלמו כלל עובדי הארגון.

ועד עובדי הבורסה זכה באחרונה לרוח גבית מרוב העובדים, שבחרו להותירו באותו צביון שהיה לו גם בבחירות האחרונות לחברי הוועד החדשים. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הודיע הוועד לעובדים כי בכוונתו להעלות את התשלום הקבוע של דמי הוועד מ-75 שקל בחודש לכ-200 שקל בחודש לכל עובד. בבורסה יש יותר מ-220 עובדים מאוגדים, כך שמדובר בתוספת תקציבית שישלמו העובדים בהיקף של יותר מ-330 אלף שקל בשנה בסך הכל, ותוספת תשלום שנתית של 1,500 שקל לעובד. תשלום זה מתווסף על תשלום דמי חבר בהסתדרות.

בסביבת הוועד מסבירים את הצורך בצעד זה בגלל "הוצאות משפטיות" ואחרות - למשל, בגין הבוררות ביחס לכוונת ההנהלה לפטר חבר ועד, אורן לרנאו, או ביחס להליכי שימוע לשתי עובדות ניקיון בארגון. נוסף על כך, בוועד מנסים להיערך לאפשרות שהבורסה תפסיק להעביר תשלומים לקופת הוועד. נזכיר כי לאחרונה קראה הבורסה לביצוע ביקורת בקופת הוועד, "שאם לא כן, לא תוכל הבורסה להמשיך ולהזרים כספיה לקופה זו", כפי שכתבה ההנהלה בעניין זה.

הבורסה נסחרת בשווי של יותר ממיליארד שקל

כמו כן, בסביבת הוועד כועסים על כך שהנהלת הבורסה זימנה לשימוע להעברה מתפקיד ניהולי (ולא לפני פיטורין) את מנהלו של חבר ועד שההנהלה רוצה לפטר. בסביבת ההנהלה מאמינים כי המנהל כשל בפיקוחו על חבר הוועד, ואיפשר לו לדווח באופן לא ראוי על משמרות רבות שביצע, ובגין זאת קיבל שכר. מנגד, בסביבת העובדים טוענים כי ההנהלה רוצה להזיז מתפקידו את המנהל, מכיוון שהוא נתן תצהיר שצידד בעמדת עובדו, חבר הוועד.

מהבורסה לניירות ערך לא נמסרה תגובה. מוועד עובדי הבורסה נמסר: "המטרה הסופית של בן זאב היא חיסול ההסכם הקיבוצי והעבודה המאורגנת בבורסה, ולאחר מכן קיצוצים ופיטורים המוניים". עוד נמסר מטעם חברי הוועד, כבעבר, כי ההנהלה מוציאה כסף רב מדי, לתפיסתם, על קמפיינים לחיזוק המותג של הבורסה.

בין ועד העובדים לבין הנהלת הבורסה יש כמה סכסוכי עבודה. מדובר, בין השאר, בדרישת הוועד לשינויים חוזיים, שייתנו מעטפת הגנה נוספת לעובדים בגין הפיכת הבורסה לחברה ציבורית, שרוב מניותיה מוחזקות כיום בידי קרנות השקעה זרות. זאת, לאחר שהעובדים כבר קיבלו בעבר 6% ממניות הבורסה תמורת הסכמתם להליך. חבילת מניות זו ניתנה לעובדים לפי ותק בארגון, והיא שווה כיום כ-60 מיליון שקל. זאת, נוסף על שכר חודשי בעלות ממוצעת של כמעט 50 אלף שקל לעובד בבורסה.

מניות בורסת תל אביב התחילו להיסחר בבורסה עצמה בתחילת אוגוסט, לאחר הנפקה מוצלחת, בעיקר לגופי השקעה זרים, לפי שווי חברה של 710 מיליון שקל. מאז נסקה המניה, והיום נסחרת הבורסה בשווי שוק של 1.1 מיליארד שקל.