מניית קבוצת דלק יורדת לשפל של 5 שנים; S&P מעלות: "מינוף החברה גבוה אך צפוי לרדת בטווח הבינוני"

כלכלני חברת הדירוג S&P מעלות השאירו את דירוג האשראי של דלק על A, עם תחזית דירוג יציבה, למרות הירידות החדות במניה ובאג"ח בשבועות ובחודשים האחרונים • "דלק נהנית מפרופיל נזילות הולם ברמת חברות ההחזקה"

מניית קבוצת דלק   ממשיכה לאבד גובה גם היום, יורדת בעוד כ-1% ומשלימה נפילה של כ-35% מאז הכריזה החברה על עסקת הענק לרכישת נכסי הנפט המפיקים של שברון בים הצפוני בסוף חודש מאי (על ידי החברה הבת איתקה). המניה צנחה לשפל של חמש השנים האחרונות, ושווי השוק של החברה הצטמק לכ-4.9 מיליארד שקל.

במקביל, גם סדרות האג"ח של החברה המשיכו לאבד גובה בימים ובשבועות האחרונים, והתשואות על חלקן (סדרות ל"ד  - שקלית במח"מ של כ-5 שנים, ול"א  - שקלית במח"מ של 3.25 שנים) נסקו עד לרמה של כ-8%.

למרות הירידות החדות במניה ובאג"ח בשבועות ובחודשים האחרונים, כלכלני חברת הדירוג S&P מעלות השאירו אתמול את דירוג האשראי של דלק על A, עם תחזית דירוג יציבה. בחברה מציינים כי דלק נהנית מפרופיל נזילות הולם ברמת חברות ההחזקה, וכי יחס המינוף של החברה צפוי לקטון עם השלמת מכירת הפניקס ועסקת הענק של איתקה מול שברון בהיקף של כ-1.6 מיליארד דולר. זאת, מכיוון שהעסקה תגדיל את השווי הנכסי של איתקה, ותקטין את היקף החוב של הקבוצה בכמיליארד שקל (300 מיליון דולר), בשל ביטול הערבות של דלק לחוב של איתקה, אשר צפויה להתבטל עם ביצוע עסקת שברון.

כיום יחס ה-LTV (יחס חוב נטו לשווי תיק הנכסים) של דלק גבוה יחסית, ועומד על כ-55%, והוא מושפע לרעה הן מהירידה בשווי השוק של הנכסים הסחירים של הקבוצה בתקופה האחרונה, והן מהיקף החוב שלה. עם זאת, "יחס זה צפוי לקטון ל-50%-45% עם השלמת מכירת הפניקס ועסקת איתקה-שברון".

בחברת הדירוג מעריכים כי בשנים 2020-2019 צפויה דלק לחלק דיבידנדים בהיקף של כ-400 מיליון שקל בשנה וכי היקף החוב כולו (סולו מורחב) של הקבוצה יפחת עד לסוף שנת 2020 לכ-6 מיליארד שקל, כולל ערבויות, הלוואות בנקאיות ואיגרות חוב, "הנחה אשר עולה בקנה אחד עם התחייבויות הקבוצה להורדת המינוף".

הערכה: דלק תימנע מהנפקת חוב בשנה הקרובה

עוד מעריכים כלכלני S&P מעלות, כי הקבוצה תיהנה במהלך השנים 2019 ו-2020 מתזרים דיבידנדים שוטף, תמלוגי גז ודמי ניהול בהיקף של כ-660 מיליון שקל לשנה. בנוסף, היא תקבל תמורה של כ-1.3 מיליארד שקל ממכירת הפניקס, אשר צפויה עד לסוף שנת 2019, תכניס שותפים אסטרטגיים להשקעה הונית בעסקת איתקה-שברון בהיקף של כמיליארד שקל (כ-280 מיליון דולר) ותימנע מהנפקת חוב בשנה הקרובה. אם אחד מהגורמים האלה יתבטל, הקבוצה עלולה לספוג הורדת דירוג.

בצד הסיכונים מציינים כלכלני S&P מעלות כי לחברה חשיפה גבוהה לתחום האנרגיה המסוכן יחסית; יש לה פיזור גיאוגרפי נמוך בתיק הנכסים, תוך התמקדות בשוק הישראלי ובנכסי הים הצפוני; רמת המינוף שלה גבוהה יחסית ואין לה מדיניות חלוקת דיבידנדים קבועה.

בתחילת השבוע דיווחה דלק, הזקוקה לסכום של כ-450 מיליון דולר לצורך השלמת עסקת הענק לרכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני, כי קיבלה הצעת השקעה חתומה לתוך איתקה מחברת סחר בינלאומית.

לפי הדיווח חברת הסחר הציעה להשקיע כ-100 מיליון דולר באקוויטי של החברה האם של איתקה, הנמצאת בבעלות מלאה של קבוצת דלק, כנגד הקצאת מניות בכורה. מניות הבכורה יישאו תשואת דיבידנד מובטחת ויומרו באופן אוטומטי למניות רגילות (כ-4%) כאשר איתקה תבצע הנפקת מניות.

בנוסף, כוללת ההצעה גם התקשרות של חברת הסחר בהסכמי שיווק של נפט וגז למשך כחמש שנים. זאת, באמצעות מקדמה עד לסכום של כ-150 מיליון דולר על חשבון מכירות עתידיות, שתשמש לצורך מימון ההון החוזר של איתקה. לאחר מכן עדכנו בדלק כי נחתם מזכר הבנות לא מחייב בין הצדדים, וכי החברה ממשיכה לנהל מגעים עם משקיעים פוטנציאליים נוספים.