5 שנות מאסר בפועל לרו"ח שהשיג ללקוחותיו במרמה החזרי מס בעשרות מיליוני שקלים

ביהמ"ש הטיל 5 שנות מאסר, קנס בסך 200 אלף שקל וחילוט בסך 1.2 מיליון שקל על רו"ח רני גלבוע, שהודה כי הגיש מאות בקשות להחזרי מס ללקוחותיו, בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים, בהתבסס על אישורים מזויפים • השופט: "המניע למעשים היה בצע-כסף ורדיפת ממון מובהקים"

הלבנת הון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הלבנת הון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

ביוני 2017 עצרה רשות המסים את רו"ח רני גלבוע, בעל חברה להחזרי מס לשכירים, שהיה מפורסם באזור הצפון כמי שמשיג ללקוחותיו החזרי מס מכובדים. גלבוע נחשד אז בהגשת בקשות להחזרי מס ללקוחותיו, בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בהתבסס על אישורים שזייף, ובגזירת קופון אסור של אחוזים ניכרים מכל החזר מרמתי שהשיג עבור הלקוח. העובדים שעבורם השיג את ההחזרים היו בהלם. מאות עובדים בחברות מוכרות במשק, שקיבלו שירותים מרו"ח גלבוע, הוזמנו לחקירות ברשות המסים בחשד למעורבות או ידיעה על התרמית.

השבוע (ג') גזר בית המשפט המחוזי בחיפה על גלבוע 5 שנות מאסר בפועל, מאסר על-תנאי, קנס בסך 200 אלף שקל וחילוט רכוש בסך של כ-1.2 מיליון שקל, לאחר שהודה והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של הלבנת הון, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף ועבירות מס נוספות.

כתב האישום, ההסדר וההרשעה נולדו בעקבות חקירה שנוהלה על-ידי פקיד שומה חקירות מס הכנסה חיפה והצפון ברשות המסים, ובשיתוף מפלג הונאה חוף במשטרת ישראל, ובמסגרתם הודה רו"ח גלבוע בכך שהחל משנת 2009 ועד 2017 ביצע פעולות במטרה לקבל כספים במרמה ממס הכנסה עבור חלק מלקוחותיו, באמצעות הגדלת סכום ההחזר שקיבלו הלקוחות ממס הכנסה. בכך הגדיל רו"ח גלבוע את סכום העמלה אותה קיבל כשכר-טרחה מהלקוחות, בשיעור הנע בין 18%-30% מסכום החזר המס.

עוד עולה מהאישום בו הודה גלבוע כי הוא נהג לזייף את המסמכים שמסרו לו הלקוחות באופן המזכה אותם בקבלת החזר שלא היו זכאים לו, או בקבלת החזר גבוה יותר מזה שהיו זכאים לו.

באמצעות המרמה קיבלו הלקוחות החזרים ממס הכנסה בסך של כ-76.7 מיליון שקל - סכום המהווה רכוש אסור כהגדרתו בחוק איסור הלבנת הון.

בית המשפט ציין בגזר הדין כי "הנזק שנגרם מביצוע העבירות הוא נזק כלכלי שנגרם לאוצר המדינה בהיקף עצום המסתכם לכדי מיליוני שקלים. במעשיו פגע הנאשם לא רק בקופת המדינה ובאמון שניתן לו על-ידי הרשויות מתוקף מעמדו כרואה חשבון, אלא שהוא גם פגע בלקוחותיו אשר נתנו בו את אמונם ומבטחם. הנאשם זייף מסמכים שהוגשו לרשויות המס, בשמם של אותם לקוחות וללא ידיעתם, ובכך הפך אותם לשותפים למעשי המרמה, שלא מרצונם ומאחורי גבם".

"מדובר בבצע-כסף ורדיפת ממון מובהקים"

רו"ח רני גלבוע, בעלי חברת פסגות הייעוץ בע"מ מקריית ביאליק, שהתמחה בהחזרי מס לשכירים, היה אהוד על לקוחותיו. מהיום שגלבוע החל לטפל להם בדוחות למס הכנסה, הם זכו להחזרי מס יפים מרשות המסים. עובדים שכירים בחברות שונות המליצו עליו לחבריהם, ואפילו ועדי עובדים - כמו ועד עובדי רפאל - הציגו אותו כרואה חשבון מוצלח לצורכי קבלת החזרים המגיעים לעובדים שכירים ועצמאים מרשות המסים.

הכול עבד נהדר עד יוני 2017, אז נעצר גלבוע על-ידי רשות המסים. זאת, בחשד כי השיג את ההחזרים עבור לקוחותיו במרמה. ברשות חשדו כי במשך עשור כמעט הגיש גלבוע מסמכים מזויפים לרשות המסים על-מנת להשיג החזרי מס בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים עבור לקוחותיו.

באפריל 2018 הוגש נגד גלבוע כתב אישום בגין זיוף מסמכים, שימוש במסמכים מזויפים, הלבנת הון וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. ברשויות המס העריכו את היקף פעילות הזיוף שלו במיליונים רבים.

גלבוע כפר בהאשמות נגדו עד לאחרונה, אולם בחודש שעבר הגישו הצדדים לבית המשפט הסדר טיעון שאליו הגיעו. במסגרת ההסד חזר בו גלבוע מכפירתו, הודה בעבירות שיוחסו לו והורשע בעבירות של הלבנת הון, זיוף מסמכים, שימוש במסמך מזויף, קבלת דבר במרמה והגשת דוחות כוזבים.

עוד במסגרת ההסכמות, הוגש נגדו כתב אישום מתוקן, המייחס לו העלמות מס של כ-7.5 מיליון שקל, שבוצעו בין השנים 2008 עד 2017. זאת, הגם שברשויות העריכו את ההעלמות בהיקפים גבוהים יותר - עשרות מיליוני שקלים. בסופו של דבר ירד סכום ההעלמות המוסכם לכ-6.7 מיליון שקל.

השיטה שבה פעל גלבוע להשגת ההחזרים המרמתיים מפורטת בכתב האישום שבו הודה, שבו מתואר כי גלבוע ביקש מכל אחד מלקוחותיו מסמכים רלוונטיים לצורך קבלת החזרי מס, וביניהם טופס 106, אישור מהבנק שבו מתנהל חשבון הלקוח המפרט את הניכויים ממשכורתו, אישור בנק על הפסדים ברווחי הון הניתנים לקיזוז על-פי חוקי המס, ואישור מחברת הביטוח על תשלומי דמי ביטוח המזכים בהחזרי מס.

אולם על-פי האישום, במקום להשתמש בטפסים כפי שהם, נהג גלבוע לזייף את המסמכים שנמסרו לו, בכך ששינה את הסכומים המופיעים בהם, באופן המזכה את הלקוחות בקבלת החזרים ממס הכנסה שלא היו זכאים להם, או בקבלת החזר הגבוה מזה שהיו זכאים לו. גלבוע צירף את המסמכים המזויפים לדוחות האישיים שהגיש, שגם בהם מילא נתונים כוזבים, בהתאם לנתונים במסמכים שזייף.

כך השיג גלבוע עבור לקוחותיו את החזרי המס המרמתיים, תוך שהוא גוזר לעצמו שכר-טרחה בשיעורים שנעים בין 18% ל-30% מהסכום.

במסגרת הסדר הטיעון הודה גלבוע בכל העובדות, והוסכם כי הצדדים יעתרו יחד כי יוטל עליו קנס כספי שנע בין 100 אלף ל-250 אלף שקל, כאשר לגבי יתר מרכיבי הענישה, בהם מאסר בפועל או מאסר על-תנאי, הם יטענו באופן חופשי. עוד הוסכם על חילוט של כ-1.28 מיליון שקל מרכושו.

השופט אמיר טובי ציין בגזר הדין החמור כי לקח בחשבון את התכנון המוקפד והדקדקני וכן את התחכום שהיו כרוכים בביצוע העבירות. "הנאשם קיבל מלקוחותיו היקף עצום של מסמכים, אותם זייף, אגב ניצול הידע המקצועי שלו והיותו רואה חשבון, על-מנת לזכות בכספי המרמה. התחכום התבטא, בין היתר, בכך שהכספים אותם שלשל הנאשם לכיסו הולבנו במסווה של שכר-טרחה שהתקבל מעיסוקו כרואה חשבון ותכנון מסלול ההלבנה לצורך טשטוש והסוואת מקור הכספים", כתב השופט.

נסיבה נוספת אותה הביא השופט בחשבון היא המניע למעשים. "מדובר בבצע-כסף ורדיפת ממון מובהקים. דווקא מעדותם של עדי האופי עולה כי הנאשם לא היה נתון כלל במצוקה כלכלית, שכן הוא נהג לתרום כספים בסכומים ניכרים למטרות ראויות. מכאן שלא מדובר בעבירות שנעשו על רקע מצוקה כלכלית או משבר פיננסי, אלא מתוך חישובי רווח טהורים שבבסיסם חמדנות גרידא", כתב השופט.

הלקוחות תובעים את רשות המסים

כאשר פרשת רו"ח גלבוע התפוצצה, העובדים שעבורם השיג את ההחזרים היו בהלם. מאות עובדים בחברות מוכרות במשק, שקיבלו שירותים מרו"ח גלבוע, הוזמנו לחקירות ברשות המסים בחשד למעורבות או ידיעה על התרמית.

כאמור, בין העובדים הללו היו גם עובדי "רפאל חברת מערכות לחימה מתקדמות", שהגיעו לחדרי החקירות של הרשות. מהר מאוד התברר כי הם אינם קשורים כלל לתרמית, וכי הגילוי נפל עליהם כרעם ביום בהיר. אולם בזה לא תם "הרומן" שלהם עם רשות המסים. ברגע שהובהר כי הם אינם חשודים בפלילים, החלה המחלוקת האזרחית בין הרשות לעובדים שזכו להחזרי מס מרמתיים, בנוגע לגובה המס שעליהם להשיב לקופת המדינה.

המחלוקת הזאת הגיעה לאחרונה אל בית המשפט, בעקבות תביעה שהגישו שמונה עובדי רפאל נגד מנהל רשות המסים, פקיד שומה חיפה ופקיד שומה עכו. בתביעה נטען כי רשות המסים אינה יכולה לדרוש מהם החזרי מס עקב התרמית שבוצעה ללא ידיעתם. זאת, לטענתם, בשל התיישנות השומות. 

עו"ד טלי ירון-אלדר ממשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', המייצגת את לקוחותיו של רו"ח רני גלבוע, מסרה בתגובה: "הקורבנות האמיתיים בפרשה זו הם הלקוחות של גלבוע, אשר שילמו כסף מלא עבור השירות שנתן להם, אך הוא ניצל לרעה את אמונם וביצע מעשה רמייה באמצעות המסמכים האישיים שלהם. כעת, למרות שלא היו מעורבים בשום צורה במעשים שנעשו, הם נדרשים על-ידי רשויות המס להחזיר בצירוף ריבית והצמדה את כל ההחזרים שקיבלו בשנים קודמות, כולל לגבי השנים שהתיישנו. את מחיר העבירה צריך לשלם המבצע שלה, ולא הקורבנות שלה".