ניסאן אלטימה החדשה: מספקת תמורה מרשימה מאוד לכסף

עם תג מחיר צנוע יחסית של 170 אלף שקל, האלטימה מספקת תמורה לכסף בזכות עיצוב מרשים, ממדי חוץ ופנים ייצוגיים וביצועים מכובדים

במהלך אפריל השנה נכנסה לתוקף נוסחה מעודכנת ומחמירה לחישוב ציון הפליטה המשוקלל של כלי רכב חדשים לצורך מתן זיכוי ממס קנייה. מה שמכונה בפי העם "המיסוי הירוק". זו הייתה מלאכת מחשבת של הנדסת מס, שמטרתה הסופית להוציא כמה דגמי מפתח ממעגל הדגמים שזכאים להטבת מס קנייה היברידית (30% מס קנייה במקום 83%), שלהערכת האוצר יצרו "חור" בהכנסות המדינה ממס קנייה. המהלך נחל הצלחה מרשימה ותוך זמן קצר נעלמו מהשוק הישראלי דגמים היברידיים, בעיקר מפלח מכוניות המנהלים דוגמת יונדאי סונטה, טויוטה קאמרי וקיה אופטימה, שבעבר הקרוב תפסו נתח מכירות משמעותי.

למהלך היו עוד שתי תופעות לוואי. אחת מהן הייתה מעבר מסיבי של חלק מהלקוחות בפלח לרכבי SUV גדולים בעלי רמת זיהום שגבוהה בעשרות אחוזים - תוצאה הפוכה למטרה הרשמית והמוצהרת של המיסוי הירוק. השנייה הייתה "פינוי" נפח מכירות לא מבוטל בפלח הניהולי, שלמרות התכווצותו המואצת עדיין ממלא תפקיד חשוב בישראל, בעיקר בציי רכב.

אל הוואקום שנוצר מנסות להיכנס כמה שחקניות. אחת מהן היא ניסאן אלטימה החדשה שהוצגה בארה"ב השנה. האלטימה היוצאת הייתה אחת המכוניות האנונימיות ביותר בפלח, ומעצבי ניסאן התייחסו לכך ברצינות. התוצאה היא עיצוב דינמי שקשה להתעלם ממנו בזכות חרטום אגרסיבי, שמחצין גריל מסיבי ועטוי כרום, פנסי לד ענקיים ופגושים עמוקים ונמוכים. האפקט הדינמי נמשך גם בפרופיל הצד עם קורת גג אחורית נטויה בזווית חדה ואפקט של "גג צף", ואילו הזנב מציג ספוילר ומפלטים מודגשים.

כל העסק תופס שטח כביש רציני עם אורך של 4.9 מטרים - אחד הארוכים בפלח - ורוחב שנושק ל-2 מטרים כולל מראות, והוא מצליח ללכוד את תשומת ליבם של נהגים ועוברי אורח.

תא הנוסעים מצנן את ההתלהבות. לוח המחוונים נשלט על ידי שני שעונים אנלוגיים במידת קינג סייז, מערכת המולטימדיה המקומית מדברת בעברית אבל אין לה הרבה מה לספר, הדיפונים מעוצבים בקווים תכליתיים, ורכב ההדגמה שלנו הגיע עם מנעד צבעים שנע בין שחור לאפור כהה, מה שהצליח להעלים היטב כל ניסיון לעיצוב יצירתי - אם היה כזה.

מנגד, התא של האלטימה זוכה לציון גבוה מאוד באגף השימושיות והידידותיות. המושבים רחבים והם בין הנוחים ביותר, שעליהם ישבנו לאחרונה - במיוחד בנסיעות ארוכות. שלושה מבוגרים מאחור ייהנו ממרחב ברכיים כמעט ללא הגבלה, תא המטען עצום בגודלו, ואיכות ההרכבה - הגימור והחומרים - טובה מאוד, כולל בידוד רעשים מצוין.

האבזור התקני בדגם הבסיס כולל ריפוד עור איכותי ומלא וצמד מושבים חשמליים מלפנים, ויש גם מערכות בטיחות חיוניות כמו בלימה אוטונומית ובקרת שיוט חכמה. מנגד, נפקד מקומם של גג שמש ושל המערכת הסמי-אוטונומית והמתוחכמת, שניסן מתגאה בה בארה"ב. את מקומה תופסת מערכת "אפטר מרקט" מקומית.

תג מחיר: 170 אלף שקל

האלטימה החדשה ממשיכה להגיע לישראל עם מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, כמו קודמתה. למנוע הזה עדיין אין טורבו אולם מקצה שיפורים מקיף מאפשר לו להפיק כעת 188 כ"ס ו-25 קג"מ ולטפס יותר בחופשיות לאורך כל קשת הסל"ד.

זה לא מנוע בעל אישיות מובחנת או צליל מרשים, אבל הוא מבצע היטב את מלאכתו עם תאוצה של 8.5 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, שיוט רגוע במהירויות גבוהות ורזרבות דחף מכובדות לצורך עקיפה והאצה בעליות. התיבה היא עדיין רציפה (CVT), אך לזכותה ייאמר שהיא מצליחה להצניע את העובדה הזו ב-90% מהסיטואציות ומספקת העברה חלקה והדרגתית, למעט בעת האצה אגרסיבית.

כראוי למכונית שתוכננה עבור מדינה בגודל יבשת, האלטימה מצטיינת באגף נוחות הנסיעה. המתלים סופגים היטב מהמורות ישראליות מכל סוג וגודל, כולל פסי הרעדה עירוניים, וביחד עם יציבות כיוונית טובה זו מכונית מצוינת ונטולת מתחים לשיוט בין-עירוני.

לא ציפינו לקבל "מכונית לנהג", וגם לא קיבלנו. בקרת הגוף בפניות טובה, אבל ההיזון החוזר מההגה מסתפק במינימום ההכרחי והבלמים רגישים מדי לטעמנו.

בשורה התחתונה: האלטימה אולי לא מציגה שאיפות פרימיום, אבל עם תג מחיר צנוע יחסית של 170 אלף שקל היא מספקת תמורה מרשימה מאוד לכסף בזכות עיצוב מרשים, ממדי חוץ ופנים ייצוגיים, ביצועים מכובדים ורמת נוחות/אבזור שקשה לקבל גם במכוניות הרבה יותר יקרות. ותודה גם לשער הדולר הידידותי.