תקרה גבוהה ותחושת אינטימיות: הבית הכפרי בצפון

הבית במושב בצפון, שתכננו שרה ונירית פרנקל, מתאפיין במראה פיוז'ן: כשטקסס פוגשת את דרום קליפורניה, מקסיקו וטוסקנה • שילוב הסגנונות משקף את בני הזוג המתגוררים כאן - היא אמנית, והוא בוקר בנפשו

בית בצפון / צילום: איתי בנית
בית בצפון / צילום: איתי בנית

הבית. ממוקם באחד המושבים הוותיקים בצפון הארץ. השטח הבנוי עומד על כ-600 מ"ר, ועוד 120 מ"ר משמשים כאזור אירוח חיצוני מחופה פרגולה.

הבית מורכב משני אגפים מרכזיים: האגף הציבורי שגודלו כ-100 מ"ר וכולל סלון, פינת אוכל, מטבח גדול, אי שמסוגל להכיל כ-10 סועדים ובהמשכו מזווה וחדר שירות וכביסה. תקרת העץ המשופעת של חלל זה נישאת לגובה של 6 מטרים.

לאגף השני, שבו מתגוררות בנותיהם של בני הזוג, "יש שתי כניסות - פנימית מתוך הבית, וחיצונית", מסבירות האדריכליות והמעצבות שרה ונירית פרנקל. "שפת העיצוב שונה לחלוטין, וכאן הצבע השולט הוא לבן. הפתחים הם בפרופיל בלגי שחור, ואת תקרות העץ המשופעות הבהרנו בהברשה, על מנת שישתלבו בנראות הבהירה והאוורירית".

הבעלים. בני זוג בשנות ה-40 המאוחרות לחייהם, היא אמנית והוא איש נדל"ן, ושלוש בנותיהם הבוגרות, בגילאי ה-20.

המטבח. אבני הבורגון משוות למרחב מראה כפרי אותנטי, וכך גם חזיתות העץ והאי הגדול שבמרכז. בהמשך ממוקמים מזווה וחדר שירות, שממנו יש יציאה לחלל האירוח החיצוני / צילום: איתי בנית
 המטבח. אבני הבורגון משוות למרחב מראה כפרי אותנטי, וכך גם חזיתות העץ והאי הגדול שבמרכז. בהמשך ממוקמים מזווה וחדר שירות, שממנו יש יציאה לחלל האירוח החיצוני / צילום: איתי בנית

השראה וסגנון. "הלכנו על פיוז'ן של ממש: כשטקסס פוגשת את דרום קליפורניה, מקסיקו וטוסקנה. הסגנון העשיר הוא נגזרת של תחומי העניין ותחביביהם של בני הזוג - הוא בוקר בנפשו, כורם וחובב טבע מושבע, והיא אמנית.

"הבית משופע בחומרים חמים. כך, למשל, רצפת עץ אלון גלי ומבוקע שזורה ברחבי הבית, ואילו אבן בורגון טבעית משמשת לחיפוי המעטפת. בנוסף, שיבצנו אלמנטים עשויים עץ, כולל תקרות העץ המיושנות והמעושנות, ורהיטים שנצבעו בעבודת יד. הרבינו להשתמש בעבודות הקדרות שיצרה בעלת הבית, במטרה להפוך את העיצוב לפרסונלי".

הסלון. הבחירה ברהיטים גדולים ועמוקים נועדה לתת נפח בחלל רחב הידיים / צילום: איתי בנית
 הסלון. הבחירה ברהיטים גדולים ועמוקים נועדה לתת נפח בחלל רחב הידיים / צילום: איתי בנית

אתגרים בעיצוב. "חללי הבית מאוד גדולים, מרווחים ופתוחים אחד לשני, ולזה מתווספת תקרה גבוהה במיוחד, כך שאחד האתגרים היה ליצור תחושת אינטימיות. על מנת לרכך את ממדי החלל, תקרת העץ נצבעה בגוון חום אפרפר, שמכניס חמימות לכל חלקי החלל. גם הבחירה בחפצים ופריטי אמנות מסוגננים עזרו לייצר אופי ייחודי לבית. בנוסף, בחרנו לשלב פריטי טקסטיל רבים, כמו שטיח מתחת לפינת האוכל, על אף שזהו מוטיב שפחות מקובל בישראל. כך יצרנו הגדרה בין החללים והפונקציות.

"יצרנו גם שני מוקדי עיצוב. האחד הוא ארון הכלים בפינת האוכל, והשני היא יחידת הטלוויזיה והקמין בסלון. שני האלמנטים הללו נמתחים כמעט לכל גובה החלל, ויוצרים מעין אשליה של 'גימוד'. יחד עם גון התקרה הם יוצרים מעטפת הומוגנית והרמונית.

"אתגר נוסף היה לקשר בין הבית לאגף מגורי הבנות, ואת זאת עשינו באמצעות מעטפת זהה - המארז החיצוני דומה, והניואנסים והשוני באים לידי ביטוי בפנים. עיצבנו מסדרון, ובו עמודי אבן ותקרת עץ, שמחבר בין האגפים, כדי ליצור איזון בין המסות ולקשר בין הסגנון הקלאסי יותר באגף ההורים לבין הסגנון הקליל והבהיר יותר אצל הבנות".

אגף ההורים. "תוכנן בצורת פלוס, שטחו מגיע לכ-130 מ"ר, והוא מחולק לשלושה אזורים מרכזיים. עם פתיחתן של שתי דלתות פרופיל בלגי התוחמות בין המסדרון לחדר השינה הראשי של בני הזוג נגלים מימין חדר השינה ופינת ישיבה, שניהם צופים לעבר הבריכה שבחוץ. משמאל לכניסה ישנה פינת ארונות מרווחת ופונקציונלית.

"במרכז, בהמשך ישיר לצמד דלתות הכניסה, נמצא חדר הרחצה, שגם הוא חולק באופן כמעט סימטרי, ויוצר חללי רחצה נפרדים - למעשה, לכל אחד מבני הזוג יש ארון, אמבטיה ויחידת שירותים חתומה מבעד לפרופיל בלגי וזכוכית סבתא. במרכז החלל הוצב מקלחון משותף, עם חלון זכוכית מרצפה עד תקרה, שמשלב בין הפנים לחוץ ומאפשר לשמש לחדור פנימה. קיר האבן מאפשר הפרדה אינטימית בין החצר עצמה לחדר זה.

"באגף השינה של בני הזוג נתנו ביטוי עקרוני בולט לחומרים טבעיים בתצורתם הראשונית. כך, למשל, חופו הקירות בצבע טיח פיגמנטי בגוון אבן, שיוצר מרקם יותר אוורירי ונושם. האמנות שנבחרה כאן היא ארוכה וגבוהה, והיא מאזנת את פרופורציות החלל. כמו כן, הנחנו שטיח ברבר מרוקאי עשוי צמר באורך של 5 מטרים, שמקנה רוך ומגדיר בצורה טובה את החלל".

הבריכה והחזית האחורית. חזיתות הבית חופו אבן בורגון בחיתוך אמורפי, שיוצר פאזל טבעי שאינו רפטטיבי. מעל כל חלון הותקנו קורות עץ במראה מיושן, שמזכירות אדני רכבת / צילום: איתי בנית
 הבריכה והחזית האחורית. חזיתות הבית חופו אבן בורגון בחיתוך אמורפי, שיוצר פאזל טבעי שאינו רפטטיבי. מעל כל חלון הותקנו קורות עץ במראה מיושן, שמזכירות אדני רכבת / צילום: איתי בנית

אגף הבנות. "את הפרקט החום החלפנו בפרקט בהיר מעושן, והמעטפת כולה נצבעה לבן, כולל הקירות והתקרה. בחרנו בטקסטיל המבוסס על פשתנים בהירים ושמרנו על נגיעות צבע ירוקות בכריות האתניות, על מנת לשבור מעט את המראה הנקי. אלה משתלבים עם גוני הירוק של הגינה החודרים מבעד לחלונות הרבים".

חלל האירוח החיצוני. "מאזור המטבח הביתי יוצאים לאזור חיצוני מאובזר, שנמצא תחת פרגולה. באזור זה הוגדרו מספר פונקציות אירוח - פינת ישיבה סלונית, פינת אוכל ל-16 סועדים, וכן מטבח חוץ שעלותו כ-350 אלף שקל".