"אני רוצה שהבנות שלי ידעו שאני עושה הכל עבור העתיד שלהן"

היום התקיימו ברחבי 170 מדינות צעדות מחאה בשל משבר האקלים • בישראל צעדו כ-3,000 מפגינים בתל אביב בדרישה לצדק סביבתי

שבוע רצוף באירועים ומחאות בנושא האקלים, שכלל את נאומה הבלתי נשכח באו"ם של מי שהפכה להיות סמל המחאות הנערה השבדית גרטה טונברג, נחתם ביום בהפגנות ותהלוכות שהתקיימו בכ-6,400 מוקדים ב-170 מדינות, בהן גם בישראל.

בצעדה בתל אביב, שהתחילה ברחבת בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי עד לסיומה בכיכר הבימה, השתתפו כ-3,000 מפגינים, שדרשו הכרה במשבר האקלים ככזה המחייב שינוי קיצוני מידי. לאורך הצעדה קראו המפגינים, "העם דורש צודק סביבתי".

בצומת הרחובות ההומה, אלנבי פינת רוטשילד ערכו המפגינים אקט של "התמוטטות" - במסגרתו עצרו את התנועה כשהם שכובים על הכביש למשך דקות ארוכות.

רוב המשתתפים היו בני נוער, רבים מהם הגיעו מכל חלקי הארץ. הם צעדו יחד עם נציגי ארגוני סביבה בהם 'המרד בהכחדה', 'מגמה ירוקה', 'שומרי הבית' המוחים נגד הקמת אסדות הגז ואחרים. גם נציגים מהמגזר העסקי, בהם של חברת סודה סטרים, לקחו חלק בהפגנות היום. המעורבות העסקית צוברת תאוצה כשיותר חברות מפנימות את האחריות שיש להן כיצרניות וכמשווקות - תופעה שבולטת גם במגזר העסקי בארה"ב, ברוח הפוכה לזו שמפגין הנשיא דונלד טראמפ, שדווקא נוקט במהלכים הפוכים של הפחתת רגולציה על תעשיות מזהמות אחרי שנטש את הסכם פריז. טראמפ שלא נכח בנאומה של טונברג השבוע באו"ם טרח לצייץ בזלזול מה כי היא ילדה נחמדה שטמון לה עתיד מזהיר. ובינתיים, במדינות שונות בעולם נערכו אינספור הפגנות כשהנושא צובר תאוצה, וטוב שכך.

עמרי פרל מתנועת 'המרד בהכחדה' בישראל הסביר את הצורך המידי בפעולה ובהכרה כי המצב האקלימי דורש הכרזה על מצב חירום. לדבריו, "בעוד מספר שנים מועטות, בעקבות ההתחממות הגלובלית, החיים בישראל יהפכו לבלתי נסבלים: גלי חום קיצוניים, מחסור במי שתיה, מדבור, מגפות, מליוני מהגרים נוספים, שריפות, עליית פני הים ועוד ועוד... למרות מצב החירום הזה, הממשלה לא עושה דבר בנידון ומפקירה את חיינו! לכן, הגענו לפה היום על מנת לדרוש מהמדינה להכריז מיידית על מצב חירום אקלימי ולפעול להורדת פליטות גזי החממה ל-0, אחרת לנו ולילדנו לא יהיה פה עתיד".

אמנם חלק מבתי הספר אפשרו לתלמידים להיעדר היום לטובת ההפגנה אך לא מדובר בתמיכה גורפת. מאיה יעקבס, מנכ"לית צלול, הלינה על היחס של מערכת החינוך בישראל למחאה: "מיליוני בני נוער ומבוגרים שבתו לאורך השבוע האחרון בכל העולם כנגד ממשלות ותאגידים שאינם פועלים לעצירת אסון האקלים, וגם בישראל התנועה הסביבתית גדלה והולכת. לצערנו, משרד החינוך מעניש תלמידים ומורים שבוחרים להפגין מדי שישי לצד ארגון Friday’s For the Future העולמית שהקימה גרטה תונברג ואשר מובילה מהפיכה ביחס לנושא החשוב. אנו סבורים כי על מערכת החינוך להצטרף ולתמוך בבני הנוער הנלחמים להבטחת עתידם, ולעזור להם להפוך לאזרחים מעורבים ואכפתיים. זהו שיעור האזרחות הפעילה הטוב ביותר שאפשר להעניק להם". "גלובס" פנה למשרד החינוך בכדי לבדוק האם יאפשרו לתלמידים להגיע היום להפגנות כפי שקרה במדינות אחרות בעולם, אך משרד דוברות משרד החינוך בחרה להתעלם מפנייתנו ולא להגיב.

לפני שבועיים נוסדה בישראל תנועה נוספת למאבק,"הורים למען האקלים". זוהי יוזמה ששותפים לה הורים מרחבי הארץ, "שרוצים עתיד בטוח לילדיהם ומודאגים מהמצב כרגע". ההורים מצטרפים לנוער השובת ותומכים במאבקו ובדרישותיו מן הממשלה. "נשמע את הקול שלנו כהורים שהתפקיד שלהם הוא לדאוג לשלומו של הדור הצעיר", אמרה ל"גלובס" רעות ברנהיים מיבנה, שהגיע להפגנה יחד עם ביתה טלי בת ה-10. "מי שמכיר אותי יודע שאני לרוב לא לוקחת חלק בההפגנות, אך מבחינתי מאבק זה חשוב מאין כמותו. הוא מאבק שחוצה דת ומגזר. הוא צריך להיות המאבק של כולנו על העתיד של הילדים שלנו, והוא יקבע איך החיים שלהם יראו. אני רוצה שהבנות שלי ידעו שאני עושה ואעשה הכל עבורן ועבור העתיד שלהן".

שבוע המחאה קיבל אמש חיזוק מצדו של הנסיך הבריטי הארי שפרסם כי: "השבוע הזה, שהובל ע"י גרטה. ילדי העולם שובתים, וזה מצב חירום. זה מאבק שאנחנו מפסידים בו. אין מישהו בעולם שיכול להכחיש את המדע ואת העובדות שידועות כבר למעלה מ-40 שנה, ורק מתחזקות. אני לא מבין איך מישהו בעולם הזה, אנחנו, או המנהיגים - יכול להתכחש למדע". עם זאת, נזכיר כי הארי ורעייתו מייגן נתונים תחת ביקורת מוצדקת לאור השימוש המופרז של הזוג המלכותי בטיסות פרטיות ומזהמות. ביקורת עולמית רבה נשמעה נגד השניים בטענה להתנהגות צבועה. "טיסה במטוס פרטי מזהמת פי כמה מנסיעה ברכבת מודרנית", כך נכתב בתקשורת הבריטית ביחס לפוסטים ה"ירוקים" שמעלים השניים בנושא הסביבה. כך או כך, ככל שידוענים יעלו את הנושא למודעות הציבורית, אין ספק שהתהודה שלו תגבר.

לצד זאת, נציין את המעורבות שמגלה הדור הצעיר - גם בני הנוער הרבים שצעדו הבוקר בתל אביב הצליחו לרגש, רבים מהם היו חמושים בשלטים דוגמת "מבוגרים תומכים במחאת התלמידים", "רוצים עתיד ירוק", "הכדור בוער" ו"גם הדינוזאורים חשבו שיש להם זמן".

ליאל בירן, מורה בביה"ס הדמוקרטי לב השרון, שהחליט לשבות היום יחד עם תלמידיו, אמר ל"גלובס": "תלמידי ישראל לומדים בימים אלו על חגי תשרי, שהמוטיב המרכזי בהם הוא חשבון נפש. היום רבים מהם שובתים מלימודים יחד עם מליוני תלמידים ברחבי העולם כולו כדי ללמד את הדור שלנו ואת קובעי המדיניות שיעור משלהם על חשבון נפש. אנחנו יודעים כבר עשרות שנים שכלכלת הפחמן וכריתת יערות מובילים את האנושות ואת כל מה שחי כאן אל עבר קטסטרופה איומה. האסון האקלימי והרס הסביבה עומדים לגזול מהדור הבא סיכוי לחיים איכותיים ובריאים. האם זה פלא שהצעירים כועסים? הם יוצאים לרחובות בהמוניהם בתמיכה של הורים, מבוגרים ואנשי חינוך כדי לדרוש שינוי כיוון מיידי. המשאית דוהרת אל עבר תהום והנהג נרדם. חייבים להתעורר ולעשות חשבון נפש ותיקון - הצבת משבר האקלים והשלכותיו בראש סדר העדיפויות הלאומי והעולמי. כדי לאפשר לילדינו ותלמידינו עתיד יש להכריז על מצב חירום אקלימי, לעבור במהירות לאנרגיות מתחדשות, לנטוע יערות ולבסס כלכלה חדשה על עולם מקיים. להסתפק בפחות תהיה בגידה באחריות שלנו כהורים, מורים ומנהיגים".