לוויתן נותן גז: הסכמים חדשים יגדילו משמעותית את הכמות שתסופק מהמאגר למצרים

לפי החוזים החדשים מול חברת האנרגיה המצרית דולפינוס, תגדל האספקה מלוויתן ל-60 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי - כמעט כפול לעומת ההסכם המקורי • מנגד, הכמות שתסופק על-ידי מאגר תמר תרד מ-32 ל-25.3 BCM על פני תקופה של 15 שנים • ניירות הערך של השותפויות והחברות המעורבות במאגרים הגיבו היום בעליות חדות של עד 10% • לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר באי.בי.אי: "על אף החלוקה החדשה של העוגה (שעל הדרך גם גדלה), החדשות הן טובות לכל הסקטור"

מאגר לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
מאגר לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

השותפויות המעורבות במאגרי הגז לוויתן ותמר דיווחו הבוקר כי חתמו על חוזי אספקה חדשים מול חברת האנרגיה המצרית דולפינוס. לפי ההסכמים החדשים תגדל האספקה מלוויתן ל-60 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי - כמעט כפול לעומת 32 BCM בהסכם המקורי. מנגד, הכמות שתסופק על ידי מאגר תמר תרד מ-32 ל-25.3 BCM על פני תקופה של 15 שנים.

בסך הכל, על פי החוזים המתוקנים, תעלה כמות הגז הטבעי הכוללת אשר ימכרו המאגרים הישראלים לדולפינוס לכ-85 BCM (במקום 64 בהסכמים המקוריים), למשך 15 שנה, בהיקף כספי מוערך של כ-20 מיליארד דולר לכל התקופה. בשותפויות לא עדכנו לגבי מחיר הגז בעסקה (ככל הנראה סביב 5 דולרים ליחידת חום) ורק ציינו כי "בדומה להסכם היצוא הקודם, מחיר הגז שיסופק לדולפינוס תחת ההסכמים ייקבע על-פי נוסחה המבוססת על מחיר חבית נפט מסוג ברנט (Brent) הכוללת מחיר רצפה".

בחצי השנה הראשונה להסכם (מ-1 בינואר 2020) יימכרו לדולפינוס 2.1 BCM לשנה (ממאגר לוויתן בלבד), לאחר מכן ולמשך שנתיים יימכרו כ-BCM 4.6 לשנה (3.6 BCM מלוויתן והשאר מתמר), והחל מהשנה השלישית יימכרו כ-BCM 6.7 לשנה (4.7 BCM מלוויתן והשאר מתמר). ההסכמים המתוקנים כוללים מנגנון Take-or-pay, שבמסגרתו התחייבה דולפינוס לשלם עבור כמות מינימלית שנתית, גם במקרה שבו לא צרכה בפועל את הגז.

החברות והשותפויות במאגרי הגז
 החברות והשותפויות במאגרי הגז

רוב התנאים המתלים התקיימו

בזכויות על מאגר לוויתן, שאמור להתחיל בהזרמת גז טבעי בחודשים הקרובים, מחזיקות דלק קידוחים  (45.3%), נובל אנרג'י  (39.7%) ורציו  (15%). במאגר תמר מחזיקות ישראמקו   (28.75%), נובל אנרג'י (25%), דלק קידוחים  (22%), תמר פטרוליום  (16.75%), דור גז (4%) ואוורסט תשתיות (3.5%). היום הגיבו ניירות הערך של השותפויות והחברות המעורבות במאגרים בעליות חדות של עד 10% ובראשן מניות תמר פטרוליום וקבוצת דלק ויה"ש דלק קידוחים ורציו.

עוד מעדכנים בשותפויות כי במועד חתימת ההסכמים המתוקנים התמלאו רוב התנאים המתלים הדרושים להשלמת העסקה - אישורים רגולטוריים במצרים, אישורים פיננסיים מהותיים ועוד. התנאים שנותרו הינם קבלת אישור יצוא ממשרד האנרגיה ואישור מרשות המסים, אשר צפויים להתקבל עד למועד תחילת הזרמת גז מסחרית מלוויתן (כאמור בחודשים הקרובים), וכן השלמת העסקה לרכישת מניות EMG על ידי EMED - חברה בבעלות משותפת של דלק קידוחים (25%), נובל אנרג'י (25%) ואיסט גז המצרית (50%).

עסקת EMG: בתהליכי השלמה סופיים

בנוגע לעסקת EMG (בעלת צינור להובלת גז מישראל למצרים) עדכנו היום השותפים בלוויתן ותמר כי העסקה נמצאת בתהליכי השלמה סופיים. הליך הקלוזינג שלה כבר החל, לאחר שהופקדו בידי נאמן כתבי הוויתור של המוכרות בעסקה קשורים להליכי הבוררות, ו-EMED העבירה לידי נאמן סכום של כ-370 מיליון דולר. בימים הקרובים צפויה EMED להעביר לידי הנאמן את יתרת סכום התמורה, כ-150 מיליון דולר. כמו כן, פועלים הצדדים להשלמת האישורים הפורמליים הנדרשים במצרים להעברת מניות EMG ל-EMED, וכן נערכים לביצוע מבחני הזרמת גז רציפה למערכת ההולכה המצרית. נזכיר כי לפני כשנה חתמה EMED על הסכמים מחייבים לרכישת 39% ממניות EMG תמורת 518 מיליון דולר.

בבעלות EMG צינור ימי להולכת גז טבעי באורך של כ-90 ק"מ, המחבר בין אשקלון למערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש. במועד השלמת העסקה ישלמו השותפים במאגר לוויתן כ-200 מיליון דולר ל-EMG עבור התחייבות לאפשר הזרמת גז טבעי מהמאגר והשותפים בתמר ישלמו כ-50 מיליון דולר. הסכם הקצאת הקיבולת קובע עקרונות להסדר של "גיבוי" שלפיו, אם מאגר תמר לא יוכל לספק לדולפינוס את כמויות הגז שעליהן התחייב, ישלים לוויתן את היתרה.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, ציין היום כי "ברבעון הנוכחי תחל הזרמת הגז הטבעי מלוויתן למשק הישראלי, ובסמוך לאחר מכן יחל יצוא הגז ההיסטורי מישראל למדינות האזור. ההסכמים העדכניים ליצוא הגז למצרים, עליהם דיווחנו היום, ושבמסגרתם גדלה משמעותית כמות הגז הכוללת שתסופק מישראל למצרים, מוכיחים פעם נוספת שקיימים ביקושים גבוהים במשק המצרי לגז מישראל, ושביקושים אלה צפויים להמשיך ולגדול במהלך השנים הקרובות על מנת לספק את הצרכים של המשק המקומי המצרי, לצד מתקני היצוא הקיימים במצרים".

שני מהלכים שיקטינו את הסיכון

לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר באי.בי.אי, ציין בתגובה לדיווחים כי "ההודעה אודות עדכון הסכם היצוא משרתת במידה רבה את השותפות בלוויתן וזאת על חשבון מאגר תמר. אנו סבורים כי על אף החלוקה החדשה של העוגה (שעל הדרך גם גדלה) החדשות הן טובות לכל הסקטור, שהחל לתמחר מצב של אין יצוא כלל ומלחמה אגרסיבית על הביקושים בשוק המקומי".

עוד הוא מציין כי "בחודשיים הקרובים שווה לשים את תשומת הלב על שני אירועים מרכזיים, האחד סגירת עסקת EMG שצפויה לקרות לפי הדיווח במהלך אוקטובר והשנייה תחילת הזרמת הגז ממאגר לוויתן במהלך נובמבר-דצמבר. שני האירועים הללו צפויים להוות קפיצת מדרגה נוספת בהקטנת פרמיית הסיכון ובהצפת השווי הגלום במאגר לוויתן ובמקביל לתרום לשחרור הלחץ גם מעל שותפות תמר".

אלה פריד, אנליסטית לתחום האנרגיה בלאומי שוקי הון, ציינה כי "העסקה הגיונית. במצב של סיכון גיאו-פוליטי היא מבטיחה כמויות קבועות של יצוא למצרים ואפס תלות בכמויות משתנות. נציין, כי התאמת הקיבולת בין התשתיות הקיימות בישראל לבין היקף היצוא, מאפשרת דחיית השקעות מהותיות לשנת 2022 ובהחלט מצמצמת את הסיכון.

"העסקה טובה מאוד לדלק קידוחים ולרציו, ומבטיחה להם תזרים גבוה החל משנת 2022. להערכתנו, היא טובה גם לישראמקו, שכן היעדר ההשקעה המיידית תומך בדיבידנד של החברה, המצטיינת בנזילות גבוהה ובשמרנות רבה. נציין כי גם עבור בעלי החוב של תמר פטרוליום החוזה חיובי, שכן ההסכמים קבועים ואין השקעות מהותיות חדשות".