האם עצים עתיקים במגרש שמיועד לבנייה בת"א הורעלו?

מחאת העצים גרסת 2019: תושבים בעיר קוראים לקיים הפגנה, בטענה כי הרשויות לא עושות די כדי לשמור על עצים עתיקים ש"מפריעים לבנייה חדשה" • המקרה שהצית את המחאה: מחלה מסתורית שתקפה עצי פיקוס ברחוב מלצ'ט • העירייה בתגובה: "המקרה הועבר לחקירת משרד החקלאות"

העצים לפני ההרעלה ואחרי ההרעלה / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ועד הפעולה
העצים לפני ההרעלה ואחרי ההרעלה / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ועד הפעולה

האם עצים עתיקים שעלולים להפריע לפרויקט בנייה חדש בלב תל-אביב הורעלו? תושבים בעיר מתכננים לקיים היום (ד') הפגנת מחאה ברחוב מלצ'ט, סמוך למגרש בו מתוכנן להיבנות הפרויקט. "אנחנו, תושבי העיר ואוהבי העיר, דורשים יד קשה נגד מרעילי העצים בתל-אביב-יפו. זה כבר לא מקרה יחיד, זו תופעה. עצים בתל-אביב מורעלים, עצים בתל-אביב נכרתים בלי הפסקה, עצים בתל-אביב נתפסים על ידי העירייה וחלק מהיזמים כמטרד שיש להעלים לטובת נדל"ן", נכתב בפוסט שקורא להצטרף לפעולת המחאה.

הדיון הסוער בפורומים האורבניים בפייסבוק, שקדם לקריאה להצטרף לפעולת המחאה, מגלה שיש רבים מאד הכועסים על כך שעצי פיקוס בני כמאה שנה הנטועים בחצר הבניין ברחוב מלצ'ט 13 הורעלו ומתו. אף אחד לא מעז להאשים בגלוי את היזמים, אך מהטענות עולה שיש מי שקושרים את הפגיעה בעצים לבנייה החדשה.

הבניין ברחוב מלצ'ט 13 המתנשא לגובה של שלוש קומות, הוקם בידי מישה סגל בשנת 1940 על מגרש בשטח של כחצי דונם. בשנת 2018 שלחה עיריית ת"א-יפו מכתב  התראה לבעלי המבנה - חברת ההתחדשות העירונית "אבן בדולח" ולצאצאי היזם, בני משפחת סגל, בגין סכנות בקונסטרוקציה של המבנה.

המכתב מלווה בהתראה של הריסת המבנה או איטומו אם התיקונים לא יבוצעו לאלתר. בפנייה שקיים כעת "גלובס" לחברת "אבן בדולח" עולה כי הבניין נמכר לאחרונה לאחרים. לדברי החברה הם ובעליו ושותפיהם לא אחראים בשום צורה לפגיעה בעצים, ואף מצטערים על כך.

מבדיקתנו נמצאה כי הבניין נמכר לקבוצת רוכשים. בשיחה עם מיכאל כהן שנמנה עליהם, הוא מבהיר שאין להם שום קשר להרעלת עצים. "למרות מה שחושבים אין לנו שום אינטרס להרעיל את העצים. מדובר בבניין לשימור. במקום שנמצאים העצים אין שום זכויות בנייה. לא ניתן לבנות שם, לא בקומת הקרקע ולא מרתפים ולא חצרות אנגליות. לנו מותר רק לשמר".

אז מי הרעיל את העצים?

"הרכישה שלנו הייתה במוקד של סכסוך ומאבק בין קבוצות של רוכשים אחרים, שניסו לכל אורך הדרך לחבל ברכישה שלנו. הראיות הופנו למשטרה. אני לא חושב שניסו לנקום בנו. ניסו לסכל את הרכישה וזה הכיוון".

אחד ממובילי פעולת המחאה אמר ל"גלובס" כי מבירור שהוא קיים אנשי מקצוע ממשרד החקלאות קבעו שחמישה עצים במגרש אכן הורעלו. "תחילה נקדחו בהם חורים ואז הוזרק הרעל. המומחים אמרו שהם לא לוקחים דגימות ולנו לא מובן למה לא נעשתה איזה שהיא פעולה להציל את העצים", הוא הסביר והוסיף: "אנחנו דורשים מהעירייה ומהמשטרה להפסיק לשבת בחיבוק ידיים. כל אנשי המקצוע שאיתם שוחחנו הודו שמדובר בתופעה. יש מי שיודע שהרשויות לא עושות כלום למי שמרעיל עצים".

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "לאחרונה אנחנו עדים לתופעה מדאיגה של כמות גדלה והולכת של כריתת עצים ופגיעה בהם במגרשים פרטיים במרכז העיר. העצים והצמחייה מהווים נדבך עירוני חשוב בהיותם חלק מרעיון 'עיר הגנים', על פיה ניתנה הכרזת אונסקו של העיר הלבנה.

"לעצים גם תפקיד חשוב בשמירת איכות הסביבה, הצללה וערכי קיימות נוספים. לאור זאת מחלקת השימור בוחנת בקפידה כל בקשה לבנייה, לשינוי או העתקת עצים כחלק מהליכי התכנון, ועורכת סקרי עצים על מנת ללמוד את מצאי העצים בעיר ותרומתם הפוטנציאלית לשיפור ההצללה בעיר.

"בכוונת העירייה לפעול בחומרה ביחס לתופעת הכריתות ולנקוט עפ"י הצורך בהליכים פליליים מתוך תפיסה ששימור עצים הנו אינטרס ציבורי ועירוני רחב. במקרה הנדון, הועברה חקירת האירוע לטיפול משרד החקלאות ואנו נמתין לבדיקתם ולהמלצותיהם, ונפעל בהתאם".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הרעלת עצים היא איננה תופעה, כמות ההרעלות המדווחת היא מעטה ביותר עד לא קיימת.

"משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על העצים והגנה עליהם, בין אם מדובר בעץ צעיר ובין אם מדובר בעץ ותיק המיועד לשימור. חשוב להדגיש כי החוק אינו מבחין בין העצים השונים, ועל כל כריתה של כל עץ המדווחת למשרד החקלאות, פקיד היערות של המשרד פותח בחקירה. רובם המוחלט של האירועים מסתיים בפתיחת תיק או בקנס.

"במקרה של כריתת העצים ברחוב מלצ'ט 13, פקיד היערות הראשי במשרד החקלאות קיבל את הדיווח על החשד להרעלה בכתובת המדוברת ופתח בחקירה. בימים האחרונים הגיעו למקום נציגים ממשרד החקלאות ובחנו את העצים. נכון לזמן זה, לא ניתן למסור פרטים בדבר החקירה עד להשלמתה ולקבלת החלטה של התובע המשרדי. ככל שיידרש, משרד החקלאות ימצה את הדין עם הנוגעים בדבר".