מגה אור מסייעת לפלסטו קרגל: רוכשת מחצית ממפעל הקרטון בלהבים תמורת כ-63 מיליון שקל

במסגרת העסקה תשלם חברת הנדל"ן המניב לקרגל כ-42 מיליון שקל עבור חלקה במניות קרגל להבים, החברה המחזיקה בנכס • מגה אור תיקח על עצמה מחצית מהלוואת בעלים ב-42 מיליון שקל שהעמידה פלסטו קרגל לחברת הנכס

גבי נגר / צילום: איל יצהר
גבי נגר / צילום: איל יצהר

על רקע הרעה במצבה הפיננסי של חברת התעשייה פלסטו קרגל  בשנים האחרונות, היא עדכנה הבוקר על מכירת 50% מנכס נדל"ן הסמוך ליישוב להבים שבדרום הארץ לידי חברת הנדל"ן המניב מגה אור , תמורת כ-63 מיליון שקל. הנכס הנרכש ממוקם באזור התעשייה עידן הנגב, והוא כולל את מפעל קרגל המייצר קרטון גלי ואריזות. מדובר בחטיבת קרקע של 80 דונם, ועליה שטח בנוי של כ-40 אלף מ"ר.

במסגרת העסקה תשלם מגה אור לקרגל כ-42 מיליון שקל עבור חלקה במניות החברה המחזיקה בנכס (קרגל להבים). נוסף על כך, מגה אור תיקח על עצמה מחצית מהלוואת בעלים בהיקף של כ-42 מיליון שקל שהעמידה פלסטו קרגל לחברת הנכס, כך שלאחר הרכישה יעמוד חלקה בהלוואה על כ-21 מיליון שקל. בפלסטו קרגל ציינו כי השלמת העסקה "צפויה לשפר משמעותית את ההון העצמי וכן את תזרים המזומנים של קבוצת פלסטו קרגל".

השלמת העסקה, שמשקפת תשואה של 6.75%, כפופה לכמה תנאים מתלים הנדרשים להתמלא עד תחילת נובמבר, ובהם אישור בנק הפועלים. עם השלמת העסקה ייכנס לתוקף הסכם שכירות חדש על הנכס, לתקופה של 15 שנה, על בסיס דמי שכירות חודשיים של כ-1 מיליון שקל, צמוד למדד, עם אפשרות להארכה.

עלויות מעבר המפעל של קרגל מלוד לדרום הארץ גררו את פלסטו קרגל להוצאות כבדות, והובילו להפסדים תפעוליים בשנים האחרונות. דירקטוריון פלסטו קרגל החליט כבר בחודש יוני האחרון להתחיל בניהול מו"מ למכירת חלק או מלוא הזכויות בנכס המדובר, במטרה לשפר את תזרים המזומנים ולצמצם חובות. על העסקה מול מגה אור עדכנה פלסטו קרגל במקביל לדיווח שפרסמה לגבי שינוי באמות מידה פיננסיות שעליהן סיכמה מול שני בנקים, הקשורים ליחס בין החוב הפיננסי נטו לזמן קצר לסך ההון החוזר התפעולי.

פלסטו קרגל עוסקת בייצור ושיווק לוחות ואריזות מקרטון גלי ואריזות גמישות מפוליאתילן. החברה מעסיקה כ-760 עובדים, ובעלת השליטה בה היא חברת סי.אי קרטון, שהמחזיקים הבולטים בה הם ניר דור, המנכ"ל גבי נגר והאחרים עמירם ויהושע לוינברג.

בסיכום מחצית השנה הראשונה סבלה פלסטו קרגל מירידה בפעילות בעיקר בתחום הקרטון הגלי, כך שסך הכנסותיה נשחקו ב-5% ל-382 מיליון שקל. למרות זאת, יישום תקן החשבונאות החדש הקשור להחכרות נכסים (IFRS16) תרם לה הכנסה חד-פעמית של 5 מיליון שקל, שסייעה לה לצמצם את הפסדיה לכ-300 אלף שקל, לעומת הפסד של קרוב ל-4 מיליון שקל במחצית המקבילה בשנת 2018. את 2018 כולה סיכמה פלסטו קרגל בהפסד של כ-18 מיליון שקל, ובסך הכול תוך שלוש שנים (2016-2018) הפסדיה הצטברו לכ-62 מיליון שקל.

בשבועות האחרונים החליטו בעלי המניות של פלסטו קרגל לאשר את תנאי העסקת המנכ"ל גבי נגר, מבעלי השליטה בחברה, הכוללים דמי ניהול חודשיים של כ-118 אלף שקל והחזר הוצאות חודשי של כ-18 אלף שקל בגין רכב וטלפון, וזאת לאחר שתקופת ההתקשרות מולו תוקנה לחצי שנה "עד להבאת חבילת תגמול כוללת לאישור האסיפה הכללית".

באוגוסט 2016 הושלם מיזוגה של חברת קרגל הפרטית אל תוך מי שהייתה החברה הבת שלה - פלסטו (אז פלסטו-שק), כשהכוונה בשתי החברות הייתה ליצור חברה מאוחדת שתחזיק במסה קריטית משמעותית בשוקי האריזות הגמישות והקרטון, כזו שתסייע לשיפור המצב הפיננסי. ממועד המיזוג איבדה מניית החברה כ-55% מערכה, אחרי שמתחילת השנה נחלשה בכ-30%, והיא משקפת לפלסטו-קרגל שווי נוכחי של כ-90 מיליון שקל.

בצד הרוכשת מציגה מגה אור כיוון הפוך, של צמיחה בעסקיה, וזאת כשמנייתה משלימה מתחילת השנה זינוק של יותר מ-90% בערכה, ומשקפת לחברה, הנמצאת בשליטת היו"ר צחי נחמיאס, שווי שיא של כ-2.5 מיליארד שקל.  מגה אור עלתה לכותרות מוקדם יותר השנה כשמכרה נכס לוגיסטי במודיעין תמורת 470 מיליון שקל, בעסקה שמלבד רווח נקי מרשים של כ-116 מיליון שקל ותזרים מזומנים נאה של כ-410 מיליון שקל, שיקפה תשואה שנתית נמוכה של 5%, על בסיס דמי השכירות שצפוי לייצר הנכס, שלפי פעילים בשוק מהווה רמת שפל.