ארגון הסחר העולמי לוקח צד: ארה"ב יכולה להטיל מכסים על אירופה בגין פרשת הסובסידיות לחברת התעופה איירבוס

כבר למעלה מעשור שארה"ב והאיחוד האירופי שרויות במאבק הדדי לגבי מדיניות הסובסידיות - כאשר כל אחד מהצדדים טוען כי השני מעניק סובסידיות "לא חוקיות" לחברות המטוסים המקומיות • לפי ארגון הסחר העולמי, ארה"ב רשאית בתגובה להשית מכסים בגובה 7.5 מיליארד דולר על אירופה, מה שעלול לפגוע ביחסי הסחר שבין המדינות

מטוס איירבוס / צילום: רויטרס
מטוס איירבוס / צילום: רויטרס

ארגון הסחר העולמי (WTO) מסר היום (ד') כי ארה"ב יכולה להטיל מכסים בגובה 7.5 מיליארד דולר על אירופה, וזאת בתגובה לסובסידיות של גוש האירו לחברת התעופה איירבוס.

כבר למעלה מעשור שארה"ב והאיחוד האירופי שרויות במאבק הדדי לגבי מדיניות הסובסידיות, כאשר כל אחד מהצדדים טוען כי השני מעניק סובסידיות "לא חוקיות" לחברות המטוסים המקומיות - ארה"ב לבואינג, והאיחוד האירופי לאיירבוס. גם ארה"ב וגם האיחוד האירופי משלמים מיליארדי דולרים לחברות אלה כדי להשיג יתרון בשוק העולמי.

ב-6 באוקטובר 2004, חודש לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, הגישה ארה"ב תלונה לארגון הסחר העולמי וטענה כי ההלוואות שמעניקות ממשלות באירופה לאיירבוס מסתכמות ב-15 מיליארד דולר ומהוות למעשה סובסידיות הסותרות את כללי הסחר הבינלאומי. האיחוד האירופי, מצדו, טוען כי בואינג קיבלה סיוע כספי בשווי 23 מיליארד דולר מממשלת ארה"ב.

לאחר מאבק משפטי ארוך-טווח בין וושינגטון לבריסל, ארגון הסחר העולמי קבע בשנה שעברה כי הסובסידיות שמעניקה אירופה גרמו ל"השפעות שליליות" על ארה"ב, וכעת כאמור ההחלטה כי ארה"ב רשאית להטיל מכסים על רקע הפרשה, מה שעלול לפגוע ביחסי הסחר מול אירופה.