שובה של מלחמת הסחר: ארה"ב ואירופה מציגות מכסים בשווי מיליארדים

באירופה נערכים לחידוש מלחמת הסחר עם ארה"ב, לאחר שוושינגטון הודיעה הלילה על שורת מכסים ותעריפים על מוצרים אירופיים בשווי 7.5 מיליארד דולר • העימות המתחדש בנושאי סחר הוביל לפתיחה שלילית של הבורסות באסיה ובאירופה הבוקר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

באירופה נערכים לחידוש מלחמת הסחר עם ארה"ב, לאחר שוושינגטון הודיעה הלילה על שורת מכסים ותעריפים על מוצרים אירופיים בשווי 7.5 מיליארד דולר, בהתאם לפסיקת ארגון הסחר העולמי (WTO). הארגון פסק כי ארה"ב רשאית להטיל מכסים ותעריפים בשווי סכום זה בשל סובסידיות לא חוקיות שניתנו על-ידי המדינות המחזיקות בתאגיד התעופה האירופי - גרמניה, צרפת, ספרד ובריטניה. משרד האוצר האמריקאי פרסם הלילה רשימת מוצרים. העימות המתחדש בנושאי סחר בין ארה"ב לאירופה הוביל לפתיחה שלילית של הבורסות באסיה ובאירופה הבוקר (ה').

הרשימה שפורסמה, המחזיקה שמונה עמודים, כוללת מכס של 10% על מטוסים, מה שעלול להציב בבעיה משמעותית חברות תעופה אמריקאיות שרוכשות מטוסים מ"איירבוס". חלק מחברות התעופה כבר הזהירו מההשפעות של מכס זה על עתידן הפיננסי. לפי ההודעה האמריקאית, עם זאת, לא יהיו מכסים חדשים על חלקים למטוסים. בנוסף כוללת הרשימה מכס של 25% על מוצרים אירופיים שונים, כמו גבינות ויין צרפתיים, דגים וזיתים מספרד, צמר וביגוד מבריטניה וכלי עבודה ועדשות מצלמות מגרמניה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהשתלח בארגון הסחר העולמי בעבר ואמר כי הוא איפשר למדינות כמו סין וגרמניה "לנצל" את ארה"ב, שיבח אתמול (ד') את פסיקת הארגון ואמר: "הם הפכו להרבה יותר טובים אלינו מאז שהפכתי לנשיא". ואולם כלי התקשורת בגרמניה ציינו כי הפסיקה שפורסמה אתמול היא רק השלב הראשון בפסיקת הארגון, וכי בחודשים הקרובים הוא צפוי לפרסם החלטה מקבילה - כמה מכס האירופאים יכולים לגבות מארה"ב תמורת הסיוע שהממשל האמריקאי העביר באופן לא-חוקי לבואינג.

הסכסוך בין ארה"ב לאירופה בנוגע לתחרות בין בואינג לאיירבוס החל לפני 15 שנה. לפי המגזין הגרמני "שפיגל", העיכוב בפרסום ההודעה נובע מהעובדה כי האמריקאים הקדימו להתלונן נגד אירופה בפני בית המשפט של הארגון, והאירופאים הגישו את תלונתם רק אחרי ארה"ב. פסיקה בעניין הפיצויים שהאירופאים יכולים לדרוש צפויה להתפרסם בתחילת 2020.

בבריסל, כמו גם בפריז ובברלין, הודיעו כי "ילמדו את פסיקת ארגון הסחר העולמי" ויבחנו כיצד להגיב למכסים החדשים עליהם הודיע הממשל האמריקאי. לפי ההודעה, הם אמורים להיכנס לתוקף החל מה-18 באוקטובר. היום הוא יום חופש לאומי בגרמניה, לציון איחוד המדינה. בבריסל מסרו גורמים לכלי התקשורת כי האיחוד כבר הכין רשימת מכסים בשווי 12 מיליארד דולר על מוצרים אמריקאים.

המכסים החדשים עליהם הודיעה ארה"ב הם בנוסף לאלה שהודיעה עליהם בעבר בנוגע לאלומיניום ופלדה, שנומקו בסיבות של "ביטחון לאומי". ארה"ב מאיימת על אירופה - ועל גרמניה בפרט - בהטלת מכסים נוספים על כלי רכב, אם האיחוד לא יפחית את המכסים בפני חברות אמריקאיות.