מספרות | פיצ'ר

"העבודה שלי היא שליחות": הכירו את האישה שפולה כינים בתשלום

הקרב האינסופי על הכינים הפך לעסק של קרן פרידמן, שייבאה את הרעיון מארה"ב • המספרה שלה עמוסה מאוד, אבל הלקוחות מתביישים להיחשף ("כינים זה עדיין פאדיחה"), וגם העסק לא מתרחב כי קשה לגייס עובדים, מסבירה פרידמן ומודה: "אין הורה שלא נדבק בכינים" • צפו

שעת צהריים ביום חול באמצע ספטמבר והמספרה הקטנה של קרן פרידמן צפופה ועמוסה. הקליינטים - ילדים, ילדות והוריהם - הגיעו לכאן במטרה אחת בלבד: לעבור טיפול כינים. עד כדי כך הומה, שפרידמן מתקשה לקיים את הראיון שנקבע מראש. בכל יום מגיעים לכאן בין 10 ל-30 ילדים לטיפול כינים - תלוי כמה עובדות יכולות לטפל באותו היום.

המספרה התל אביבית של פרידמן הוקמה כבר לפני שבע שנים וקנתה לה קהל לקוחות קבוע למדי ("לכולם יש כינים - והכינים תמיד חוזרות"). הרעיון לעסק הלא קונבנציונלי הגיע מארה"ב: "יש לי חברה שגרה שם", מסבירה פרידמן (50), "ופעם כששוחחתי איתה, היא אמרה שהילדים הולכים ל"hair fairy" - לפיית השיער. כשתהיתי מה זה בדיוק אומר, היא הסבירה לי שהפיה הזו פולה להם כינים. באותו רגע, כבר חשבתי לעצמי - שייתכן שיש לי פה רעיון לעסק". מי שנתן את הדחיפה הסופית היה בעלה של פרידמן: "הוא אמר לי, זה מסוג הרעיונות שאם לא תממשי ותראי מישהו אחר מיישם, תמיד תכעסי על עצמך". וכך הוקמה מספרת וויש אנד ווש.

ההתחלה לא הייתה פשוטה: "אני זוכרת את הלקוח הראשון שהיה מלא כינים ושחשבתי לעצמי: 'זה באמת מה שאת רוצה לעשות בחיים'?", אבל הבעתה הראשונה חלפה די מהר ופרידמן כבר שנים לא נגעלת מהמלאכה. וככה זה עובד: הילדים שמגיעים מתיישבים ממושמעים על הכיסא בחסות מסך כזה או אחר והם כל כך קשובים לקרן בפעולה שלה עד שההורים מבקשים שלחלקם על הדרך היא גם תגזוז ציפורניים. הקשב אליה גם הוליד שירות משני של ניקוב חורים באזניים.

טיפול הכינים, כולל החומרים והסירוק נמשך כ-40 דקות. אחרי שבוע מגיעים לביקורת שיכולה להימשך עד חצי שעה. עבור התענוג הזה נפרדים ההורים ממחיר של 250 שקל עבור טיפול לשיער ארוך ו-160 שקל לשיער קצר. לפעמים גם ההורים עצמם באים לטיפול. 20% מלקוחות המספרה הם מבוגרים - הורים, דודים, סבים וסבתות - "אין הורה כמעט שלא נדבק, גם אנחנו - כל העובדות במספרה נדבקנו", מודה פרידמן. למעשה, היא אומרת, אין מי שחסין מפני הדבקה: "הייתה לי גם תינוקת בת 5 שבועות שהיו לה כינים. אם יש שיער - נדבקים". לפי פרידמן אין עונה לכינים - תמיד יש כינים, אם כי, היא מודה, העומס של המספרה הוא דווקא בחגים ובחופשים.

על היקף התופעה אפשר ללמוד גם מהערכות רשת סופר פארם לפיהן שוק המוצרים לטיפול בכינים עומד על כ-110 מיליון שקל. עיקר התחום (73%) מקורו בתרופות ללא מרשם הנמכרות בבית המרקחת, והיתר בתכשירים טבעיים ואביזרים כמו מסרקי כינים (13%). להערכת הרשת נמכרים בישראל בשנה כ -1.75 מיליון יחידות מוצר (מכל הסוגים) מהם 1.33 מיליון תכשירים והשאר מסרקים.

על העובדה שהשירות שהיא מציעה מהווה בעצם סוג של אאוט סורסינג לפעילות הורית שגרתית, היא עונה פרידמן, בעצמה אמא ל-2: "זה לא שמדובר באיזה זמן איכות נעים של הורה וילד. זה שעות שבדרך כלל הן לחוצות, אז יש משהו מאוד מקל בכך שמישהו אחר מטפל בזה. ההורים גם אומרים לנו את זה ושולחים מכתבי תודה. זאת באמת עבודה עם שליחות", היא אומרת. ניסינו לשאול את השאלה הזו גם את ההורים שהגיעו למספרה, אבל איש לא הסכים להתראיין. הבושה מהכינים עדיין גדולה מדי. "תדאגי שלא יראו אותי", הם אומרים לנו בבהלה לנוכח המצלמה. "כן, זאת עדיין פאדיחה", מודה פרידמן ומספרת: "היו מקרים שילד הגיע לכאן וראה מרחוק מישהו שהוא מכיר - ופנה לאחור וביטל את התור. לא משנה שלשניהם יש כינים". אגב לנושא יש בעיית יחסי ציבור לא רק בקרב הלקוחות אלא גם בקרב העובדים: לוויש אנד ווש אין סניפים, הכל קורה מקומת המרתף במרכז מסחרי בתל אביב, לא רק כי קשה להתפרש על כמה סניפים אלא כי בעיקר קשה לגייס עובדים למשימה.