הנשיא ריבלין בהשבעת הכנסת: קורא להקמת ממשלה רחבה

"אני גם יודע, שבמקרה שתקום ממשלה רחבה, חלקכם ימצאו את עצמם באופוזיציה. אני, מעומק ליבי ומתוקף תפקידי, מתבקש ומבקש להיות נשיא גם שלכם, לא רק של הרוב", אמר ריבלין במליאת הכנסת

ראשי מפלגות הכנסת ה-22 לצד נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון / צילום: דוברות הכנסת
ראשי מפלגות הכנסת ה-22 לצד נשיא המדינה ונשיאת בית המשפט העליון / צילום: דוברות הכנסת

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח היום (ה') את ישיבת הכנסת ה-22, חזר על אמירותיו מן השבוע האחרון וקרא להקים ממשלה רחבה.

"קריאתי לממשלה רחבה זכתה לביקורת מימין ומשמאל. אני קשוב לביקורת הזאת. זו ביקורת לגיטימית, שיש בה הרבה מהצדק. אני יודע, שממשלה רחבה או ממשלת אחדות, היא לא הפתק ששלשלו כל אזרחי ישראל לקלפי. אני גם יודע, שבמקרה שתקום ממשלה רחבה, חלקכם ימצאו את עצמם באופוזיציה. ואילו אני, מעומק ליבי ומתוקף תפקידי, מתבקש ומבקש להיות נשיא גם שלכם. לא רק של הרוב", אמר ריבלין במליאת הכנסת.

ריבלין השווה את התקופה לימי הנשיא חיים הרצוג, בהם גם הוא נדש להתערב מתוקף תפקידו הממלכתי. הוא ציטט את הרצוג כאומר: "קיימת סכנה לדמוקרטיה שלנו, וללא משטר דמוקרטי המבוסס על רצון הרוב בעם - אין עתיד למדינת ישראל. האיום הגדול האורב לנו הוא מבית. הוא נובע מחוסר הסובלנות וההידברות, בין דתי לדתי, בין דתי לחילוני, בן עדה לעדה, בן עם לעם. והוא כבר מקבל, לבושתנו, ביטויים ציבוריים מפחידים ומחפירים המעוררים שאט נפש", הקריא ריבלין את דברי הרצוג.

עוד ציין ריבלין כי כוחו מוגבל: "אני יכול רק להציע ואולי לנסות ולגשר, ואני גם לא יודע, אם אני המגשר המתאים ביותר למשימה. אבל אני יודע, שעת צרה היא ליעקב - עת חירום לביטחון ישראל. עת חירום לחברה הישראלית. עת חירום לדמוקרטיה הישראלית - לכל הדברים שיקרים לנו".

תוצאות הבחירות הן כרטיס אדום לפופוליזם, חיטוט בקרעים ועידוד פחדים

ריבלין אמר כי הקמת ממשלת בהקדם הינה צורך כלכלי בטחוני, שכמוהו לא ידעה המדינה שנים ארוכות. "לצד התסכול שמעורר בנו המבוי הפוליטי הסתום אליו נקלענו- תוצאות הבחירות הן גם תעודת כבוד לחברה הישראלית", אמר נשיא המדינה והוסיף כי הוא רואה בתוצאות הבחירות "כרטיס אדום".

כלומר, הכרטיס האדום הוא "שהוציאו אזרחי ישראל לנבחריהם. כרטיס אדום לפופוליזם, לשיטה פוליטית שניזונה מחיטוט בקרעים ושרואה בפחדים של כולנו, אלה מאלה, משאב לחצוב בו".

"בפניכם, נבחרי הציבור, מנהיגי העם, מונחת האפשרות וההזדמנות להקים ממשלה רחבה. כזאת שתאפשר לנו להשהות את המחלוקות בינינו, ולעבוד בזיהוי מרחבי ההסכמה בתוכנו. לפעול למען אזרחי ישראל. למען הכלכלה. למען ביצור בטחונה של מדינת ישראל. ואגב כך, לאפשר לכולנו הזדמנות לנשום קצת, להחלים", אמר ריבלין.

לדבריו, "בממשלה כזאת לא יוכל אף צד להתבלט על ידי ניגוח ודה-לגיטימציה של הצד השני. בממשלה כזאת תצטרכו להצטיין בהישגים שקשורים בחיים עצמם. בהוזלת מחירי מעונות היום. בהתמודדות אפקטיבית עם חמאס, חיזבאללה ואיראן, בהעלאת הפריון במשק, בטיפול בקשישים ובנכים, בשיפור איכות החינוך ויצירת שוויון הזדמנויות אמיתי בפריפריה, במיגור הפשיעה והאלימות המשתוללות בחברה הערבית, שהגיעו לכדי מצב חירום לאומי. ממשלה רחבה כזאת תהיה הזדמנות עבור כולנו להיזכר, שנכון, יש בינינו מחלוקות נוקבות, אבל לצדן יש אחוז נכבד של משימות, שכולנו נסכים עליהן".