דריסת רגל ראשונה לקארפול בישראל: הניסוי הגדול של משרד התחבורה יצא לדרך. מה צפוי מהבוקר בכבישים

בכביש החוף ובנתיבי איילון יוקצו נתיבים מיוחדים למכוניות שיש בהן יותר מנהג אחד • משטרת התנועה תאכוף את כללי התנועה • הצמיחה בפרויקט הנתיב המהיר בכניסה לת"א מוכיחה שזה יכול לעבוד, אבל יידרשו השקעות ממשלתיות בחניונים ובתחבורה ציבורית

פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן
פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן

מיזם "נתיב פלוס" של משרד התחבורה, הראשון מסוגו בישראל, יצא לדרך. המיזם כולל הקצאת נתיבי תחבורה בלעדיים לרכב רב-תפוסה בכניסות למטרופולין תל אביב. זאת, במטרה לעודד נסיעה של שני נוסעים ויותר בכלי רכב פרטיים.

בכביש 2 (כביש החוף) מופעל נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה, תותר הנסיעה לכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג + נוסע) ולתחבורה ציבורית. בכביש 20 (נתיבי איילון) מוקצה נתיב לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים (נהג + 2 נוסעים) בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד למחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד. אגף התנועה במשטרת ישראל יאכוף את כללי הנסיעה בנתיב, באמצעות יחידת האופנועים.

היכונו לנתיבים המהירים
 היכונו לנתיבים המהירים

גורמי המקצוע במשרד התחבורה ניסו זמן רב לשכנע את השר הקודם ישראל כ"ץ לעודד נסיעה בתחבורה שיתופית. כ"ץ סירב עקרונית להתיר שימוש בנתיבים קיימים בכבישים בינעירוניים, ודרש כי הכביש יורחב כתנאי לכך. שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' קיבל את עמדת הדרג המקצועי שלפיה השימוש בנתיב קיים מוגדר כאמצעי זמני ומיידי למצוקת הגודש. כעת אומרים גורמי תחבורה שאם הפיילוט בכביש 2 ובנתיבי איילון יצליח, הוא יורחב גם לכביש 5.

מה יוגדר הצלחה? לדעת גורמי המקצוע הוספת נתיבים לא תפחית את הגודש, ואילו הקצאת נתיב ייעודי לתחבורה שיתופית תחסוך בוודאות זמן למשתמשים בנתיב הזה.

הצלחת הפרויקט תהיה מותנית בתקציבים. האוצר יידרש לממן הגברת תדירות לשירותי האוטובוס ועידוד הנסיעות המשותפות במיוחד באמצעות הקמת חניונים, שמהם יוכלו הנוסעים לצאת לדרכם המשותפת - כמו בפרויקט הנתיב המהיר.

פרויקט הנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב מכביש ת"א-ירושלים, מאפשר נסיעה חינם לכלי רכב רבי תפוסה. בשנים הראשונות להפעלת המיזם רק כלי רכב מעטים השתמשו בנתיב, אבל כיום מדובר לפי הערכות בלמעלה מ-300 כלי רכב ביום. הדרישה המינימלית בנתיב המהיר היא לשני נוסעים בשעות השפל (מלבד הנהג) ושלושה נוסעים בשעות השיא.

בנתיבים החדשים שנפתחו ביום שישי האחרון הורדה הדרישה לשני נוסעים נוספים (חוץ מהנהג) בלבד לאורך כל שעות היום בנתיבי איילון, ונוסע אחד נוסף בלבד בכביש החוף.

בחברת נתיבי ישראל, האחראית על כביש 2, ובחברת נתיבי איילון ינטרו את השלב הראשון וייתכן שבעתיד ישונו התנאים (כמו מספר הנוסעים המינימלי) בהתאם לביקושים. בנוסף, הן ינטרו את מהירות הנסיעה כדי להביא לאופטימיזציה של השימוש בנתיב. 

2 נוסעים ומעלה: כל מה שצריך לדעת על רפורמת הנתיבים החדשה / בר לביא

האם מדובר בפיילוט או בתוכנית קבועה?

לא מדובר בפיילוט, אלא בשלב הראשון בתוכנית המשרד לרישות גוש דן בנתיבי העדפה לתחבורה הציבורית ולרכב פרטי שבו מספר נוסעים. החל מסוף השבוע השינוי נכנס לתוקף, וכך זה נראה: הנתיבים בכבישים כבר סומנו בצבע צהוב, כאשר מסומן על הכביש מספר הנוסעים המינימלי ברכב שמאפשר נסיעה בנתיב.

מתי מותר לנסוע ב"נתיב פלוס" ומה ההבדלים בין כביש החוף לנתיבי איילון?

בכביש 2, כביש החוף, מדובר על מקטע ממחלף נתניה ועד מחלף גלילות מערב בשני הכיוונים - כ-22 ק"מ לכל כיוון. לשני הכיוונים הנתיב הימני שהיה פתוח עד כה לכולם יעבור הסבה. כדי לנסוע בו נדרשים להיות באוטו לפחות 2 נוסעים, כולל הנהג. יש לציין כי לכיוון דרום תותר נסיעת תחבורה ציבורית בלבד גם בשול, בחלקים מסוימים, כפי שקורה היום.

בכביש 20 צפונה (איילון צפון), המקטע הוא ממבוא איילון ועד מחלף חיל השריון. בפועל מדובר על הוספת כ-1.8 ק"מ לנת"צ הקיים בנתיב השמאלי בכביש, אך השינוי הגדול הוא שכיום הנת"צ הוא רק בשעות הבוקר, וביתר שעות היממה מדובר בנתיב שפתוח לכולם. לאחר ההסבה ל"נתיב פלוס", במשך כל שעות היום תהיה הגבלה על הנסיעה בו. במקטע זה, נדרשים לפחות 3 נוסעים ברכב, כולל הנהג.

כיצד תתבצע האכיפה?

האכיפה לא תתבצע באמצעות מצלמות או אמצעים אלקטרוניים אחרים אלא באמצעות שוטרים רכובים על אופנועים. לדברי שר התחבורה, "משטרת ישראל תעמיד בכל נתיב כזה שני שוטרים על גבי אופנועים במשרה מלאה שיסעו הלוך ושוב על הנתיבים ויאכפו את כללי הנסיעה בהם".

מה הקנס למי שייתפס נוסע בניגוד לחוק?

נסיעה ב"נתיב פלוס" ללא מספר נוסעים מתאים תגרור קנס בגובה של 500 שקל. אך השר סמוטריץ' חשף בעמוד הפייסבוק שלו שבחודש הראשון תינתן הקלה. לדבריו, "במידה וזו תהיה הפעם הראשונה שתתפסו נוסעים לבד בנתיב המיוחד נסתפק באזהרה בלבד. אין לנו שום עניין להרוויח כסף מדוחות! מי שייתפס נוסע לבד ברכב פרטי בנתיב המיוחד לאחר החודש הראשון או בפעם השנייה - כבר יאלץ להיפרד מחמש מאות שקל".

האם לאופנועים מותר לנסוע בנתיבים לאחר השינוי?

לא. למרות העובדה שבעבר אושר לרכבים דו-גלגליים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, במשרד התחבורה אומרים כי הרכיבה תיאסר "משיקולי בטיחות". לגבי מוניות, בנתיבי איילון הן יורשו לנסוע, כפי שהיה עד כה, אך בכביש החוף תותר נסיעת מוניות רק עם נהג + נוסע אחד לפחות.

מה יקרה לתנועת האוטובוסים בצירים אלו?

אחד החששות הוא שהוספת כלי רכב פרטיים תפגע בקצב נסיעת האוטובוסים באיילון בשעות הבוקר, שכן כיום בשעות אלו מדובר בנת"צ בלבד. עם זאת, צפוי תגבור של אוטובוסים בשני הצירים. לדברי סמוטריץ', יוקצו כ-7.5 מיליון שקל לתגבור קווי השירות במסגרת המהלך.

איך נמנעים מקנסות?

אם אתם רוצים לנסוע בצירים המדוברים, עליכם כאמור לקחת עמכם נוסעים נוספים. מלבד התארגנויות פנימיות במקומות העבודה, קיימת אפשרות למצוא נסיעות שיתופיות באפליקציות הנסיעות כגון Waze ו-Moovit.