פקק פלוס קארפול: הקרקס התעבורתי פגע הבוקר בכולם

במחלף נתניה, שם מתחיל הנתיב החדש, התברר שכמות הנהגים שנוסעים עם נוסע אחד הייתה מספיק גדולה כדי למלא את הנתיב הייעודי במהירות • נהגים נוספים שיצאו לתומם ממחלפי נתניה, סלקום ופולג, ורצו להשתלב בתנועה המפוקקת של הנתיבים הרגילים - לא הצליחו ונאלצו להמשיך במסלול הקארפול • רק לקראת מכון ווינגייט התנועה הצליחה להשתחרר • דעה

פקקים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
פקקים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

ביומו הראשון תרם הקארפול רבות להסדרת התנועה בכביש החוף, בצורה של פגיעה כוללת בכל סוגי הנהגים, לפחות באלה שהגיעו מכיוון הפריפריה הצפונית דרך כביש החוף, ונתקלו במסלולי ה-"2+". לא נהגי התחבורה הציבורית, לא נהגי הקארפול ולא הנהגים האחרים שבעו נחת מההסדר החדש.

ימי ראשון וחמישי הם הימים הרגישים של השבוע. אלה הימים שבהם חלופת הרכבת יורדת מעל הפרק עבור רבים, שכן החיילים המשתמשים בשירותיה מעמיסים עליה בכמויות שלא מאפשרות לתפוס מקומות ישיבה, ומותירים לרבים רק אלטרנטיבות לא נעימות של עמידה דחוקה ולא נעימה, או נסיעה דחוקה ברכב פרטי. העובדה שפקקי התנועה מתארכים בימים הללו היא עדות ברורה לבחירת הנוסעים בין שתי האלטרנטיבות.

הפקקים שהחלו בשעה 6 ורבע היום במחלף אור עקיבא אינם דבר יוצא דופן, אלא שהם מצטברים בדרך כלל בשעה מאוחרת יותר, וגם לא אופייניים לתקופת החגים, הגשרים והחופשות בחו"ל שבהה אנו מצויים. מאור עקיבא ועד לנתניה נתקעו כולם, ללא הבדל מספר נוסעים בכלי הרכב. מדוע הפקק הזה התרחש דווקא היום? לאורך הדרך לא נראה כי קרה משהו מיוחד, למעט הניסוי, שהחל כ-20 ק"מ דרומה, במחלף נתניה, שבו מתחיל הנתיב המיוחד.

בעיקרון, ההבדל בין המצב החדש לזה שקדם לו עבור הנהג הרגיל מתמקד במספר מקטעים: המסלול החדש מפקיע מכביש החוף נתיב אחד בקטע שבין מחלף נתניה למחלף פולג, ששם הנתיב מתמזג עם נתיב התחבורה הציבורית; לאחר מכן ההפקעה חוזרת במקטע שבין מחלף כפר שמריהו למחלף הסירה בהרצליה; דרומה משם, עד למחלף גלילות, המסלול שב להיות דומה למה שהיה עד עתה.

ההבדל לא גדול לכאורה, אבל כאמור, הפקקים שהחלו באור עקיבא הראו אחרת. ואכן, במחלף נתניה, ששם מתחיל הנתיב החדש, נגלה קרקס תעבורתי מושלם. ראשית הוברר, שכמות הנהגים שנוסעים עם נוסע אחד הייתה מספיק גדולה כדי למלא את הנתיב הייעודי במהירות; אל הנהגים הללו נוספו נהגים שיצאו לתומם ממחלפי נתניה, סלקום ופולג, ורצו להשתלב בתנועה המפוקקת של הנתיבים הרגילים - אך ללא הצלחה, כך שנאלצו להמשיך במסלול הקארפול;

אליהם נוספו נהגים שניסו לבצע את הפעולה ההפוכה ולרדת מהנתיבים הרגילים, על מנת לפנות ימינה לתחנות הדלק שבדרך ולמחלפים הנתנייתים. ואת כל הפמליה הזו עיטרה חוליית אופנועני משטרה שהסתובבה ועצרה מדי פעם מכוניות. רק לקראת מכון ווינגייט התנועה הצליחה להשתחרר מהקרקס הזה.

ואז, באחד מיומני החדשות ברדיו, יכלו כל הנהגים לשמוע פקיד ממשרד התחבורה שמתברך בממצאי הניסוי ומספר עד כמה הוא חסך בזמן לנהגים שלקחו טרמפיסטים. הוא לא ציין מאיזו נקודה גיאוגרפית בדיוק ובאיזו מתודה נמדד זמן הנסיעה, וגם לא שמענו ממנו מה יקרה אחרי החגים, כשהיקפי התנועה ישובו לממדיהם הרגילים. בינתיים, מהניסוי הפרטי והלא משקף שלי - זמן הנסיעה לכל כלי הרכב שעלו על כביש 2 צפונית לאור עקיבא וקיסריה - התארך.