האם גנץ באמת אמר על נתניהו שהוא "בוגד"?

שתי מערכות הבחירות שחלפו היו מלוות בהאשמות ובגידופים, שכעת הפוליטיקאים מעדיפים לשכוח • "על נתניהו גנץ אמר שהוא בוגד", טען השר זאב אלקין בראיון לגלי צה"ל - האם זה באמת קרה? • המשרוקית של גלובס

זאב אלקין / צילום: שלומי יוסף, גלובס
זאב אלקין / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בראיון לגלי צה"ל הדהד השר זאב אלקין סיפור שהעלה ראש הממשלה נתניהו לפני כחצי שנה. אלקין נשאל איך אפשר להאמין לקריאתו של נתניהו אחרי הבחירות "לאחות את הקרעים", בעוד הוא עצמו טפל על בני גנץ שלל עלילות מאיימות. "עברנו מערכת בחירות לא פשוטה", הסביר אלקין. "על נתניהו גנץ אמר שהוא בוגד. נאמרו עליו דברים קשים מאוד. אבל יש מציאות ויש מדינה".

נתניהו עצמו ייחס לגנץ את הדברים בסרטון ב-22 במרץ שבו כרך את יו"ר כחול לבן עם שניים משותפיו: "הקריאה בוגד נגדי מצד לפיד, גנץ ויעלון היא הסתה חמורה", אמר, והודיע שהנחה את פרקליטיו לתבוע את מוציאי דיבתו. התביעה מעולם לא הוגשה.

האם גנץ באמת אמר על נתניהו שהוא בוגד? נפריד עובדות מהמצאות. ב-18 במרץ כינסו ראשי כחול לבן מסיבת עיתונאים כדי להגיב על גילויים חדשים בפרשת הצוללות. חודש לפני כן חשפו חברי ועדת ההיתרים שנתניהו היה בעל מניות בגרפטק, ספקית של יצרנית הצוללות טיסנקרופ, ומאוחר יותר עלו טענות שנתניהו נתן את ברכתו למכירת צוללות למצרים בלי ליידע את ראשי מערכת הביטחון. במסיבת העיתונאים חזרו גנץ, יעלון ולפיד על הקביעה שהפרשה היא "החמורה בתולדות המדינה". גנץ רמז שנתניהו קיבל החלטות ביטחוניים מתוך "אינטרסים אישיים, כספיים", אמר שמעשיו היו "פגיעה באמון הציבור במערכת, פגיעה בביטחון", והודיע: "נקים ועדת חקירה ממלכתית".

למרות הדברים החריפים, גנץ לא קרא לנתניהו "בוגד". בראיונות שהעניק למחרת לכאן 11, לקשת 12 ולרשת 13 הוא כינה את התנהלותו "סיפור עצוב", "מטריד מבחינה אסטרטגית", "מאוד חמור", "בלתי קביל לחלוטין", ואמר ש"נתניהו שם את שיקוליו האישיים לפני שיקולים רחבים". אבל כשהמראיינות ניסו לחלץ טענות לבגידה - למשל כשיונית לוי אמרה על החלטת המכירה למצרים "אתה רומז רמיזה מאוד חריפה. יש לדבר הזה סעיף די ברור בספר החוקים" - גנץ נמנע מכך.

האמירה הקרובה ביותר לטענת בגידה הייתה של יעלון, ואף היא ביוזמת המראיינים. ב-20 במרץ ביקשו ממנו במפגיע אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד בכאן ב' לומר "האם בנימין נתניהו בוגד". יעלון השיב לבסוף: "הנושא עד כדי כך חשוב שזה בהחלט עשוי להגיע לידי בגידה", אך מיד הוסיף "אבל בואו ניתן לזה עוד להיבדק".

בשורה התחתונה: דבריו של אלקין לא נכונים. אף שראשי כחול לבן כינו את פרשת הצוללות "פרשת השחיתות החמורה בתולדות ישראל", גנץ עצמו מעולם לא קרא לנתניהו "בוגד".

מטעמו של אלקין נמסר: "בני גנץ, שותפיו הבכירים ויועצו האסטרטגי במפלגת כחול לבן רמזו לא פעם וקראו במישרין ובעקיפין לנתניהו בוגד. כאשר השותפים הכי בכירים שלו ל'קוקפיט' אומרים אמירות קשות ביותר נגד ראש הממשלה זה מתואם איתו ומשקף את עמדתו".

●תחקיר: דרור שרון