קרן נוספת ל-83North: גייסה 300 מיליון דולר

הקרן, שמשקיעה באירופה ובישראל, מנהלת מעל 1.1 מיליארד דולר • ההון גויס ממוסדיים אמריקאיים

 

 

קרן ההון סיכון 83North, שפועלת בישראל ובאירופה, הודיעה על השלמת גיוס של קרן חדשה בהיקף של 300 מיליון דולר. לאחר הגיוס הנוכחי, הקרן תנהל מעל 1.1 מיליארד דולר. 83North היא המשך של גריילוק ישראל, כך שזאת הקרן החמישית בסך הכל ושלישית תחת המסגרת החדשה.

83North גייסה את הכסף ממשקיעים מוסדיים אמריקאיים, והם מציינים כי מעל 90% מהם ממשיכים עם הקרן מהקרן הראשונה, שגויסה ב-2006. הקרן מחלקת את ההון חצי-חצי בין אירופה וישראל וההשקעות מבוצעות על ידי חמישה שותפים - לורל באודן, שיושבת בלונדון, והישראלים ארנון דינור, גיל גורן, ארז עופר ויורם שניר. הקרן משקיעה בסטארט-אפים בשלבי פעילות שונים, כשהחלוקה בין המשקיעים נעשית לפי תחומים, וכל אחד מהם יכול להשקיע בסטארט-אפ בשלב מוקדם, לצד השקעה בסטארט-אפ בשל יותר. הקרן משקיעה בעיקר בקמעונאות, פינטק וטכנולוגיות עמוקות.

דינור אמר ל"גלובס" כי היו ביקושי יתר לקרן, אך הם החליטו לא לגייס סכום גבוה יותר. "אנחנו לא חושבים שקרנות ההון סיכון זה מודל שיש בו סקייל, הוא עובד טוב כשהוא קטן. צריך גם להיזהר מסבבי גיוס גדולים, אנחנו לא מאמינים בהצפה של החברות בכסף". בתשובה לשאלה האם סכומי הכסף הגבוהים שהחברות מגייסות יקשו על הקרנות להראות תשואות גבוהות, אמר דינור כי "אכן קיים אתגר, וזאת שאלה טובה. עם זאת, זה גם מעודד אנשים להצמיח חברה גדולה. זה משחק מסובך, אבל כשאנחנו מקימים קרן, אנחנו פועלים לטווח ארוך. זה אומר שהקרן תצטרך להתמודד עם סייקלים של הכלכלה. לכן כשאתה בונה חברה רצינית לאורך שנים אתה צריך לשים את הדבר הזה בצד ולהתמקד במודל העסקי, האם ההנהלה החזקה, האם זה פותר בעיה ללקוחות. אתה צריך לקוות שאתה בונה עסק נכון, ושהוא יגיע לחוף מבטחים".

דינור התייחס גם להשקעות באירופה, ואמר שבעשור האחרון רואים התעוררות מאוד גדולה ביבשת. הוא ציין כי לדעתו לא צריך להתמקד באזור אחד, אלא לחפש השקעות בכל רחבי אירופה. "הדרך שאנחנו מסתכלים על זה היא כמו אספנים של מוצרים נדירים. ביבשת אירופה יוצאים בשנה שני חדי קרן והמטרה שלנו היא לתפוס אותם. צריך להתפרס, לא להתמקד".

הקרן מחזיקה במניות בין היתר בחברת Via, שפיתחה טכנולוגיה לתחבורה חכמה; בחברת הפיטק פייוניר ובחברת שירותי הענן זרטו. היא גם בעלת מניות באיירון סורס, שהשבוע בוצעה בה עסקת סקנדרי לפי שווי של מעל 1.5 מיליארד דולר. החברה גם השקיעה בפלייבאזז, שפועלת בתחום התוכן באינטרנט, סלנו בתחום התקשורת ו-Logz.io, שפועלת בתחום בדיקות התוכנה.