הזוכה בפרס נובל לשלום: ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד

סיום המלחמה עם אריתראה ושורה של רפורמות דמוקרטיות שקידם מזכות את אביי אחמד בפרס • הפרס, בגובה 900 אלף דולר, יחולק ב-10 בדצמבר

אביי אחמד, ראש ממשלת אתיופיה, זוכה פרס נובל לשלום / צילום: אנדרו הוונס, רויטרס
אביי אחמד, ראש ממשלת אתיופיה, זוכה פרס נובל לשלום / צילום: אנדרו הוונס, רויטרס

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, זכה היום (ו') בפרס נובל לשלום, וזאת הודות לסיום המלחמה עם אריתראה בשנה שעברה. לזכותו של אחמד עומדת שורה של רפורמות דמוקרטיות שקידם וזאת במסגרת שנה וחצי בלבד מאז נבחר לתפקיד.

אריתראה ואתיופיה ניהלו מלחמה בין השנים 1998 ל-2000, ורק בשנה שעברה חידשו את היחסים הדיפלומטיים. הפרס, ששוויו תשעה מליון קורנות שבדיות (900 אלף דולר) יחולק ב-10 בדצמבר בטקס שצפוי להערך באוסלו, בירת נורבגיה.

"הנחת יסוד חשובה לפריצת הדרך הייתה הנכונות הבלתי מותנית של אביי אחמד לקבל את פסק הבוררות של ועדת הגבול הבינלאומית בשנת 2002", נמסר בהצהרת מכון נובל.

במהלך מאה הימים הראשונים של אחמד כראש ממשלה הוא גם הסיר את מצב החירום במדינה, העניק חנינה לאלפי אסירים פוליטיים, הפסיק צנזורה על התקשורת, ונתן לגיטימציה של קבוצות אופוזיציה שהוצאו מחוץ לחוק, והגדיל משמעותית את השפעתן של נשים בחיים הפוליטיים והקהילתיים באתיופיה.

"הניצחון וההכרה הזו הם ניצחון קולקטיבי עבור כל האתיופים, וקריאה לחזק את נחישותנו להפוך את אתיופיה - אופק חדש של תקווה - לאומה משגשגת עבור כולם", נמסר ממשרד ראש ממשלת אתיופיה.