ארה"ב מוציאה את כוחותיה מצפון סוריה; הכורדים בסכנה מטורקיה

הנשיא טראמפ: ארה"ב נושאת יותר מדי בנטל ובעלויות של המלחמה בדאעש; "הגיע הזמן לצאת מכל המלחמות המגוחכות האלה" • סנאטור אמריקאי: "ההחלטה – אסון"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מאבד עניין במזרח התיכון? / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מאבד עניין במזרח התיכון? / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

ארה"ב החלה להוציא היום (ב') את כוחותיה מצפון סוריה. הכוחות האלה מוצבים לאורך הגבול בין סוריה לטורקיה וחיפו עד עתה על הכורדים בצפון סוריה ממתקפה של כוחות טורקיים, שאיפה רבת שנים של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן.

בסדרת ציוצים כתב הבוקר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ: "הגיע הזמן לצאת מכל המלחמות המגוחכות האין-סופיות האלה ולהחזיר את חיילינו הביתה. רוב המלחמות האלה הן שבטיות. נילחם היכן שהמלחמה מביאה לנו תועלת ונילחם רק כדי לנצח".

טראמפ אומר כי ארה"ב נושאת בנטל ובעלויות של המלחמה בדאעש במידה בלתי פרופורציונלית ומביע מורת רוח מכך שמדינות אירופה אינן קולטות את אזרחיהן שהצטרפו לדאעש ושמוחזקים עתה במחנות שבויים בסוריה. הוא אף רומז שהלוחמים הכורדיים אינם יעילים ומכריז שארה"ב אינה "פראייר" של אף אחד.

לדבריו, הכורדים "קיבלו כמויות אדירות של כסף וציוד כדי להילחם" בדאעש אך מאמציהם לא הניבו פרי. למעשה, הכוחות הכורדיים השתתפו במתקפה של האמריקאים ובעלי בריתם על בסיסי דאעש באזור ותרמו למחיצת רוב מוקדי הכוח של ארגון הטרור.

ההחלטה להסיג את הכוחות נמצאת בניגוד מפורש לרצון הקונגרס. בתיקון (תוספת) להצעת חוק פרו-ישראלית, שמעניקה גיבוי לצעדים של מדינות ארה"ב נגד BDS, ב-5 בפברואר השנה, יצא הסנאט נגד נסיגה חפוזה מסוריה ואפגניסטאן וקבע כי "דאעש מוסיף להיות איום רציני". התיקון אומנם אינו מחייב (כלומר אין לו שיניים), אך הוא נהנה מתמיכת רוב הרפובליקאים בסנאט.

"אני מאמין שהאיומים (של דאעש) נותרו כשהיו", אמר אז ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל.. "דאעש ואל-קאעדה טרם הובסו, והאינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקאי מחייבים המשך המחויבות שלנו (בסוריה ובאפגניסטאן)... נסיגה חפוזה משתי מדינות אלה תאפשר לטרוריסטים להתארגן מחדש, לערער את היציבות באזורים בעלי חשיבות קריטית וליצור חללים ריקים שיתמלאו ע"י רוסיה ואיראן".

ואכן, אחד מהתומכים החזקים ביותר של טראמפ בסנאט, הרפובליקאי לינדסי גראהם, צייץ היום: "אם הדיווחים בעיתונות מדויקים, מתרחש עתה לפנינו אסון".

כמה שעות לפני קבלת ההחלטה על הוצאת הכוחות האמריקאים, הודיע הבית הלבן, כי ארה"ב לא תפעל נגד מתקפה טורקית פוטנציאלית על האזור הכורדי בצפון סוריה. בכך הסתיים במפתיע מאמץ אמריקאי לתווך בין הטורקים לכורדים. בשיחת טלפון הודיע טראמפ לארדואן על החלטתו. כעבור זמן מה הודיע נשיא טורקיה, בנאום לאומה, על תחילת תהליך הפינוי של כוחות ארה"ב ואמר שפלישה טורקית לצפון סוריה תחל בימים הקרובים.

המשמעות היא שצפויה התלקחות צבאית בצפון סוריה, באזור שמשתרע ממזרח לנהר הפרת עד לגבול עם עיראק. הכורדים הקימו שם אזור אוטונומי, שהצליח לשגשג במשך שמונה שנות מלחמת האזרחים בסוריה. טורקיה רואה בכורדים איום לאומי ומזה שנים היא מנהלת מלחמת חרמה נגד הארגון הצבאי הכורדי PKK, שאותו היא מגדירה כארגון טרור. אנקרה טוענת זה מכבר שהאזור האוטונומי הכורדי בסוריה תומך ב-PKK ומעניק לו חסות.

מזה כמה חודשים מאיים ארדואן בפלישה צבאית לצפון סוריה כדי לעקור משורש את מה שהוא מכנה הסרטן הכורדי. ממשל טראמפ ניסה לגבש הסכם, שיעניק הגנה לאזור האוטונומי של הכורדים ובה בעת יתן מענה לדרישות הבטחוניות של ארדואן. עתה מתברר שארה"ב החליט להתנער ממאמץ זה. בפועל, ההחלטה נותנת אור ירוק לארדואן להשיק פעולה צבאית נרחבת נגד הכורדים.

דוברת הבית הלבן, סטפאני גרישאם, הודתה היום, כי טורקיה "תתחיל בקרוב" להזיז כוחות" שיפעלו נגד הכורדים. "הכוחות המזוינים של ארה"ב לא יתמכו בפעולה (הטורקית) הזו ולא יהיו מעורבים בה", אמרה הדוברת. "לאחר שהכוחות האמריקאים הביסו את ה'חליפות' של דאעש, הם לא יהיו נוכחים באזור המיידי (של המלחמה הצפויה בין טורקיה לכורדים)". הדוברת לא הזכירה את תרומת הכוחות הכורדיים למלחמה דאעש.

הכוחות הכורדיים שסייעו לארה"ב ידועים בשם "הכוחות הדמוקרטים הסוריים". מפקדת הכוחות האלה פרסמה היום את ההודעה הבאה: "כוחות ארה"ב לא מילאו את התחייבויותיהם והם מתפנים עתה מאזור הגבול עם טורקיה. למתקפה הצבאית הטורקית בצפון ומזרח סוריה תהיה השפעה שלילית על המאבק נגד דאעש והיא תהרוס את היציבות שהושגה באזור בשנים האחרונות".

"אנו נגן על עצמנו", נאמר בהודעה הכורדית.

ארדואן חזר ואמר במחודשים שחלפו כי פלישת ארצו לצפון סוריה הכרחית כדי להגן על גבולות טורקיה. לדבריו, גיבשה אנקרה תוכנית ליישב ב"אזורים בטוחים" בצפון סוריה מיליוני פליטים שנמלטו מסוריה לטורקיה במהלך מלחמת האזרחים. יישום התוכנית ישים קץ לאוטונומיה הכורדית באזור.

יש סימנים שהחלטת טראמפ התקבלה בניגוד לדעת מפקדי הכוחות האמריקאים באזור. קצין בכיר, שביקש לשמור על עילום שם, אמר ל"וושינגטון פוסט", כי לארה"ב אין כל מושג מה יהיה אופי הפעולה הצבאית הטורקית - האם זו תהיה פעולה צבאית "סמלית", או פעולה נרחבה שתקבע נוכחות טורקית בעומק עשרות ק"מ מהגבול עם סוריה.

גורמים צבאיים אמריקאים אמרו לעיתון, כי עדיין יש צורך בסיוע כורדי כדי למנוע מאמץ של דאעש לחזור ולתקוע יתד בסוריה. סביר להניח שסיוע כזה לא יינתן עתה. גם לא ברור מי ישמור על המחנות שבהם מוחזקים אלפי לוחמים של דאעש בצפון סוריה.

דובר של ארדואן אמר היום, כי טורקיה אינה מעוניינת לכבוש את צפון מזרח סוריה או לשנות את ההרכב הדמוגרפי באזור. "אנו רוצים רק להגן על גבולות טורקיה ולהחזיר את הפליטים הסוריים הביתה", הוא צייץ.