הפורום הכלכלי העולמי: ישראל עדיין "אומת הסטארט אפ" אך הרגולציה מכבידה

הפורום הכלכלי העולמי דירג את ישראל במקום ה-69 בעולם בהיבטים הקשורים לנטל הרגולציה על המגזר העסקי, כך עולה מדוח התחרותיות של הפורום לשנת 2019 • המיקום הנוכחי של ישראל מהווה צניחה של כ-10 מקומות לעומת הדירוג בשנה שעברה

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

הפורום הכלכלי העולמי (WEF) דירג את ישראל במקום ה-69 בעולם בהיבטים הקשורים לנטל הרגולציה על המגזר העסקי, כך עולה מדוח התחרותיות של הפורום לשנת 2019 שהתפרסם הלילה (ד'). במדד הרגולציה ישראל צנחה 10 מקומות לעומת הדירוג מהשנה שעברה, שבו היא תפסה את המקום ה-59.

במדד הכללי של הפורום, המדרג את הכלכלות התחרותיות בעולם ישראל דורגה במקום ה-20, בלי שינוי מהמדד של 2018. במקום הראשון של המדד דורגה סינגפור, שהדיחה ממנו את ארה"ב המדורגת כעת במקום השני. את המדד, שכולל 141 מדינות חותמות צ'אד, תימן וקונגו.

גם השנה ישראל המשיכה לשמור על מעמדה כ"אומת הסטארט אפ" במסגרת המדד של הפורום הכלכלי העולמי: היא נמצאת במקום הראשון בהיבטים הקשורים להתפתחות של חברות סטארט אפ וביחס ההוצאה של חברות הזנק לטובת מחקר ופיתוח ודורגה במקומות גבוהים בהגשה של פטנטים לרישום ובזימנות של הון סיכון.

אלא שבנושאים שנוגעים להתערבות של רשויות המדינה במגזר העסקי, ישראל דורגה במקומות נמוכים: באיכות ההכשרות המקצועיות היא דורגה במקום ה-40 בעולם, בביצוע תוכניות לטווח הארוך היא דורגה במקום ה-53 ובכל הקשור למשך הזמן להקמת עסק היא קיבלה את המקום ה-73.

בהתאחדות התעשיינים אמרו אמש כי "הפרמטרים שעולים מהדוח מעיבים על יכולת הצמיחה במשק ועל הגברת התחרות של החברות הישראליות מול חברות אחרות בעולם".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש מסר בהתייחס לנתונים כי "במקום לחתוך את הביורקרטיה עם מצ'טה, הממשלה הולכת בעקבות מדינות עולם שלישי ומוסיפה עוד רגולטורים שחונקים את הצמיחה. כל מי שניסה אי פעם לסגור מרפסת והתמודד עם הביורקורטיה הממשלתית - צריך לחשוב מה עובר תעשיין שרוצה להקים בישראל מפעל: מדובר בתהליך שנמשך יותר מ-7 שנים וצריך לעבור במסגרתו 17 רגולטורים שונים וזאת בזמן שבאירופה התהליך מהיר יותר וזול יותר. התוצאה של המצב הזה היא שיקר יותר וקשה יותר לייצר בישראל ואת המחיר משלמים הציבור והמשק הישראלי".