עם חובות של 135 מיליון שקל: חברת הבנייה שייקה אלה מבקשת הקפאת הליכים

לטענת החברה, המצב הקשה אליו נקלעה הוא זמני, ומקורו ב"מחנק אשראי קשה" מצד הבנקים, ולכן ניתן לשקמה • בתחילת השבוע הגישה גם א.דורי בנייה בקשה להקפאת הליכים

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

בפעם השנייה בתוך שבוע, חברת בנייה מבקשת הקפאת הליכים: אחרי שביום שני הגישה א.דורי בנייה בקשה להקפאת הליכים, גם חברת הבנייה הוותיקה שייקה אלה מבקשת מבית המשפט המחוזי בירושלים כי יאפשר לה להקפיא הליכים על-מנת לאפשר לה להשתקם כלכלית.

החברה, שהוקמה בסוף שנות ה-90 על-די הקבלן ישעיהו אלה, טוענת בבקשה שהגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים בערב יום כיפור (ג') כי חובותיה מסתכמים בכ-135 מיליון שקל. עם זאת, ובניגוד לדורי בנייה שמבקשת להגיע ל"סגירה שקטה" של החברה, לטענת שייקה אלה, יש לפעול לשיקומה ולהימנע מפירוקה, שכן מדובר בחברה "רווחית ובעלת פוטנציאל רווח ניכר".

לטענת החברה, המצב אליו נקלעה נובע ממחנק אשראי קשה, ש"מקורו בכך שהמערכת הבנקאית כמעט ואינה מאפשרת לחברה ליטול אשראי למימון פעילותה השוטפת, יחד עם מספר פרויקטים שבהם היזמים עבורם בנתה החברה נמנעים מתשלום."

בבקשה שהגישה שייקה אלה נטען כי המחזור השנתי של החברה נכון לשנת 2018 הוא 220 מיליון שקל, וכן כי היא מבצעת בימים אלה פרויקטים בשווי של 675 מיליון שקל, מתוכם נותרו לביצוע עבודות בהיקף של 310 מיליון שקל.

עוד עולה מהבקשה כי מתוך כלל חובותיה של החברה נאמדים כאמור על 135 מיליון שקל, היא חייבת לנושיה המובטחים סך של 67.2 מיליון שקל, מתוכם 11.4 מיליון שקל לבנק הפועלים. בנוסף, טוענת החברה בבקשה, עבור שני פרויקטים שסיימה את בנייתם כבר בשנת 2017 היא לא קבילה תשלומים סופיים, במה שמוערך על-ידה כסכום כולל של כ-16 מיליון שקל, שטרם שולם לה.

הטריגר שהוביל לבקשת החברה, כפי שעולה מהברשה שהגישה, נבע מכך שלא כובדו 4 המחאות שלה שניתנו לתחילת חודש אוקטובר, למרות שלטענתה מדובר ב"חריגה זעומה ממסגרת האשראי" בלבד. "אין די כספים בחשבונות החברה, ולפיכך ההמחאות לא כובדו, שכן אין לחברה, בנקודת הזמן הנוכחית, אפשרות לכסות על החריגה שנוצרה בחשבון", נטען בבקשה.

בחברה חוששים מכדור השלג שעלול להיווצר כתוצאה מאי-כיבוד ההמחאות שנתנה, ומבקשים להקדים תרופה למכה. "המשך אי-כיבודן של ההמחאות הצפוי הימים הקרובים עתיד להביא למתקפת פניות מצד נושי החברה וספקיה, שכן מצב דברים זה מקים הנחה כי החברה מועדת לקריסה תוך זמן קצר. מצב שכזה יביא לכך שספקי החברה יחדלו מלספק חומרי גלם לחברה ואולי אף ינקטו הליכים משפטיים נגד החסרה, באופן אשר יביא לחיסול פעילותה כליל", נטען בבקשה. "הליך ההקפאה וצירוף משקיע כמכלול פעיל עדיפים כמובן עשרות מונים על פני החלופה המיידית - פירוק החברה וכינוס נכסיה. אם כך יקרה, ספק גדול אם הנושים הבלתי מובטחים יזכו לפירעון", הוסיפה החברה.

מוקדם יותר השבוע, כאמור, הגישה גם חברת א.דורי בנייה עמוס לוזון בקשה להקפאת הליכים, בגין התחייבויות של כ-800 מיליון שקל. בין היתר, בקשת א.דורי חשפה כי מנוהלות נגדה מעל ל-100 תובענות אזרחיות בהיקף של כ-640 מיליון שקל.