בג"ץ דרש להמשיך באסדרת הקנאביס הישנה, אך משרד הבריאות כבר קובע עובדות בשטח

מאיר אריאל, בזלת: "במציאות האסדרה הישנה מתה" • גורם בשוק: "משרד הבריאות חשב שמחביאים לו איזה 7 טון צמח, אבל לא החביאו – פשוט אין סחורה. אז לא יעזור להעביר מטופלים לפה או לשם"

חממת גידול קנאביס / צילום: רויטרס, NIR ELIAS
חממת גידול קנאביס / צילום: רויטרס, NIR ELIAS

בג"ץ קבע בתחילת השבוע כי רפורמת הקנאביס החדשה של משרד הבריאות עלולה לפגוע במטופלים מסוימים, ודרש כי כל רישיונות האסדרה הישנה יוארכו עד מרץ 2020, כדי לבחון את הסוגיה. מדובר בניצחון משפטי מוחץ למטופלי הקנאביס הוותיקים, ועל פניו גם בניצחון כלכלי כי באסדרה הישנה מחיר הקנאביס נמוך. אולם, בשטח, מאוד קשה להשיג את הקנאביס באסדרה הישנה, ועבור רוב המטופלים הפסיקה הזו תהיה כמעט חסרת משמעות.

מעט רקע בקיצור נמרץ: עד אפריל האחרון פעלו בשוק שמונה מגדלי קנאביס שגידלו את המוצר, ארזו אותו ומכרו את רוב התוצרת ישירות למטופלים, במחיר קבוע של 370 שקל לאספקה חודשית, לא משנה כמה ואיזה קנאביס נצרך. החל מאפריל המגדלים חייבים לגדל על פי תקן מאושר, לארוז את הקנאביס במפעל מאושר, להפיץ אותו דרך חברת הפצת תרופות מוכרת ולמכור אותו בבית מרקחת. לכן המוצר התייקר, בגלל עליה בעלויות היצור, בעלויות השיווק עם הוספת גורמים נוספים לשרשרת הערך שרוצים גם הם להרוויח על המוצר, וכן בגלל עצם פתיחת השוק והסרת תג המחיר האחיד. המחיר עלה בעיקר עבור מי שצורכים כמויות גדולות, משום שכעת התמחור הוא לפי כמות. הרפורמה כוללת סעיפים רבים נוספים, אך לצורך הדיון הנוכחי נסתפק כרגע בזה.

המטופלים הוותיקים פנו לבית המשפט לא רק בגלל סוגיית המחיר, אלא משום שהטמעת הרפורמה לא הייתה מוצלחת. מאז הוחלה הרפורמה מאוד קשה להשיג בבתי המרקחת מוצרי קנאביס בכלל, ובוודאי את המוצרים שכל אחד מן החולים התרגל לצרוך. בתי המרקחת מוצפים בחולים זועמים או בוכיים שדורשים את המוצר אך אינם מקבלים אותו. המחסור נובע מסיבות רבות, אך עיקריהן הקפאת פעילותה של היצרנית המובילה בשוק, תיקון עולם (מסיבות משפטיות), וכן בגלל שמגדלים רבים לא היו מוכנים לרפורמה - לא כולם הצליחו לגדל חומר שעבר את התקינה החדשה, נוצרו צווארי בקבוק של יצור ושל בדיקות איכות. גם במשרד הבריאות עצמו היה צוואר בקבוק לאישור המוצרים, האריזות, העלונים לצרכן.

המטופלים עתרו לבג"ץ אשר ראה את מצוקתם ובצדק מבחינתו, הכריח את משרד הבריאות להאריך את רישיונם הישן, כדי שיוכלו להמשיך לקבל את המוצר במחירים ובכמות אליה התרגלו, עד שהרפורמה תוכל לצאת לפועל עם די חומר. 

אלא שבינתיים משרד הבריאות, בצדק מבחינתו, עושה הכול כדי לקדם את הרפורמה שלו ולהפך אותה להצלחה, וכחלק מן התהליך הזה, הוא בעצם הפך את העולם הישן ללא רלוונטי, ואין לאן לחזור.

"האסדה הישנה מתה"

לדברי גורם שמקורב לשוק: "אם חולה שרישיונו עבר לאסדרה החדשה יחזור היום למגדל הקודם שלו ויגיד לו - על פי בג"ץ אתה חייב למכור לי חומר של האסדרה הישנה על פי הרישיון הישן שלי, הוא יגיד: אין לי. "הם מגרדים מה שהם יכולים מהתחתית של המלאי. המגדל ימכור לו את מה שהוא יכול, אבל המלאי אוזל ברגעים אלה ממש"

והטופל יכול להגיד לו - תמכור לי חומר של האסדרה החדשה במחיר ועל פי הרישיון של האסדרה הישנה?

"למעשה יש היום מצוקת חומר בשוק ורוב הסיכויים שלא יהיה לו למכור לו לא את זה ולא את זה. מטופלים נשארים בלי תרופה בחגים - זה ממש נורא לראות.

"משרד הבריאות היה בטוח שהמגדלים מחביאים לו איזה 7 טון חומר במחסנים, כדי למכור ישירות למטופלים, ולחץ לשחרר את החומר לאסדרה החדשה, אבל לא היו 7 טון. אז לא כל כך משנה אם אנחנו מעבירים חולים לכאן או לכאן, פשוט אין חומר. לבטר שדדו 400 קילו, בחברה אחרת קציר שלם נכשל, חברות חדשות לא מצליחות לעבור את הביקורת, ובמקביל מספר המטופלים הזכאים לחומר הולך ועולה. אז המלאים של כל המוצרים, חדשים כישנים, הם נמוכים. כשמגיע חומר למפעלים הם מיד מייצרים ומעבירים בית המרקחת ושם הם מיד מוכרים הכול. אל יום יש ויום אין, ובסך הכול - יש מחסור.

"ובכל מקרה, ברמת העיקרון, מגדל לא ימכור חומר שיועד לאסדרה הישנה, וכבר נארז במפעל ועבר את כל בדיקות האיכות, במחירים של האסדרה הישנה. זו פשוט התאבדות כלכלית מבחינתו, ואני לא רואה איך אפשר לחייב אותו לעשות זאת. נגמרו הימים האידיאליסטים של התחום שבהם המגדלים מחלקים את החומר בחינם, מאהבה לצמח כדי ליצור לעצמם שוק יום אחד בעתיד". יש לציין כי הגורם המדובר אינו מגדל בעצמו, כך שאין לו אינטרס באמירה זו.

אפשר ליצר חומר נוסף לפי תקני האסדרה הישנה?

"לא, משרד הבריאות אסר על המגדלים ליצר חומר לפי תקני האסדרה הישנה - הם נחשבים בעיניו היום ללא איכותיים מספיק. זה לא הדבר היחיד שהוא עשה כדי להעביר את כל החולים לאסדרה החדשה. את מלאי המוצרים שיוצרו בעבר על פי תקני האסדרה הישנה הוא בחן, מה שלא עמד באיכות הושמד, ומה שעמד באיכות הוא אישר להעביר לבתי המרקחת, ולמעשה הכריח את המגדלים להעביר לפחות 30% מהמלאי דרך בתי המרקחת - ממש אסור להזיז שום בקבוק או שקית עד שמוודאים לאן הוא הולך. אז נותרו 70% מהמלאי של מוצרי האסדרה הישנה, אבל זה הולך ונגמר במהירות".

מאיר אריאל, מנכ"ל מפעל בזלת ליצור קנאביס, מסכים עם הניתוח הזה: "האסדרה הישנה מתה. אין אסדרה ישנה. המטופלים קיבלו הארכה לרישיון לקנות חומר שבעצם לא קיים. המחיר הקודם מת, כי עלויות היצור עלו מאוד. משרד הבריאות לא יכול לבקש מהחברות להשקיע עשרות מיליונים באיכות ואז למכור במחיר של הפסד. גם אם יהיה פיקוח על המחירים, 370 שקל לכמות של 40 גרם ומעלה זה לא מחיר שאנחנו נראה פה שוב. יש דרך לעשות פיקוח על המחירים, בהשוואה לחו"ל ולעלויות היצור, ואיך שלא נסתכל על זה, 370 זה לא יהיה. גם בית המשפט מיתמם, כי הוא יודע שאין למגדלים אפשרות לעמוד בצו".

לדברי עו"ד חגית ויינשטוק ממשרד ויינשטוק זהבי המייצגת חברות קנאביס רבות בישראל ובחו"ל: "בג"ץ בעצם אומר בין השורות שהוא לא יוכל למנוע את הרפורמה, ושהאסדרה הישנה בעצם חדלה מלהתקיים. בג"ץ דרש ממשרד הבריאות כי עד מרץ יגישו בכל חודש דיווח על מצב הטמעת הרפורמה, ועל ישיבת הועדה לפיקוח במחירים, במטרה כי הרפורמה כן תצא בסופו של דבר לפועל".

אז מתי תהיה בעצם סחורה איכותית בבתי המרקחת באופן שיטיב עם המטופלים?

"בפברואר-מרץ תהיה סחורה רבה ואיכתית. שמונה החוות הוותיקות שבזמן האחרון המוניטין של חלקן לא היה טוב, רוצות להביא מוצרים חדשים ומשופרים. החוות החדשות שנמצאות כמה חודשים לפני אישור, יודעות שהן נכנסות לשוק תחרותי ורוצות להביא מוצרים באיכות שלא נראתה פה עדיין"

"תמכרו לנו חומר - לא אכפת לנו מה החסמים"

דנה בראון, המובילה את עתירת מטופלי הקנאביס, לא מוכנה לקבל את הדברים שנאמרו לעיל. "אם יש מסמך תפיסה של משרד הבריאות המחייב להעביר 30% מהמלאי של החברות לבתי המרקחת, אז כנראה שיש להן מלאי, לא? על פי הצו של בג"ץ, הם צריכים למכור לנו כל מה שיש במחסנים שלהם, ואם זה לא יספיק אז אנחנו זכאים למוצרי האסדרה הישנה שנמכרים כעת בבתי המרקחת".

משרד הבריאות אסר על המגדלים ליצר עוד לפי האסדרה הישנה, מתוך טענה כי המוצרים לא מספיק איכותיים ומפוקחים. גם זו מבחינתכם הוראה שיש לשנות?

"אם יש חסימה טכנית מפני מימוש הצו של בג"ץ, אז צריך להסיר כל חסימה טכנית. המגדלים הם גם אחראים בנושא הזה, והם מכירים אותי. הם יודעים שאני תובעת את הזכויות שלי בבית משפט".

יש לציין כי לחלק מן המגדלים אין אפשרות טכנית להנפיק עוד מוצר לפי תקני האסדרה הישנה, משום שקווי היצור פורקו. הם יכולים ליצר לפי אסדרה חדשה ולמכור במחירי האסדרה הישנה, אך כאמור, זה מאוד לא משתלם.

"אם חושבת שהיינו מנהלים את השיחה הזו אם היה מדובר באינסולין?", אומרת בראון. "משרד הבריאות לא מתייחס אלינו כחולים. עבורי מדובר בעניין של חיים ומוות. בגלל המחסור כבר הגעתי למשקל שאם ארד עוד קילו ממנו כבר אצטרך הזנה. משרד הבריאות גזל ממני את התרופה שלי".

הגורם משוק הקנאביס שצוטט לעיל מוסיף: "יש חוסר אמון נוראי בין המטופלים לבין המערכת. אספר לך סיפור: משרד הבריאות רצה שהמטופלים יוכלו לקנות מוצרים של האסדרה הישנה גם בבתי המרקחת, כתהליך של פשרה וכדי לבוא לקראתם. אך לשם כך הם היו צריכים קוד מרשם, אחרת המחשב לא היה מנפיק להם את הסחורה. החולים לא רצו לתת את הפרטים שלהם, כי הם חשדו שזה יוביל לביטול הרישיון הישן. הם חשבו שזה טריק.

"אז אחד המגדלים העביר את הפרטים, בכוונה טובה, כדי שהחולים יכולו לקנות את המוצרים. אלא שהוא העביר את הפרטים על דיסק, ומשרד הבריאות ביקש לקבל אותם בנייר. אז הוא הדפיס את הניירות הללו והעביר אותם בארגזים. 5,000 רשומות בארגזים. עד היום אנחנו לא יודעים אם באמת מישהו הקליד את זה".

ממשרד הבריאות נמסר כי: "משרד הבריאות יפעל לפי הנחיית בג"ץ. מהמשרד נמסר כי יצאו הנחיות למגדלים, מטפלים ובתי המרקחת לפי החלטת בג"ץ. כמו כן כל המידע בנושא הקנאביס הרפואי זמין ונגיש באמצעות אתר יעודי חדש שהמשרד העלה לאוויר לטובת הציבור, בכתובת: https://govextra.gov.il/ministry-of-health/moh-campaigns/cannabis/".