ארדואן מאיים: אפתח את הגבול לאירופה עבור מיליוני פליטים סורים

"אם תמשיכו להגדיר את הפעולה שלנו כפלישה, אנחנו נפתח את השערים ונשלח אליכם 3.6 מיליון פליטים", אמר נשיא טורקיה בנאום שנשא בפרלמנט במדינה • בעבר איים ארדואן על אירופה לשלוח מיליוני פליטים אם האיחוד לא יעביר לו מיליארדי אירו כסיוע כספי לקליטתם

הנשיא ארדואן / צילום: רויטרס, Alexei Nikolsky
הנשיא ארדואן / צילום: רויטרס, Alexei Nikolsky

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, איים היום (ה') על האיחוד האירופי "לשלוח מיליוני פליטים" ליבשת, בתגובה לביקורת שנשמעת באירופה נגד הפלישה הטורקית לצפון סוריה והקורבנות במלחמה המתנהלת על השטח מול הכוחות הכורדים. "הי אירופה, תתעוררי", אמר ארדואן בנאום שנשא בפרלמנט, לפי סוכנויות הידיעות, "אם תמשיכו להגדיר את הפעולה שלנו כפלישה, אנחנו נפתח את השערים ונשלח אליכם 3.6 מיליון פליטים". בעבר איים ארדואן על אירופה לשלוח מיליוני פליטים אם האיחוד לא יעביר לו מיליארדי אירו כסיוע כספי לקליטתם.

רוב הפליטים השוהים בטורקיה כיום הם מסוריה, אולם יש גם פליטים רבים מאפגניסטאן, פקיסטאן, איראן, עיראק ומדינות אסייתיות נוספות. הסכם שחתם האיחוד האירופי מול טורקיה במארס 2016 הביא לסיום הנהירה העצומה של פליטים לאיחוד האירופי, על ידי חסימת המעבר שלהם מהמדינה לאיים היוונים הסמוכים לחוף הטורקי. ההסכם כלל תשלומים בגובה יותר משבעה מיליארד אירו לאנקרה על פני מספר שנים תמורת הטיפול בפליטים, וסיוע במחנות פליטים בהם הם שוהים.

האיום הברור על אירופה נשמע על רקע ביקורת על המבצע הטורקי הצבאי, שנועד, לדברי אנקרה, לכבוש "רצועת ביטחון". כמה עשרות אלפי פליטים חדשים ברחו מאזור הקרבות לתוך טורקיה, לפי הדיווחים האחרונים. שר החוץ האיטלקי כינה את המבצע "בלתי מתקבל על הדעת" והאיחוד האירופי כולו הודיע כי על טורקיה להפסיק אותו באופן מיידי. בחודשים האחרונים התגבר במקביל זרם הפליטים שחוצים מטורקיה ליוון, ושר הפנים הגרמני הזהיר בשבוע שעבר כי "המצב מבחינת פליטים חמור כמעט כמו בקיץ 2015". בקיץ זה, הגיעו יותר מ-1.5 מיליון פליטים, מבקשי מקלט ומהגרים לאירופה, המתמודדת עדיין עם קליטתם.

ארדואן אמר עוד בנאום כי המבצע הצבאי "מתנהל בהצלחה" וכי 109 "טרוריסטים" נהרגו עד כה בקרבות, וכי הכפרים הסמוכים לאזור הפלישה "נוקו מטרוריסטים". לפי הכוחות הכורדיים, לפחות עשרה אזרחים נהרגו עד כה בקרבות, אולם הם טוענים כי הם הצליחו "לעצור את התקדמות" הצבא הטורקי.