בורסת השמות שוב כשלה: אלה הזוכים בפרס נובל לספרות

הזוכה בפרס הנובל לספרות לשנת 2019 הוא הסופר האוסטרי פטר הנדקה, והזוכה בפרס הנובל לספרות לשנת 2018 היא הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק • כזכור, בשנה שעברה בוטלה הענקת פרס הנובל לספרות בשל החשדות להטרדה מינית שהופנו כלפי חלק מחברי הוועדה • מחר (שישי) וביום ב' יוכרזו חתני פרס נובל לשלום ולכלכלה, בהתאמה

פיטר הנדקה ואולגה טוקרצ'וק / צילום: Dominic Ebenbichler, רויטרס
פיטר הנדקה ואולגה טוקרצ'וק / צילום: Dominic Ebenbichler, רויטרס

הזוכה בפרס הנובל לספרות לשנת 2019 הוא הסופר האוסטרי פטר הנדקה, והזוכה בפרס הנובל לספרות לשנת 2018 היא הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק, כך הכריזה היום (ה') האקדמיה למדעים בשבדיה.

טוקרצ'וק זכתה בשנה שעברה בפרס "מאן בוקר" היוקרתי לספרות לשנת 2018 על הספר "הטיסה", פרס ששנה לפני כן זכה בו עמיתה הישראלי דויד גרוסמן

בהודעת האקדמיה נכתב כי חברי הוועדה בחרו בטוקרצ'וק בשל "הדמיון הנרטיבי לצד התשוקה לידע" המייצגים את את יצירותיה של הסופרת. 

פטר הנדקה נולד ב-1942 בכפר שבדרום אוסטריה. הוא סופר ומחזאי אוסטרי שהושפע מהניאו-מרקסיזם. ספריו תורגמו לעשרות שפות וזיכו אותו בפרסים ספרותיים רבים. מבין ספריו וכתביו שתורגמו לעברית: חרדתו של השוער בבעיטת ה-11 (1979), אומללות שמחה בחלקה (1980), הרכיבה על פני הבודנזה (1984) העלבת הקהל (1990) והאשה האטרת (1997). 

חברי ועדת הפרס ציינה כי היא בחרה בהנקה בשל "יצירתו המשפיעה שבעזרת ההמצאה הלשונית, החוקרת את הפריפריה ואת הספציפיות של החוויה האנושית".

פרס הנובל לספרות עורר שורת של שערוריות וסקנדלים בשנים האחרונות. בשנת 2016, הפרס הוענק לזמר וליוצר בוב דילן. בנוסף לגלי הביקורת שהופנו כלפי ועדת הבחירה - שבבסיסן נטען כי מדובר בטריק של יחסי ציבור ותו לא, שכן דילן אמנם מוסיקאי מוכשר אך אין לו קשר ליצירות ספרתיות - דילן בעצמו סירב לקבל את הפרס. 

שערוריה נוספת הייתה בשנה שעברה כשהוחלט לבטל (ובסופו של דבר לדחות) את מתן פרס נובל לספרות לשנת 2018, זאת בעקבות טענות של הטרדה מינית שהופנו כלפי חלק מחברי האקדמיה השבדית. הטענות הללו גרמו לשורה של התפטרויות בקרב חברי האקדמיה ולדחיית הפרס הנחשק, לראשונה מאז 1943.

למרות שרשימת המועמדים לא מתפרסמת, רבים סברו שהסופרת מרגרט אטווד ("סיפורה של שפחה") והסופר הרוקי מורקמי ("יער נורווגי") יהיו מזוכי הפרס השנה.

מחר (שישי) וביום ב' יוכרזו חתני פרס נובל לשלום ולכלכלה, בהתאמה.