מי אחראי לוודא את תוקף הדרכון, הנוסעים או סוכן הנסיעות?

האם זו אחריות הנוסע בעצמו או שמא אחריות סוכן הנסיעות? לפי פסיקת בית המשפט, חברת נסיעות תפצה משפחה בכ-30 אלף שקל אחרי שחופשה שרכשו דרכה הפכה לסיוט

עמדה ממוחשבת לבדיקת דרכונים / צילום: שאטרסטוק
עמדה ממוחשבת לבדיקת דרכונים / צילום: שאטרסטוק

מי אחראי ליידע את הנוסעים על תוקף מחייב של דרכון לפני נסיעה בהתאם לחוקי ההגירה במדינת היעד? האם זו אחריות הנוסע בעצמו או שמא אחריות סוכן הנסיעות? לפי פסיקה שדנה בדיוק בסוגיה זו פסק בית המשפט כי חברת נאזרין טורס תפצה משפחה בכ-30 אלף שקל אחרי שחופשה שרכשו הפכה לסיוט.

בני הזוג התובעים טסו עם בתם לאנטליה בחופשה שרכשו לחופשת הקיץ שעברה. עבור חבילת הנופש שילמו 16,700 שקל. כאשר נחתו השלושה באנטליה לא התאפשרה כניסת הבת לטורקיה היות שתוקף דרכונה היה לפרק זמן נמוך בכמה ימים מ-6 חודשים ממועד החזרה שלה ארצה. הבת שסובלת משיתוק בחצי גופה סורבה להיכנס והוריה, לאור מגבלותיה החליטו לשוב עמה לישראל. לפי התיאור שהם מפרטים בתביעה, בשלב זה נלקחו השלושה למרתף בנמל התעופה באנטליה, שם הוחזקו בתנאי מעצר במשך יותר מ-17 שעות. לבסוף, כדי לחזור לארץ נאלצו התובעים לשלם 700 דולר עבור כרטיסי הטיסה חזרה לישראל.

טענת התובעים היא שהם סמכו על סוכנות הנסיעות ממנה הזמינו חופשות בעבר וכי היה על נאזרין טורס לבדוק את תוקף הדרכונים ולהתריע בדבר הדרכון של הבת, עוד טענו כי לא נמסר להם כי דרוש כי תוקף דרכונם יהיה לתקופה של 6 חודשים ממועד חזרתם ארצה ולא ממועד ההגעה למדינה. סוכנות הנסיעות טענה כי האחריות על בדיקת פקיעת מועד הדרכון מוטלת על הנוסעים (מה שאף מצוין באתר רשות ההגירה והאוכלוסין) וכי היא אחראית להסביר בפני התובעים כי עליהם לוודא את תוקף הדרכון וכי הוא לא פחות מ-3 חודשים וכך עשתה.

הרשמת הבכירה עינת דינרמן מבית המשפט לתביעות קטנות בעכו דנה בשאלת התפקיד של סוכן הנסיעות שכולל מבחינתה לא רק מכירת מוצרים אלא גם מתן ייעוץ מקצועי. בהחלטתה נימקה כי אמנם הסוכן אינו אחראי לכל תקלה שעלולה להתרחש במסגרת החופשה אך מוטלת עליו החובה להציג את המידע הבסיסי לחופשה, לרבות תוקף הדרכונים הדרוש בעיקר כאשר מדובר בנוסעים מבוגרים שנגישים פחות למידע באינטרנט. במקרה הנדון תוקף הדרכון היה ל-6 חודשים אולם בתחשיב של מועד החזרה ארצה חסרו לבת ימים ספורים ומכאן שהיה מצופה מסוכן הנסיעות לגלות אחריות וליידע ולהסביר לנוסעים את החובה שבחידוש הדרכון בהתאם לדרישות השלטונות בטורקיה.

את הפיצוי למשפחה קבעה לפי עלות החופשה שפספסו, כלומר 16,700 שקל ועוד מחיר הטיסה ששילמו כדי לשוב ארצה, 700 דולר. אל הסכום הזה הוסיפה פיצוי של 10,000 שקל בעקבות ביטול הטיול והחוויה שעברו בנמל התעופה באנטליה בתנאי מעצר. סך הפיצוי שתשלם סוכנות הנסיעות לנוסעים יסתכם ב-29,220 שקל יחד עם אגרת בית המשפט בגובה של 339 שקל.

ת"ק 55775-03-19