ח"כים מהליכוד ניסו פעם נוספת למנוע מגנץ להרכיב ממשלה

ח"כ מהליכוד פנה ליועמ"ש של הכנסת בבקשה לדלג על תורו של בני גנץ בהרכבת הממשלה, וישר לעבור לשלב השלישי, בו נאספים חתימות של 61 ח"כים ונבחר מועמד אחר • היועמ"ש דחה את הבקשה

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

אחרי שב-29 במאי 2019, החליט בנימין נתניהו שלא להחזיר את המנדט להרכבת הממשלה לנשיא ותחת זאת, בפעם הראשונה בתולדות המדינה פיזר כנסת שזה עתה נבחרה - ניסו הערב מספר חברי כנסת לדלג מעל לראשו של גנץ פעם נוספת, ולהגיע הישר לשלב השלישי - איסוף חתימות של 61 ח"כים והטלת מלאכת הרכבת הממשלה למשך 21 יום על מועמד.

אולם בחוות דעת כתובה קבע היום היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, כי לא ניתן לדלג על השלב השני במלאכת הרכבת הממשלה, כלומר החזרת המנדט לנשיא המדינה והטלת מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ שני, ח"כ בני גנץ.

לפי הודעת הכנסת, מספר חברי כנסת ביקשו מן היועץ המשפטי של הכנסת לדלג על השלב השני ולעבור הישר לשלב ה-3, בו 61 ח"כים מגישים המלצה לנשיא, על פי סעיפי חוק יסוד הממשלה. דוברות הכנסת והייעוץ המשפטי סירבו להשיב ל"גלובס", מי הם אותם חברי כנסת אשר הגישו את הבקשה לקבל ייעוץ משפטי, אך ציינו שמדובר בחברי כנסת מסיעות שונות. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי ח"כ מן הליכוד הוא שיזם את הפניה ליועץ המשפטי לכנסת (אם כי בחוות הדעת מציין ינון כי פנו אליו ח"כים ממספר סיעות). בכחול לבן אמרו ל"גלובס" שלא הכירו את הפניה הזו ליועץ המשפטי של הכנסת.

ינון קבע בחוות דעתו שלהליך הרכבת הממשלה יש שלושה שלבים: השלב הראשון, בו אנו נמצאים כעת, 28 ימים להרכבת הממשלה, הניתנים להארכה בעוד 14 יום; בשלב השני, רשאי הנשיא להטיל את התפקיד על חבר כנסת אחר, שלרשותו עומדים 28 ימים; ובשלב השלישי, שכותרתו "הטלת התפקיד לפי בקשת רוב חברי הכנסת המתרחש לאחר שכשלו ההליכים הקודמים, עומדת לרשותם של חברי הכנסת תקופה של 21 ימים, שבמהלכה רשאים לפחות 61 חברי כנסת לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את התפקיד על חבר כנסת מסוים, שהסכים לכך בכתב. אם השלב השלישי והאחרון נכשל ולא מוקמת ממשלה חדשה, המדינה יוצאת לבחירות בתוך 90 ימים.

בהיסטוריה הפוליטית של מדינת ישראל לא הגיעו מעולם לשלב השלישי. ינון מציין בחוות דעתו כי אל שלב זה יש להגיע רק לאחר שמוצו השלבים הקודמים.

"תכלית הסעיף נועדה למנוע, ככל הניתן, קיומן של בחירות טרם זמנן על ידי מתן אפשרות לחברי הכנסת, היודעים כבר כי כשלה 'דרך המלך' להרכבת ממשלה, לגבש קואליציה לפני התפזרות הכנסת ויציאה לבחירות נוספות, כמעין 'חבל הצלה' אחרון" הוא מציין ומוסיף כי המטרה היא למצות הליכים קודמים ולכן לא ניתן לדלג על השלב השני ולבצע החתמת 61 ח"כים בטרם מוצו השלבים הקודמים. "עמדתנו היא כי ככל שייכשלו ההליכים שאנו מצויים בעיצומם, ונגיע לתקופת 21 הימים, יהיו רשאים חברי הכנסת המעוניינים בכך לחתום על הבקשה לנשיא המדינה לפי חוק היסוד. בעת הזו לחתימה על בקשה כאמור אין נפקות משפטית".