הופקדה תוכנית המיתאר לזכרון יעקב

זכרון יעקב תכפיל ב-20 השנים הקרובות את אוכלוסייתה בלי לבנות על שטחים חקלאיים ותוך ניסיון לשמר על רוח המושבה • מהמועצה המקומית זכרון יעקב: "אנו מתנגדת נחרצות להחלטת הוועדה המחוזית ונשתמש בכל הכלים והמשאבים להילחם בה"

זכרון יעקב / צילום: תמר מצפי
זכרון יעקב / צילום: תמר מצפי

הוועדה המחוזית חיפה החליטה, ב-22.9.19 להפקיד את תוכנית המתאר הכוללנית לזכרון יעקב. בהווה חיים בזכרון יעקב כ-23,000 איש. התוכנית מכוונת לעוד 20 שנים, כשאז על-פי הצפי יתגוררו בעיר כ-42,000 איש. המטרות המוצהרות של התוכנית הן לקדם שימור של המבנים והנוף תוך עידוד התחדשות ויצירת חוסן כלכלי עירוני. את הכנת התוכנית ריכז וניהל האדריכל אילן אייזן.

זכרון יעקב נוסדה ב-1882 כמושבת איכרים חקלאית על-ידי מתיישבים מרומניה. הברון רוטשילד, שפרס את חסותו על המושבה, הביא לשיגשוגה. הוא בנה את בתי האיכרים, מוסדות ציבור ואף הקים את היקב. אחרי קום המדינה יושבו בזכרון יעקב מאות עולים חדשים ובשנת 1950 המושבה הוכרזה כמועצה מקומית.

שטחה המוניציפלי של זכרון הוא 32,000 דונם, ואולם, מתוכם רק כ-8,000 דונם מוגדרים במרקם עירוני. שאר השטח הוא אזורי חקלאות או שמורות טבע וגנים לאומיים. נתון זה מכתיב את הצורך בהגברת הצפיפות בתוך הישוב עצמו ותוספת בניה בשטחים הריקים בתחום השטח הבנוי. הכוונה אינה לעודד בהכרח הגירה מסיבית לישוב, אלא רק לאפשר צמיחה המבוססת על גידול טבעי לפי ממוצע ארצי של 1.5% לשנה. יש להבהיר שתוספת יחידות הדיור, שהינה כורח המגיע מכיוון מנהל התכנון, עוררה בזמנו תרעומת אצל חברי מועצת העיר שביקשו לשמור על הצביון היחודי של הישוב.

לדבריה של האדריכלית, דר' הדס שדר, שהיתה אחראית על תחום השימור בתוכנית המקודמת, המורשת התרבותית המקומית של המושבה, המהווה מרכיב חשוב במיתוג המקום, עמדה לנגד עיני מתכנני תוכנית המתאר: "בתוכנית יש רשימה של מבנים ואתרים שיש להגן עליהם, אבל גם מתחמים. בחרתי גם בנראטיבים פחות טריוויאליים-כך למשל, מתחם קהילת בית אל, של הקהילה הגרמנית, שהוא חדש יחסית, משנות ה-60, והוא מספר סיפור אחר מאשר זה של המושבה. מתחם נוסף שהוגדר לשימור הוא השכונה התימנית ברחוב תרע"ב. מעבר לזה, מה שקיים בתוכנית זה הגנה ברמה המירקמית, ברמה של צירים. סימנתי תחום גדול יחסית שבו נשמרת רוח המושבה. כך לדוגמא, אם יש מגרש מאד ארוך אז ניתן לבנות בקצה שלו מבנה קצת יותר גבוה, אך רוח הממשק עם הרחוב, מה שהופך את זיכרון לזיכרון, נשמר". 

מהמועצה המקומית זכרון יעקב נמסר בתגובה: "המועצה המקומית מתנגדת נחרצות להחלטת הוועדה המחוזית להפקדת התוכנית עם השינויים שהוכנסו בה, ותשתמש בכל הכלים והמשאבים הנדרשים על-מנת להילחם בהחלטתה.

"התוכנית שהופקדה על-ידי הוועדה המחוזית שונה משמעותית מהתוכנית המקורית והינה תוכנית הפוגעת בזכויות קניין, יוצרת מדיניות ציפוף שהתשתיות הקיימות לא מסוגלות להכיל ועלולה לשנות לחלוטין את צביונה של המושבה.

"הליך תכנון תוכנית המתאר של זכרון יעקב החל בשנת 2015 וכלל הליך שיתוף ציבור מסודר. התוכנית קודמה ויוזמה על-ידי מחנהל התכנון ומשרד הבינוי והשיכון, וביסודה הביאה לידי ביטוי את רצון תושבי המושבה לשמור על רוח המושבה ולשפר את כל תחומי החיים.

"המושבה זכרון יעקב היא ערש הציונות ובין המושבות הראשונות של אנשי העלייה הראשונה. תוכנית המתאר שלה הוכנה במלאכת מחשבת המתבססת על החזון 'מושבה לתושביה' אותו גיבש צוות התכנון. חזון של מושבה המשמרת את מורשתה ההיסטורית והחקלאית, מתחדשת מבפנים, שואפת לעצמאות כלכלית ומעניקה לתושביה איכות חיים ברמה גבוהה באיזון עם המרחב הציבורי והסביבה.

"לא יעלה על הדעת ששלוש שנים של תכנון וחשיבה ירדו לטמיון. לא ייתכן שהוועדה המחוזית תתעלם באופן בוטה בעמדת המועצה המקומית בעת הפקדת תוכנית המתאר שלה עצמה".