המשקיעים מריחים הסדר: טבע זינקה על רקע דיווח כי היא עשויה להגיע לפשרה בתביעות האופיואידים

לפי דיווח בבלומברג, החברה הציעה להעביר תרופות גנריות בשווי של יותר מ-15 מיליארד דולר במשך 10 שנים • טבע היא אחת משורת יצרניות ומפיצות תרופות שנתבעו על שיווק אגרסיבי של משככי כאבים אופיואידים, שהובילו למגיפת התמכרות ולמוות של משתמשים רבים • בעבר טענה כי לא תחתום על הסכמי פשרה משום שאין לה כסף

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מניית טבע   זינקה היום (ד') בבורסה בתל-אביב, ונסחרה בעלייה גם בטרום מסחר בוול סטריט, בעקבות דיווח על כך שהחברה עשויה להגיע לפשרה בתביעות הנוגעות לשיווק משככי הכאבים האופיואידים. לפי דיווח בבלומברג, טבע הציעה פשרה במסגרתה היא תעביר תרופות גנריות בשווי של למעלה מ-15 מיליארד דולר, כולל תרופות שנועדו לטפל בשימוש יתר באופיואידים, במשך 10 שנים. זאת, על מנת ליישב את התביעות נגדה בנוגע לשיווק של משככי כאבים אופיואידים שהובילו להתמכרויות בארה"ב. מטבע נמסר היום כי החברה לא מגיבה לשמועות.

טבע היא אחת משורה של יצרניות ומפיצות תרופות שנתבעו על שיווק אגרסיבי של משככי כאבים אופיואידים, שהובילו למגיפת ההתמכרות ולמוות של משתמשים רבים. ההליכים המשפטיים בנוגע לאופיואידים מהווים עננה שמרחפת מעל מניית טבע, בעיקר בחודשים האחרונים, ובפרט לקראת פתיחתו של משפט שצפוי להיפתח בקליבלנד, אוהיו, בשבוע הבא. החשש הגדול הוא היקף הסכומים שטבע תיאלץ לשלם על מנת לשים מאחוריה את ההליכים המשפטיים הללו, כשהיא מתמודדת גם עם מינוף פיננסי גבוה. כבר ברבעון השני של 2019, טבע הכירה בהפרשה של 646 מיליון דולר בגין הליכים משפטיים, הפרשה שכוללת הערכות לגבי הוצאות עתידיות בהליכי האופיואידים.

לפי הדיווח, הצעתה של טבע לפשרה שבה יועברו תרופות, ולא סכומי כסף, נראית כאינדיקציה לכך שהחברה עלולה להגיע לפשיטת רגל במידה וההצעה תידחה - כך לפי פרופ' אליזבט בורץ', משפטנית מאוניברסיטת ג'ורג'יה. "אני מניחה שתרופות בחינם עדיפות על לא כלום", אמרה בורץ' לבלומברג. "השאלה האמיתית היא האם המדינות המקומיות מעוניינות להרחיק את החברה מפשיטת רגל על ידי קבלת ההצעה הזאת". 

מניית טבע איבדה
 מניית טבע איבדה

בעוד שמספר חברות כבר הגיעו לפשרות או נמצאות בדרך לפשרה, טבע טענה בעבר שלא תחתום על הסכמי פשרה משום שאין לה כסף לכך. זאת, כזכור, על רקע היקף החוב העצום של טבע, שבסוף הרבעון השני עמד על 28.7 מיליארד דולר, כאשר במקביל, התזרים של טבע מתכווץ בשל ירידת התרומה של התרופה המקורית קופקסון. בשיחה עם "גלובס" לפני מספר חודשים, אמר מנהל הכספים של טבע (שמאז הודיע על פרישתו), מייק מקללן, כי "זה בהחלט משבר אמיתי בארה"ב, אך טבע הייתה פעילה בתחום זה בעיקר בתחום המוצרים הגנריים, ובמספר קטן של מוצרים מקוריים שלא עשינו להם קידומי מכירות ושהם מפוקחים היטב, לכן ההשפעה (על טבע) אמורה להיות פחותה. מוקדם לומר היכן זה יסתיים, אבל אנחנו נגן על עצמנו בכל תוקף. לא נלך לפשרה כי אין לנו כסף".

למרות זאת, זמן קצר לאחר מכן טבע דווקא חתמה על פשרה בגובה 85 מיליון דולר בהליך אחד בנושא באוקלהומה. הליך משפטי נרחב יותר צפוי כאמור להתחיל בשבוע הבא באוהיו. עם זאת לפי הדיווחים, ג'ונסון אנד ג'ונסון מציעה פשרה בגובה 4 מיליארד דולר, וגם מפיצות התרופות McKesson, קרדינל הלת' ו-AmerisourceBergen הציעו לשלם 18 מיליארד דולר כפשרה, ואם הצעות הפשרה כולן יתקבלו, הרי שהמשפט יידחה. עוד קודם לכן, דווח שחברת Purdue Pharma (שנמצאת בהליכי פשיטת רגל) הגיעה להסכם פשרה ברוב ההליכים וצפויה לשלם כ-10 מיליארד דולר, סכום שכולל גם 3 מיליארד דולר שישולמו על ידי בעלת החברה, משפחת סאקלר; גם חברת Mallinckrodt צוינה כמי שעשויה להגיע להסדר פשרה.

לקראת פתיחת ההליך המשפטי באוהיו פורסמו לפני כשלושה חודשים נתונים פדרליים של הרשות לאכיפת חוקי הסמים (DEA), אשר הצביעו על גידול של 50% בשיווק משככי הכאבים הללו בין השנים 2006 ל-2012, ועל כך שהשימוש בהם הוביל ליותר מ-100 אלף מקרי מוות בארה"ב באותה תקופה. נתונים נוספים הצביעו על כך שחלקה של טבע בשוק משככי הכאבים ב-2006-2012 היה 0.9%, אולם חלקה של אקטביס, שנרכשה על ידי טבע (בשנת 2016) היה 34.5%.

נתבעת גם על תיאום מחירים בשוק הגנרי

מלבד ההליכים הנוגעים לשיווק האופיואידים, טבע חשופה גם להליך משפטי אחר, בו היא נתבעת יחד עם חברות נוספות על תיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב. התביעה הוגשה בחודש מאי על ידי 40 מדינות בארה"ב בתום חקירה של חמש שנים, ולטענת התובעים, ישנן ראיות מוצקות על תכנון הונאה בשווי מיליארדי דולרים על חשבון משלם המסים בארה"ב.

אנליסטים העריכו בחודשים האחרונים את היקף החשיפה של טבע בשני ההליכים השונים בסכומים שונים שנעו בין פחות ממיליארד דולר ועד למעלה מ-4 מיליארד דולר.

האנליסט סטיבן טפר מבית ההשקעות אי.בי.אי כתב בתגובה לדיווח כי "על פניו הסכום נשמע מופרך, אך מדובר בפועל על סכום של מיליארדים בודדים בלבד". הוא מסביר כי התשלום יינתן, כאמור, בצורה של תרופות גנריות בחינם שעלותן על פי מחיר המחירון הוא כ-15 מיליארד דולר. לעומת זאת, ההוצאה לטבע היא על בסיס עלות המכר שהיא נמוכה בהרבה באופן דרמטי.

לדברי טפר, אמנם בשלב זה חסרים פרטים לצורך הערכת עלות המכר של התרופות, אך הוא מניח מספר הנחות: ההכנסות לטבע ממכירות של תרופות גנריות עומדות על 30% עד 50% ממחיר התרופות לצרכן הסופי; המרווח הגולמי נע בין 30% ל-40%, שמשקף עלות מכר לטבע בין 60% ל-70%; הוצאות הייצור של התרופות לחלוקה בחינם הן בגדר הוצאה מוכרת במס (כ-20%). "להערכתנו, העלות בפועל לטבע תסתכם בסכום הרבה יותר צנוע שצפוי להיות בטווח שבין 2 ל-4 מיליארד דולר. יתרה מזאת, ההוצאה תיפרס על פני 10 שנים ובעלויות המימון הנוכחיות של החברה מדובר בהטבה משמעותית", כתב טפר. "בשורה התחתונה, בהנחה שזה הסכם הפשרה שמתגבש מדובר בבשורה מאוד חיובית שמסירה את העננה הכבדה מסביב לחברה עם נזק בערך נוכחי של פחות מ-2 מיליארד דולר".

טבע, בניהולו של קאר שולץ, נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א ושווי השוק שלה הוא כ-7.7 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 68.7% במחיר המניה בשנה האחרונה.